Avixlo reiser på Norgesferie sommeren 2020 (Tynset & Røros ++) (Reisebrev nr. 7)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 30. juli 2020.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sommer, det er 2020 og det er koronopandemi som herjer her i verden. Når dette tiåret startet så så jeg for meg at jeg skulle få til en tur til Sveits, Liechtenstein & Italia rundt påske. London i mai, Malta i Juni og en Dublin tur nå. Men så kom Korona til Europa og ting måtte revurderes. Det var da vi gutta i Tromsø ville ut på Norgesferie.

    En av kameratene mine fra Nøtterøy (fra gjengen i Tromsø) har besteforeldre som bor på Tynset (eller litt utenfor om en skal være litt korrekt) og dermed ble det avgjort at årets sommerferie ble lagt ditt. Så åpnet Norge for at nordmenn kan dra uten karantene til Charlottenberg så vi svipper innom der når vi skal nordover.

    Turen er ikke nøye fastsatt. Vi reiser med bil idag. Vi er 3 stykker. 2 med lappen og vi kjenner han som har bilen så regner ikke å bli hentet engang før 10-11 tiden og da går turen mot Charlottenberg hvor vi skal harryhandle og ta turen innom Systembolaget før turen går til gården som besteforeldrene bor på. Etter 1 natt på gården skal vi de siste nettene overnatte på sæter ved Savalanen, Tynset. Det blir mye tur, fisking og andre spennende aktiviteter før vi på søndag pakker sammen og reiser til Røros hvor jeg er den eneste i gjengen som ikke har vært. Men kl. 15 skal vi i Olavsgruva på omvisning før det blir turen hjem.

    Det blir litt bilder underveis og oppdateringer samt dagsskriveri fra kvelden sånn det pleier i mine reisebrev.
    Mitt forrige reisebrev: https://insideflyer.no/forums/threa...na-sverige-på-studietur-reisebrev-nr-6.15305/

    Så håper jeg dere er klare for å bli med på tur, for det er jeg. Bare han kameraten min får stått opp og vi får kjørt en blå Ford Fiesta nordover da
     
    Earl, watchaddicted, Gribb and 11 others like this.
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,898
    Likes mottatt:
    12,825
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig god tur!
     
    Avixlo liker dette
  3. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! :)
     
    Avixlo liker dette
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :) Han ene kameraten våres er ikke kjent for å være A menneske så jeg tror vi er på veiene rundt 11
     
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Torsdag 30. Juli Sandefjord - Tynset via Charlottenberg

    Jeg hadde rett i mine spådommer. Det som først ble sagt til at jeg ble hentet engang mellom 8 - 9 ble til at de var utenfor huset litt over 11. Da var det slenge seg inn i bilen for å så kjøre mot Charlottenberg. Turen gikk egentlig ganske bra syntes vi nok.
    20200730_153927.jpg
    Litt utenfor Skotterud så var det en klump i veien vi så litt altfor seint og dekket punkterte. Men bilen var forsikra og Viking kom ganske raskt så fikk vi løst dette på 1t 20min så var det bare å ture videre.
    20200731_011058.jpg 20200730_143442.jpg 20200730_143826.jpg
    I Charlottenberg ble det kjøp av litt fiskeutstyr, litt alkohol til når vi skulle på sætra, litt mat til sætra og lunsj på den lokale McDonalds. Etter 1t 30min var det strake vei til Tynset. Alle ble stoppet i tollen og det var ei ung toller som stoppet oss;)
    Kontroll spørsmål på hvor vi hadde vært og hvor mye vi hadde kjøpt og vi fikk komme inn uten problemer.
    Check.

    Vi kjørte opp til Kongsvinger og deretter videre til Elverum før det ble å ta av på en splitter ny Rv3 som åpnet denne torsdagen. Bompengefri også! Frem til mandag ellerno. Litt før Elverum måtte vi jo spille Primetime siden det var hovedstads quiz og vi vant. Bare 0,31kr men likevell.

    Det er ikke så mye å si om Rv3 sånn bortsett fra at vi stoppet ved Verdens største elg. Sjåføren og kameraten min har vært mye i Østerdalen så var kun jeg som hadde gått ut av bilen for å se elgen. Var noen andre turister der også 20200730_204633.jpg
    Derfra var det ikke allverdens med strekke igjen til gården til besteforeldrene til sjåføren og vi fikk Taco og pils når vi kom fram. Og nå skal det soves etter en lang dag. Imorgen blir det Bygdevandring, tur, fiske og sæter
     
    SAJblue, Wiolenze, paron and 11 others like this.
  6. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg får da forsette før denne går helt i glemmeboka og litt sånt.

    Fredag 31. Juli 2020 Tynset Del 1

    Da var dagen kommet hvor vi skulle få omvisning i Tynset, gå tur opp på fjellet, kjøre opp et annet fjell og fiske i Glomma. Det skulle vise seg å bli en varm og produktiv dag.

    Vi hadde bestilt frokost til kl. 10 og denne dagen var det B menneske som stod opp først og A menneske var sist ut av senga. Det ble frokost da og det smakte. Etter frokosten så ble vi invitert av onkelen til han ene kameraten min å bli med på omvisning i den nye låven de har fått. Han var bonde og hadde lidenskap for arbeidet sitt. _DSC0046.JPG
    Vi fikk også være med på kuslipp^
    Den ene kua skulle vist nok bli til Karbis som han fint sa det.

    Turen gikk så videre etter å ha hilst på litt flere av han ene kameraten min sine slektninger. Nå kjørte vi til Nebyen som han kunne fortelle var det som var Tynset sentrum før Jernbanen kom til bygda og de anla et nytt sentrum på andre siden av Glomma.
    Ved Nebyen kunne vi se og gå over en splitter ny bru. _DSC0053.JPG
    Derfra gikk turen opp til Tynset kirke. Vi måtte se den kirken som har inspirert den kirken som er å finne på Setermoen i Bardu. Også var han andre kameraten sin mor vokst opp i Målselv og sett den kirken mange ganger. 20200731_122233.jpg
    Der fant vi også gravene til slektningene til kameraten min. Men etter en liten stund der gikk turen inn til Tynset sentrum og Verdens største spark som jeg vil komme tilbake til.

    Vi ble fortalt på veien inn til Tynset at Tynset oppfyller kriteriene til å kalle seg selv by men har valgt å holde på bygde statusen sin, noe jeg har full forståelse for.

    Vi stoppet rett på andre siden av Tynset Jernbanestasjon og som tog interessert nerd som jeg er ble det et bilde: _DSC0064.JPG
    Tynset ligger langs Rørosbanen som er en ikke elektrifisert jernbanelinje mellom Støren i nord og Hamar i sør og er en alternativ bane mellom Oslo og Trondheim. Jeg ble ihvertfall ganske populær blant slektningene til kameraten min da jeg fortalte at den skal jeg jobbe med å planlegge elektrifisering av.

    Men i Tynset sentrum så vi først det som er kåret til Norges styggeste rådhus eller som de kalte den på Tynset "Brunosten" 20200731_125807.jpg
    Og rett utenfor Tynset rådhus ligger Verdens største spark på Tynset torg. Det skal visstnok ha vært en mindre spark der før helt til noen i Sandefjord bygde en større spark. Var helt ukjent for meg. Så tynsetingene tok igjen og bygget en større spark: 20200731_125907.jpg
    Kilde til verdens største spark historien: https://www.nrk.no/innlandet/tynset-slar-tilbake-1.7623645
    Vi måtte da klatre opp på den og ta noen selfier ++.
    Turen gikk så videre til å kjøpe noen postkort også en tur på polet og dermed inn på en butikk før turen gikk til Fåsten hvor vi skulle gå opp en tur på 1,3km opp fra 400moh til 750moh.

    Det var en flott tur og lar bildene tale litt: 20200731_135403.jpg 20200731_135405.jpg 20200731_141347.jpg 20200731_142532.jpg 20200731_142936.jpg
    Det var en flott tur hvor han ene kameraten våres "døde" på veien opp og vi fant han hvilene på vei ned. Fin natur i Nord-Østerdalen!

    Mere kommer da bildene tar mye.
     
    Earl, Upsaker, NorFlight and 9 others like this.
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Fredag 31. Juli 2020 Tynset Del 2

    Da var vi kommet til den delen hvor vi skulle kjøre opp et fjell. Vi skulle til Alvdal for å kjøre opp Tronfjell. I 1959 ble det anlagt vei opp til Tronfjell da det var TV og radio antenne på toppen. For å kjøre opp må en igjennom en bom på 150kr så for oss ble det 50kr per person. Og bommen tar vipps!

    I 1914 kom det en inder til Norge og Alvdal ved navn Swami Sri Ananda Acharya og bosatte seg opp på dette fjellet som ifølge snapchat var 1689 moh. Han prøvde å få bygget et fredsenter på fjellet men fikk kun anlagt grunnmuren. Han døde 8. Mai 1945 og er gravlagt på fjellet med utsikt over Alvdal.
    Det sies at på en klar dag skal en kunne klare å se inn til Sverige samt 7 prestegjeld.
    Her lar jeg også bildene få lov å tale for seg selv:
    20200731_155129.jpg _DSC0082.JPG _DSC0068.JPG _DSC0069.JPG _DSC0081.JPG 20200731_155133.jpg
    Etter denne bilturen opp og ned en veldig bratt vei eller det føltes ihvertfall sånn, så gikk turen tilbake til Tynset for der skulle vi få servert middag. Og til middag hadde kameraten våres bestilt den lokale retten Hakk. Jeg tok ingen bilder av denne matretten men Google presenterer retten slik: upload_2020-8-13_1-57-43.png
    Det var ihvertfall svært godt!

    Etter dette gjorde vi oss klar for å fiske i Glomma. Her skulle vi ha fisk. Hadde vi fiskelykke? Det får du svar på snart.
    Siden slekta til kameraten min eide til elvekanten så fikk vi lov til å fiske gratis. Vi tok med oss det nødvendige samt fiskestang og gikk ned for å fiske. _DSC0109.JPG _DSC0117.JPG _DSC0344.JPG
    Det ble en liten Gjedde på oss. Men den var for liten så vi slapp den ut igjen etter å ha holdt på en stund med å få tatt ut kroken. Det endte opp etter å ha fiska i over en time at kameratene mine gikk ut i vannet for å fiske midt på samt å bade. Vi så masse fisk som hoppet opp av vannet men ingen ville på våre kroker.

    Kvelden endte med at vi pakket oss klare til å dra til setra vi skulle overnatte de neste 2 nettene.

    Fredagen over og ut og det samme med Juli
     
    Earl, Upsaker, NorFlight and 8 others like this.
  8. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag 1. August 2020 på tur til Aukrustsenteret og setra.

    Nå var vi kommet til lørdagen og kameratene mine skulle gå ifra setra og opp til en innsjø oppe på fjellet ved Savalen som setra lå på for å fiske mens jeg ville se på Aukrustsenteret i Alvdal. Men dagen startet med denne utsikten: _DSC0517.JPG
    Vi gikk vært til vårt. Jeg fikk låne bilen. Først kjørte jeg til Tynset for å fylle litt på bilen. Så var turen til Alvdal. Der tenkte jeg at jeg skulle ta den veien vi hadde kjørt dagen før altså ved siden av Jernbanen men jeg kjørte feil og havnet på veien til Øvre Rendalen. Noen kan kalle det en feil men jeg fikk da oppleve litt. Var fin natur. Ved Øvre Rendal kjørte jeg over til Rv3 20200801_142441.jpg 20200801_143438.jpg 20200801_143458.jpg
    Var meget flott utsikt etter at jeg hadde fått kjørt litt opp! og langs med veien videre fant jeg denne så jeg bare stoppet bilen for å ta bilde: 20200801_145759.jpg
    Jeg kom meg inn i bilen igjen og kursen ble satt mot Alvdal og Aukrustsenteret men fant enda en distraksjon år jeg kom til Alvdal. Hele Alvdal bygda var i feststemning for å feire at Kjell Aukrust ble født der for 100 år siden. Så jeg kjørte mot Alvdal sentrum for å se på Aukrustmonumentet: 20200801_153851.jpg
    Så kom jeg meg endelig til Aukrustsenteret. Her kjøpte jeg en postkort, en bok som jeg ga til gave til Bestefar (Forsvaret og Aukrust) samt inngangsbillett til selve senteret. Jeg vet ikke prisen på billetten da jeg ikke tok vare på kvitteringen, men totalsummen kom på litt over 300kr og jeg fikk studentpris etter fremvisning av gyldig studentbevis.

    Det var veldig interessant inne på museet: 20200801_154324.jpg 20200801_154331.jpg 20200801_154922.jpg 20200801_154930.jpg 20200801_155142.jpg 20200801_160731.jpg 20200801_160658.jpg
    Etter å ha brukt litt mye tid inne på senteret ble turen tatt bort på Circle K for å ta seg litt lunsj. Dermed ble det en tur til en dagligvarebutikk for å kjøpe allergi tabellet samt jeg kjøpte noe fra Rørosbryggeriet for å smake litt lokalt: 20200801_200807.jpg Da jeg kom tilbake til setra var ikke kameratene mine kommet ditt enda så jeg måtte låse meg inn. Og det tok tid. Først etter en liten stund så mistet jeg nøkkelen og fikk litt panikk, men etter mye om å men så klarte jeg å fiske den opp. Heldigvis for da slapp jeg å forklare hvorfor den var borte. Så fant jeg u at et av vinduet sto oppe så jeg brøt meg inn gjennom det hehe. Så fikk jeg låst opp fra innsiden. Så ble jeg sittende å skrive på postkortene som skulle sendes frem til kameratene mine kom hjem og kunne fortelle at de hadde hatt samme hellet som dagen før men denne gangen var det en liten Røye de hadde fått på kroken.
    Vi stekte oss noen hamburgere til middag og satt resten av kvelden å spilte samt drakk litt. Og litt inni der så fant vi frem ljåen lik at vi kunne bidra litt som tak for lånet. Vi fjernet litt av det høye gresset rundt.
     
    Goodfellas, Fiskefjes, Earl and 10 others like this.

Del denne siden