Bølgedaler på Bali - Forsøpling vs rene strender

Tråd i 'Reisemål' startet av chrt, 26. sept 2018.

  1. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Line har skrevet et knakende godt reisebrev fra Bali. Les del 1 før du leser videre her...

    Og her tar hun opp forsøpling. OK, det er litt i vinden med all plast i havet, men jaggu er det ikke blitt mye mer søppel nå enn før?!!

    Jeg var for et par år siden innom Phuket, Phi Phi Island og Krabi. Og jeg var overrasket over hvor mye dritt og søppel som fløt rundt i havet. Spesielt på Phi Phi var dette rett og slett plagsomt. Det fristet ikke å bade i havet!! Dog dro vi på dykking og rundt på noen av småøyene var det mye fint å se selv om det dukket opp dritt nå og da... Det som iriterte meg var at det var ingen, selv på et 5-stjerners hotell som brydde seg. Ingen søppeltømming på lavvann, ingen skilt som anmoder gjester om å holde miljøet rent...

    Er det vi som lever i vår i-landsboble som er kravstore til miljøet? Sikkert, da mange er vokst opp med søppelberg og forurensning og tilhørende kultur som innebærer å kaste søppel i naturen.

    MEN HVA MENER DU??
    (1) På hvilke "naturpene" reisemål mener du søppelet har tatt over idyllen og gjort drømmen skitten og (tidvis) ubekvem?
    (2) Hvor har du opplevd at det både er rent, idyllisk og du ser fram til en ny lang dag på stranda og i vannet?
    (og gjerne at lokalbefolkning/hotell viser ansvar for at alle holder nærmiljøet rent)
     
    NoLimit liker dette
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Leste også Del 1, 5 minutter etter at turen til Bali ble bestilt :p
    Må jo si jeg ble litt skeptisk. Men Tror det blir bra uansett, og er enig i at det er et stort problem rundt forbi i verden :(:mad:o_O
     
    chrt liker dette
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,915
    Likes mottatt:
    6,531
    Bonuspoeng:
    183
    Har vert på Bali to ganger (januar) Utrolig mye søppel på strendene, Legian og Cuta. Strendene på øst siden virket bedre. Så strandferie på Bali står ikke høyt på min liste. Sihanoukville er enda verre, forsøplet og overtatt av kinesere.
    Har hatt bedre erfaringer med litt mer øde øyer i sydlige Thailand samt Australia.
     
    chrt liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Overalt hvor jeg har vært på øde øyer så flyter søpla over alt..
    Man ser vel egentlig stort sett uansett hvor man er at folk hiver all mulig dritt it av vinduene på bilen..
    Er egentlig ganske trist og føler at det er rimelig håpløst å rive vinduet fra konvoluttene for å sortere det riktig..
    Har også vært med på å plukke søppel langs kysten. Par timers jobb så er et område ryddet.. Og så vet man at om en måned er alt tilbake..
    Rimelig deprimerende egentlig..
     
    ElinPelin and chrt like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Strålende artikkel av Line, enig i den. Samtidig utrolig trist å se disse bildene. Det er rett og slett tragisk at en så vakker plass skal forgå.

    Det er et godt poeng at lokale må ta grep, men jeg tror problemet har rot i ignorante turister.
    På mange måter syns jeg Singapore drar den litt vel langt, men akkurat den heftige bøteleggingen ved forsøpling er kanskje noe flere land i verden burde ta etter.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk, MDG og deres søsterpartier verden rundt burde hatt mye større fokus på forsøpling enn denne meningsløse vendettaen mot bil og fly.
     
    EgilSk, Ronnyb and NubiFlyer like this.
  7. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Interessant tråd.

    Var på Bali alene i fjor og med ei som er mye i samme leilighet som meg (kan vel også hevde at vi er samboere).

    Det var vedkommendes første tur til Sør-Øst Asia og selvom vi hadde en fin tur så er hennes beskrivelse stort sett:
    "Det var fint, men jeg vil ikke dra tilbake, for mye søppel overalt".
    Vi oppholdt oss i Canngu og Gili Trawangan.

    Nå er jeg ikke jeg så veldig fisefin på det, men må innrømme at vedkommende inntrykk har fått meg til å reflektere mer over det hele og jeg tror jeg vil få store problemer med å overbevise vedkommende til å dra lignende reisemål med det første.

    Selvom sammenligningen ikke er helt fair så husker jeg at jeg bet meg merke i hvor rent og ordentlig alt var da innom Dubai og Singapore .. Så ja, det at man føler at søppelet flyter rundt en og at det ikke er bærekraftig kan definitivt påvirke totalinntrykket etter en ferietur.
     
    Xflipper liker dette
  8. magicbyte

    magicbyte Medlem

    Innlegg:
    201
    Likes mottatt:
    436
    Bonuspoeng:
    63
    Ja det er jo mye mer fornuftig å bare sparkle og slenge på litt ny lakk på bilen når du skal overlevere den til 18åringen som nettopp har fått lappen. Bare dumt å bruke tid på å fikse motoren, bremsene osv. Det er jo det ytre som teller!
     
    holmen liker dette
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut for at det blir hotell og basseng i høstferien da, ikke noe strandliv.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Eksempelvis Mikronesia har nesten ingen turister men søpla flyter over alt..
    Kan ikke hevde at det er turismen som gjør det der.
     
    RoadKing and Wiolenze like this.
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Må berømme Line for å lufte baksiden av medaljen i sine skriblerier.

    Forsøpling er et problem som turismen dessverre forsterker. Min like bereiste halvdel besøkte rurale deler av Madagaskar, selv uten turisme var søppel et problem fordi infrastrukturen var helt fraværende, eneste måten å bli kvitt avfallet var ved brenning. Det er alt annet enn bra.

    De avbildede strømledningene er også et problem, mest sannsynlig går det ikke strøm i halvparten av dem en gang. Oppstår det et problem er det fort gjort å bare trekke en ny ledning istf. å nøste opp i kaoset.

    Så jeg kjenner jeg er veldig glad for å leve i i-landsboblen hvor god infrastruktur er en selvfølge.
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    De fleste av ledningene er nok lavspentkabler som telefoni og internet. Anyway; det at det kan være mange ubrukte strømkabler i en mast er vel ikke det verste ...

    Dog ikke i samme omfang, men du kan du finne lavspentkabler og fiberkabler på kryss og tvers i flere villastrøk i Oslo. Alt som er lavere enn en gul markering på stolpen er lavspent.
     
    snus_mumrikken liker dette
  13. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Et reisebrev som reflekterer mine opplevelser på Bali ganske så nøyaktig. Glemmer ikke da vi regelrett vasset i søppel ut fra stranden i Jimbaran. Det var ganske nedtur, ettersom jeg synes Jimbaran som område var mer tiltalende enn Seminyak, Ubud og Kuta.

    Men til Balis forsvar, har ikke dette også en del med havstrømmer å gjøre? Da vi snakket med lokale fortalte de at hoteller betaler dem for å plukke søppel grytidlig om morgenen langs strendene, men at dette ikke hjelper i veldig stor grad. Men jeg vet ikke om det stemmer, det hadde vel ligget langt oppover på strendene dersom ingen hadde gjort den jobben.
     
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    ElinPelin and Insomnia4u like this.
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Med fare for å helle bensin på bålet så er Asia og Afrika ansvarlig for betydelige mengder av forsøplingen. Leste om en studie som var gjort på 57 elvesystemer i verden. Av all plast fra disse 57 elvesystemene bidro 10 av dem med 90 % av søppelet som endte opp i havet fra disse elvesystemene. Alle 10 elver befinner seg i Asia og Afrika, med overvekt på Asia. Dette handler ikke om plast. Dette handler ikke om turisme. Dette handler om kultur og manglende kunnskap hos menneskene i disse verdensdelene. Ja, det finnes slaurpakk her hjemme som hiver plast der plast ikke skal hives, men på overordnet nivå har vi i vår del av verden skjønt at sortering er viktig:)
     
    PVflyer, Insomnia4u and thool like this.
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg bada ein gong i Halong Bay på tidleg 2000 tal, dagen etter eit kraftig reinskyll. Trudde me var ein stubb frå Haiphong elva, men mengden av plastikkposer etc som kom ut frå denne elva var heilt enorm. Har også desverre sett andre asiatiske elver, og det er vanvittig mykje som kjem ut herfrå.
    Mange av verdas fattigaste bur rundt i områder tett på hav og vassdrag, og når folk slit med grunnleggande behov, så er det ikkje alltid sortering folk tenker på. Men det overraskar meg ofte at desse personane har lengre langtidsplaner en mange nordmenn, som tar livet som det faller seg
    Ja, ta det som det faller seg
    Gi blaffen i bekymringer og strev!
    For alt du trenger finner du
    I storsamfunnets nav pølsebu!
     
  17. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    216
    Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var å tusla rundt i slummen i Cape Town å ble forundret over hvor ryddig og reint det var. Der gikk det folk med gul refleksvest å samlet inn søppel. Kommunen betalte de pr kg søppel de leverte inn, så tjente de en slant på det og.
    Var også på stranda i bydelen Camps Bay et par ganger, å den var strøken. Bare synd badevannet var for kaldt.. ❄❄
     
    RoadKing, Xflipper and jgroneng like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    I Mikronesia sitt tilfelle sliter man vel med alt som kommer med havstrømmene og? Har tenkt det noen ganger når jeg har vært ute på Trøndelagskysten og funnet spansk hermetikk, amerikanske plastlokk, at det er urettferdig at vi får griseriet for de som ikke gidder...
     
    ElinPelin liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Men, vi har dessverre tendensene her til lands og, spesielt er det mange i den yngre generasjon som gjerne kaster fra seg sigarettpakka, snusdåsa, juiceboksen, heller enn å legge det i en søppelkasse de går forbi.
     
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde eg vore diktator, så skulle eg hatt ein eigen plass for folk som slenger fra seg posesnus over alt(i pissoar, kaffekopper, rett der eg går), dropper sigarettsneipen rett ned der dei står utenfor inngangen min og dei som puttar hundeskiten inn i posen, og kaster posen ut i grøfta eller inn skogen(dei bør få ein eigen avdeling)
    Var forresten i Italia, og der har det skjedd ting dei siste 5 åra. Frå å ligge langt bak oss, så har dei no fått igang systema og plastikkposer er forbode.
    Plastikk er fantastisk, men ein treng ikkje dette til alt!
     

Del denne siden