Ser på leielbil for ferie neste sommer, ser ut til at det blir henting av bil på FCO. Har sjekket de forskjellige selskapene og Avis ligger nesten 7000 lavere enn hos f eks sixt. Valget med Avis da er Avis prestige garantert modell, er det noen som har erfaring med det? Er det bare et bra tilbud siden man er tidlig ute, eller er det ugler i mosen?
Leiebilselskapenes prismodeller får flyselskapenes prismodeller til å fremstå som supergjennomsiktige, men min erfaring er at Avis er billige langt frem i tid, mens Sixt setter ned prisen når det nærmer seg og de har ledige biler. Ender ofte opp med å bestille hos Avis for å ha en fugl i hånden og så sjekke Sixt og bytte når det nærmer seg. Avis Prestige er vel navnet på de fancy bilene deres og garantert modell er vel vanlig når man kommer oppover på stigen fordi de uansett har lite annet utvalg der, vil garantere kunden hva de får og det koster dem lite.
Dog kanskje ikke så smart med en lekker prestisjebil i Italia. Smale veier og ville sjåfører så blir det fort både skraper og bulker.
Leide en Maserati hos AVIS Firence i fjor høst. Den var rimelig ferdig bulka og skrapa så null stress sånn sett.
Har stort sett gode erfaringer med Avis som Presidents Club medlem. Men særlig i Europa hender at de trekker på skuldrene og sier de ikke har bilen du har bestilt. Da får man en dårligere bil, og kan velge mellom den og ingen bil. Enkelt valg... Ikke fall for fristelsen til å forhåndsbetale. Da tar de et saftig valuta påslag - og du kan ikke lenger gå fra avtalen hvis de ikke leverer. Det vet de. Betal heller I lokal valuta, på stedet, med et kredittkort (ikke debet/Visa debet). Da har du større muligheter til å klage også - hvis det blir aktuelt. Hele leiebil-bransjen er skikkelig ruskete, selv blant de store og kjente som Avis og Hertz. Antagelig fordi hver lokasjon drives av franchise folk som altfor ofte gir f...
Forhåndsbetaling er alltid et billigere valg. I tillegg trekkes jo summen i NOK i det man betaler. Avis har vel 100%refunderbart kansellering inntil 48t før leien starter. Hvordan har du opplevd at det blir et saftig valutapåslag?
Langt i fra! Forhåndsbetaling er aldri billigere, og det er gode grunner til det. Du kan jo selv tenke deg at de ikke ville solgt deg en vare i dag, for levering om feks 3 måneder, og tatt sjansen på at kronen er verdt enda mindre når den tiden kommer. At de legger på saftig valutapåslag er både naturlig og lurt av dem. Valuta-påslaget burde man kunne se ved å regne om lokal utleievaluta på bestillingstiden + se hva dette tilsvarer i NOK før man bestemmer seg for å betale på forhånd. Men siden dette er leiebilbransjen får man aldri egentlig vite totalprisen i annet enn NOK før man står i skranken og skal hente ut bilen. Kredittkortet har heller ikke verdens billigste valutakonvertering (Wise, Revolut og andre gjør det billigere), men om ikke annet opplyser de tydelig hvilken prosent de legger til ved valutakjøpet. At du kan kansellere er flott, men opsjonen hjelper jo ingenting når du egentlig ønsker å leie en bil om 2 dager og det som regel er langt dyrere å gjøre en ny bestilling på kort varsel. (Men ikke alltid, så det er verdt å sjekke)
Helt ulik erfaring. Jeg forhåndsbetaler alltid og betaler ved bestilling i NOK. Prisen jeg ser er alltid lavere ved forhåndsbetaling. Så følger jeg med og booker om, hvis prisen synker. Når jeg henter ut bilen sier jeg nei, om de prøver selge meg forsikringer. Bilen er forhåndsbetalt så eneste som tilkommer i etterkant er evt bom passeringer. Valuta påslaget kommer jo kun om man betaler ved henting.
Det er en sannhet med modifikasjoner, for det er ikke slik systemet deres er bygget opp. Det er faktisk sjokkerende "dumt", så uansett hvilken pris du får nå, sjekk ukentlig for prisendringer. De har ingen policy på at tidligst skal være billigst (ofte tvert i mot) og de har null kontroll på systemene sine. Det er marginalt bedre i Europa enn i USA, men du vil se mye inkonsekvent her også. Jeg skulle jo tro at det hadde blitt bedre siden jeg var der selv, men det virker fortsatt som de sverger til å prissette bilgrupper individuelt enkelte steder og at kontrollen er fraværende. På de siste tre turene mine i USA har prisene jeg har booket på, gått fra en relativt standard utgangspris for en medium SUV for tre uker inkl enveisgebyr på ca 17-20000, til 3500,- (LAX), 9000,- (IAH) og nå sist 11000,- (men for en høyere bilgruppe) på DEN. Jeg ombooker ca 10 ganger på hver runde og sjekker ca ukentlig. Plutselig en dag glipper modellen deres også er prisene dumpet og/eller en stor SUV ligger som billigere enn en liten Nissan. Dagen etterpå kan den være oppe igjen. Seneste for tre uker siden skjedde sparte vi 2000,- på en weekendleie på OSL, så man skulle gjerne tro at de hadde kontroll, men den er på null. Gidder du, er det ofte masse peng å spare (om du ikke er heldig på første forsøk).