Dette er kanskje (trolig) velkjent? Men da jeg nylig avbestilte en bonusreise med United fikk jeg kun 48kr av 498kr i retur, da et servicegebyr på 450kr visstnok ikke er refunderbart. Er det kun bonusbilletter hos SAS som er 100% refunderbare?
Jeg slenger på et ekstraspørsmål: Er det dette servicegebyret EBD ikke trenger å betale ved bestilling av bonusreise?
Det er vel forskjell på avgift og gebyr? Man får vel tilbake avgifter som staten tar for reisen men ikke gebyr som SAS tar for å hjelpe innringere? SAS har til tross alt levert en tjeneste.
Servicegebyret på kr 450 per pers er nytt ifm bonusprisøkningen for A* reiser. Dette er ikke refunderbart, men til gjengjeld har den totale prisen blitt lavere. Vanlige SAS-bookinger er som før.
Som EBD har man tidvis sluppet å betale ombookingsgebyr på 150,- per passasjer. Servicegebyret på 450,- slipper man ikke unna.
Takk for svar - det forklarer saken. Da er det for min del slutt på å bestille slike uten at jeg er sikker på at de skal brukes. Kostet meg 1350 kr nå sist - håper ikke denne ‘forbedringen’ også når SAS etterhvert...
Sikkert en brannfakkel, men jeg håper dette gebyret også kommer på SAS bestillinger. I dag er dessverre tilbudet av bonusbilletter mye mindre enn etterspørselen på SAS sine business flygninger. Jeg får en følelser av at det er en del som bare bestiller billetter sånn i tilfelle de får bruk for dem, og avbestiller i siste liten.
Forstår argumentasjon din, og er enig i at tilbudet av bonusbilletter lider endel av at folk sikrer seg noen plasser kun i tilfelle de skal reise. Men fleksibilitet er virkelig noe av det som er verdien i disse billettene tenker jeg. Det er ikke alltids en har sommerferieplanene skrevet i stein 330 dager før avreise.
Tildels enig. Samtidig er fleksibiliteten gull verdt noen ganger. Kanskje en løsning hadde vært x antall gratis avbestillinger pr år eller lignende
Det kan jeg skrive under på. Bestiller ofte (nesten alltid) hotell på destinasjon mens jeg sitter på flyet. Her er det planleggingsvegring. Ringte bilverkstedet her om dagen og sa jeg skulle hatt service på en bil. Kan jeg bare møte opp som vanlig uten å bestille? Ja, du får vel det, men ring når du vet du kommer, les er underveis.
Og det ville gjort livet til oss som bruker bonusbilletter til faktiske feriereiser mye lettere om denne praksisen ble tatt knekken på.
Hvis det kun er for Longhaul og de samtid la ut litt flere reiser så er jeg med. Hvis de kjører gebyret for innenlands så blir det fort billigere å kjøpe se billetter.