Dersom plassmangel i loungene er et stort problem, skyldes dette neppe de som opptjener EBG uten å fly.
Nei, ikke helt uten å fly, men når du med SAS Amex og SAS MC kan få 32000 poeng og i tillegg kan kjøpe en andel direkte fra SAS, så er det ikke mange igjen du må fly for å få. Dessuten gir jo SAS bort kort til en del "nobiliteter". Men, det merkes nok mest på at de er rause på at man får ha med familie og venner.
Det er interessant å observere at vi er mange som gjerne ser en tilstramning, under visse forutsetninger. Lurer på om SAS foretar noen markedsundersøkelser på dette?
Mange bekker små. Hvis det er 10-20.000 EBD (for å ta et tall ut av løse luften, orker ikke søke rundt etter et eksakt tall), blir det ganske mange gavegull av slikt. Selv om disse ikke flyr mye, så flyr de nok helt sikkert en del - og da gjerne på tidspunkt når veldig mange andre allerede flyr. Blant "kjøpe-EBGere" er nok reisefrekvensen enda høyere (derav motivasjonen for å kjøpe statusen), slik at de besøker loungene enda hyppigere enn "gavegull-EBG".
Kan me ikkje berre ha eit innglassa, champagnerom innerst i gull-loungen? Også kan gulla stå utenfor å drøyme og sikle på glaset? Edit: Ofte er det bedre plass på utsida av gull-loungen. Ja, det er trongt i gullstova, men eg føler det er trongare på innenlands. Der er det stort sett fullt.
Haha, du kan tøyse du SAS' markedsundersøkelsen er utelukkende fokusert på tilbakemeldinger som underbygger devalueringer og produktforringelser ("ønsker du gebyr for å få tilgang på flere bonusseter" etc)
Det SAS kan gjøre med gullstua er at en må ha billett ut av landet for å bruke den, det kan jo løse litt av plassproblemene
Det kan høres litt umulig ut, men konklusjonen av alle jeg har lest er å bygge ut til enda STØRRE Lounge på begge, samt privat-stue i Gullstue for EBP/EBD og biz passasjer.
Hvorfor Biz passasjerer? Lufthansa gir ikke sine biz passasjerer tilgang til Senator(sammenlignbart med SAS gull lounge).
Skal det ikke være et EBD årsmøte? Kan problemet belyses der? (nei ikke EBD enda, en tur i nov. til HKG,er jeg å sees på neste årsmøte, i minst 9 år fremover )
Det skulle ha vært first class passasjer, men SAS sitt høyeste klasse er idag biz. Behovet for slike privatstuer vil være større i CPH og ARN enn OSL, tenker jeg. Det betyr også, hvis SK lanserer first class, vil et par biz-fordeler forsvinne.
SAS med first? Det kan jeg med 99,99999% si at aldri skjer dessverre. Selv om det hadde vært gøy. Ser mange gode argumenter og en egen Diamant avdeling hadde vært fint. Men Biz slepper nok aldri inn om jeg skal tippe at dette hadde blidt en realitet. Men dette er jo bare hva jeg tror
Det er visse standarder SAS må følge som *A medlem og de opererer med Gull som standard på loungene, og den avtalen kan ikke SAS bryte. Så da må de i såfall endre på standardene i forhold til hva som skal til for å oppnå gullstatus. Men det SAS kan gjøre er å samarbeide med kortselskapene i forhold til finansiering av driften av Gullstua, og bygge en ekstra lounge over grensa til Chengen, slik at de har en grensekontroll inn til Lounge med Amerikansk grensekontroll, slik at vi kan flytte Business og gullkundene ut av den gamle gullstua og inn i den andre loungen for folk som skal reise ut av Shengen
Hvorfor skal du ha med andre kortselskaper, og dermed enda flere mennesker inn i loungen? Og hvor stor andel av de reisende skal til USA eller ut av Schengen? Tipper de ikke fordeler seg jevnt utover døgnet heller?
For SAS så handler det først å fremst om å gjøre driften billig fremfor å legge litt ekstra krydder til våres fordeler dessverre
SAS kan fint slippe inn *A Gold, men ikke egne gullkunder i en sånn lounge og fortsatt følge reglene. Eller de kan gjøre som United Polaris, SQ Business Lounge osv. og ikke putte et Star Alliance-skilt på utsiden og dermed ha andre regler for hvem som slipper inn.
Å slippe i *A gold men ikke egne gullkunder er jo å skyte seg selv foten, så dumme er ikke SAS. Det andre alternativet kan være en teoretisk mulighet, men SAS har ganske så små marginer å gå på, så tviler på den der, men SAS kan ha en Business Lounge hvor kun Business kunder kommer inn sånn som på SQ som sagt og SAS Plus med Diamond som gir litt mer økonomisk rom for forbedringer.
Alle de amerikanske flyselskapene gjør jo dette allerede i samtlige allianser på innenriks.. Men ja, det var å sette det litt på spissen, å ikke ha et tilbud til Gullkunder i det hele tatt vil jeg tro aldri har vært i kortene.
Denne tråden ble vel startet for å se på muligheter for å gjøre ting bedre, ikke forringe tilbudet.. Eller gi SAS dårlige ideer..