Jeg har prøvd å bruke Qcalculatoren på Qatars hjemmeside. Der står det hvor mange Qmiles som trengs for å booke awardflights og awardupgrades, både en vei og tur/retur.. Jeg har ikke nok poeng til en awardflight i biz tur/retur, men jeg kommer til å nok til en tur/retur i Eco. Så går det an å kun booke en vei og så kjøpe en separat billett hjem? Eller blir det veldig dyrt (tur/retur pleier jo som regel å være billigere). Har noen prøvd seg på slike bestillinger hos QR? Virker ltitt intrikat, spør du meg. Men kanskje en løsning er å gå for en vanlig billett i Eco og satse på awardupgrade.
Jeg har flere ganger forsøkt på den siste strategien du nevner, uten å lykkes. Ved et par anledninger var det også flere ledige seter i biz, uten at jeg fikk anledning til å oppgradere med poeng hverken ved innsjekk eller ved gate.
Booket Oslo-Sydney i business i fjor sommer til 18000 pp. Samtidig hadde de kampanje med trippel bonusopptjening, så då ble det nok poeng til en langtur i eco (reiser nesten aldri med qatar, ellers skulle en selvfølgelig spart opp til business).. Og nå er bonustur booket for meg og madammen til Thailand. Skatter og avgifter kun kr 565,- så då ble altså totalen 18565 for en t/r osl-syd i C og en t/r osl-bkk i eco. Ganske grei deal