Bør gullstua bli Diamantstue

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 03. sept 2019.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, kan vel diskuteres om ting blir så mye bedre for gullkundene om de skal flyttes;)

    Med mindre premissene for diskusjonen er at total areal skal økes vil jo økt prioritering av en gruppe automatisk nedjustere prioritering av andre.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jeg enig i, men om man skal slippe inn enda flere i tillegg, så blir det jo mindre bra for alle..
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det snør nok en viss varm plass før SAS reintroduserer First. :)
     
    Kristian liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje løsninga blir å øke kravet til gullstatus til 60.000 poeng og 60 segmenter, avskaffe diamant og fjerne diamant softdrink på eco :)
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Du ærlig jabba, det er mange gullounger til andre selskaper som er betydelig under SAS' sin standard, så der har de noe å gå på.
     
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Et annet alternativ er å begrense antall gjester til kun 1 for EBG uansett om det er familie eller ikke. Og så hatt f. eks 3 gjester for EBD.
     
    Kaffen, Xflipper, NoLimit and 3 others like this.
  7. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Lekerommet ligger vel uansett på Biz delen på OSL.
     
  8. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    EBD-gave-kort "guld gratisterne" bør afskaffes :

    EBD´erne og reelle LTG´ere (life time gold) bør tildeles flere personlige fordele (upgradings fordele, point fordele, nogle årlige extra billige plus og business billetter med frit valg af destination, dvs flere Friends and Family til denne udvalgte gruppe.

    EBD og LTG vil således forhåbentlig vælge SAS som carrier i stedet for Star og dermed udligne gave-kort-EBG´ere.
     
    magnusant, Berlioz, dahlmath and 4 others like this.
  9. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde valgt varmmat fremfor eksklusiv tilgang, men støtter maks 1 gjest for gull og evt familie for diamant.
     
    snus_mumrikken liker dette
  10. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Kutt ut EBG lifetime, mulighet til å gi bort EBG for EBD og kun 1 gjest tillatt for EBG/EBD selv om det er familie det er snakk om.

    Ofte når jeg er på reise og titter innom i gold lounge utland i helgene virker det som om det gjestes inn egen familie over en lav sko. Med max 1 gjest vil det bli roligere...
     
    magnusant and furlong like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Reintroduserer? Har de hatt det før?
     
    RoadKing liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,770
    Bonuspoeng:
    183
    furlong, Gullars and RoadKing like this.
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Vel hvis du ser bort fra sandkasseselskapene i emiratene hvor bunnlinje ikke betyr noe, så er trenden at det i mindre grad tilbys F.

    BA reduserer andelen fly med F, LH gjør det samme, AC har ikke F, og det samme gjelder UA og DL. AA har kun F på 77W og halvparten av 772-maskinene.

    Så meh. SAS har nok regnet på det, og kommet frem til å være løs i snippen når det gjelder hvor mange som får gullkort gir en mer lojal kundemasse enn at noen synes at det er trangt i gullstuen. Såvidt jeg kan se så fortsetter de som synes det er trangt å fly SK lell
     
    Berlioz, Kristian and drsyk like this.
  14. Stavangeren

    Stavangeren Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, jeg har holdt meg unna denne diskusjonen litt. Mest fordi jeg ikke har noen store erfaringer som statusmedlem (er EBG nå), men også fordi jeg har betraktet dette på utsiden over tid.

    Ja, SAS har en del snarveier til EBG og det kan være utfordrende spesielt for de som da har høyere status som EBD og noen EBP. Likevel tror jeg ikke det store problemet er at SAS vasser i gullkunder. Det er en bit av puslespillet, men det er andre faktorer som spiller inn.

    Så her kommer brannfakkelen: For SAS er ikke Eurobonus et lojalitetsprogram i samme grad som før. Eller kanskje det ikke er et lojalitetsprogram lenger i det hele tatt. Det gjenspeiles i hvordan folk både opptjener status og ikke minst poeng.

    Som flere nevner så kan man med to kredittkort tjene 32.000 poeng i året. Med en Plus-reise til feks Nord-Amerika som gullmedlem har man opptil 47.000 poeng for drøye 8000 kroner i reising. For de som gjerne reiser for alle 45.000 poengene som trengs, så er prisen vesentlig høyere.

    Å nå EBG må være sammenlignbart med andre Star Alliance-programmer. Det bør ikke være enklere eller vanskeligere å oppnå status ved hjelp av flygninger. Men SAS bør så absolutt vurdere hvordan de forholder seg til samarbeid med kredittkortselskaper og andre som gir status. Samtidig så tjener SAS penger på dette, sannsynligvis så gode penger at de ikke ønsker å bryte samarbeidet.

    1. oktober 2018 kuttet SAS opptjeningen på Go-billetter kraftig. De har riktignok justert på noen bookingklasser, sånn at det ikke alltid er like ille som i starten. Men dette var et signal. I vår sendte de ut en spørreundersøkelse rundt innføring av gebyrer på booking/endring og avbestilling av EB-reiser. Med andre ord, det er snakk om tidsspørsmål før dette også kommer.

    Personlig mener jeg at det er en dårlig idé å kutte eksisterende goder til EBG, men heller øke godene for EBD. Loungetilgang er vanskelig, for hvor skiller man? Jeg har nettopp blitt EBG så jeg har aldri prøvd noen gullstue. Men loungene er ofte veldig fulle på populære tider. Samtidig: Det er de også hos mange andre flyselskaper både innen Star Alliance og utenom.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  15. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Vet sas gjerne vil bygge ut innenlandsloungen, men der ligger TGI som de sa...

    Synes det ikke er noe verre med sitteplasser i gulloungen enn for 10 år, heller bedre. Den har jo blitt utvidet også. En ting de kan gjøre er å være påpasselige med at gjester forlater loungen sammen med korttinnehaver.

    Når det gjelder opptjening i ulike klasser er jo dette noe som justeres opp og ned avhengig av marked. BA har jo også gjort dette et par ganger de siste 10—15 årene.
     
  16. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg husker ikke hvor lenge Gull kravet har vært 45k, men kunne ikke dette bare være inflasjons justert? (som alt annet i verden).
     
  17. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    I praksis ble det egentlig gjort når en kuttet opptjening på reiser, spesielt innenriks.
     
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jada, men jeg tolker inflasjon som noe som skjer med jevne mellomrom, gjerne årlig. Meg bekjent så skjer det ikke jevnlig opptjenings kutt.

    Det er som sagt bare et forslag.
     
  19. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan tenker du at det i praksis skal kontrolleres at gjester forlater loungen sammen med kortinnehaver? Det er jo pr. nå absolutt ingen kontroll på hvem som går ut når
     
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Høres helt flott ut, og ved ett slikt scenario så blir mitt greske gullkort enda mer verdsatt:)
     

Del denne siden