Amerikansk immigrasjon en drøm eller et helvete på jord?
Det er så meget å fortelle om amerikansk immigrasjon og flyplasser. Jeg har fløyet via Detroit og JFK før, så var litt forberedt, men nå reiste jeg med innsjekket bagasje. SAS på OSL ville ikke fortelle meg om jeg måtte hente ut bagasjen eller ei.
Men ja vi landet og ble sluset ned til der det var noen bussen som skulle ta med oss fra B terminalen og over til Border control. En kamerat av meg kalte dem for AT-AT buss. Jeg tok aldri noe eget bilde av dem så kan finne noe på nett:
https://stuckattheairport.com/wp-content/uploads/2020/07/IAD_Mobile-Lounge.jpg
Så begynte det. Jeg hadde egentlig planlagt mye i Washington DC. Det var 30 ish skranker hvor det potensielt kunne vært immigrasjons politi som sjekket pass, meeeeen tror dere det var noe i dag? NEI. Så Immigrasjon tok tid. Var ute etter nær 2 timer. Fikk ikke noe stempel i passet (buu, så skal huske å spørre på ORD) og slapp å scanne fingrene. Kanskje det har en sammenheng med et jeg har reist med samme pass til NYC sommeren 2022?
Men da jeg kom ut av flyplassen så var klokka mye og det jeg hadde planlagt viste seg ikke helt å stemme. Jeg var sulten så behøvet mat. Men før det så gikk jeg opp i håp om at jeg kunne bli kvitt bagasjen. En jeg snakket med der sa at Copa åpnet 23:00 så jeg kunne høre med dem da. Jeg ventet.
View attachment 157746
Jeg traff på et dansk par som skulle til Den Dominikanske Republikk og de hadde hatt en lang reise. Det vare deres første tur over damen. Men da Copa kom og bygget opp sin innsjekksområdet så stilte jeg meg i eco kø (Degradert fra gruppe 1 til gruppe 5), mens de danskene reiste med Buisness.
Copa skjønte ikke billetten helt til de innså at jeg skulle ikke nå og måtte vente til kl. 6 om morgenen.
Da tenkte jeg: Hvorfor???? Kan jeg ikke bare bli kvitt bagasjen min? Tydeligvis ikke. DC så mørkt ut. Jeg gikk ned for å finne et sted å sitte samt spise noe. Ble en wraps, så prøvde jeg meg på metro men der var jeg for seint ute. DC så veldig mørkt ut. Jeg var trøtt og livet stod ikke helt på lag med meg. Da klokka nærmet seg midnatt så tenkte jeg Fuck it. Lasta ned Uber og bestilte Uber med bagasjen min inn til DC.
Mer om dette i neste del. Men jeg har konkludert med at amerikanerne kan fortsatt la alle sluses gjennom immigrasjon, men det må da finnes en bedre måte og mer effektiv måte å gjøre dette på.
Av alle amerikanske flyplasser jeg har besøkt er DTW den mest effektive jeg har vært på
Vis alt...