Tja, kan vel diskuteres om ting blir så mye bedre for gullkundene om de skal flyttes Med mindre premissene for diskusjonen er at total areal skal økes vil jo økt prioritering av en gruppe automatisk nedjustere prioritering av andre.
Det er jeg enig i, men om man skal slippe inn enda flere i tillegg, så blir det jo mindre bra for alle..
Kanskje løsninga blir å øke kravet til gullstatus til 60.000 poeng og 60 segmenter, avskaffe diamant og fjerne diamant softdrink på eco
Du ærlig jabba, det er mange gullounger til andre selskaper som er betydelig under SAS' sin standard, så der har de noe å gå på.
Et annet alternativ er å begrense antall gjester til kun 1 for EBG uansett om det er familie eller ikke. Og så hatt f. eks 3 gjester for EBD.
EBD-gave-kort "guld gratisterne" bør afskaffes : EBD´erne og reelle LTG´ere (life time gold) bør tildeles flere personlige fordele (upgradings fordele, point fordele, nogle årlige extra billige plus og business billetter med frit valg af destination, dvs flere Friends and Family til denne udvalgte gruppe. EBD og LTG vil således forhåbentlig vælge SAS som carrier i stedet for Star og dermed udligne gave-kort-EBG´ere.
Hadde valgt varmmat fremfor eksklusiv tilgang, men støtter maks 1 gjest for gull og evt familie for diamant.
Kutt ut EBG lifetime, mulighet til å gi bort EBG for EBD og kun 1 gjest tillatt for EBG/EBD selv om det er familie det er snakk om. Ofte når jeg er på reise og titter innom i gold lounge utland i helgene virker det som om det gjestes inn egen familie over en lav sko. Med max 1 gjest vil det bli roligere...
Ja, frem til business class tok over på 80-tallet. http://www.ultraswank.net/travel/scandinavian-airlines-boeing-747-–-the-viking-of-the-1970s/
Vel hvis du ser bort fra sandkasseselskapene i emiratene hvor bunnlinje ikke betyr noe, så er trenden at det i mindre grad tilbys F. BA reduserer andelen fly med F, LH gjør det samme, AC har ikke F, og det samme gjelder UA og DL. AA har kun F på 77W og halvparten av 772-maskinene. Så meh. SAS har nok regnet på det, og kommet frem til å være løs i snippen når det gjelder hvor mange som får gullkort gir en mer lojal kundemasse enn at noen synes at det er trangt i gullstuen. Såvidt jeg kan se så fortsetter de som synes det er trangt å fly SK lell
Ok, jeg har holdt meg unna denne diskusjonen litt. Mest fordi jeg ikke har noen store erfaringer som statusmedlem (er EBG nå), men også fordi jeg har betraktet dette på utsiden over tid. Ja, SAS har en del snarveier til EBG og det kan være utfordrende spesielt for de som da har høyere status som EBD og noen EBP. Likevel tror jeg ikke det store problemet er at SAS vasser i gullkunder. Det er en bit av puslespillet, men det er andre faktorer som spiller inn. Så her kommer brannfakkelen: For SAS er ikke Eurobonus et lojalitetsprogram i samme grad som før. Eller kanskje det ikke er et lojalitetsprogram lenger i det hele tatt. Det gjenspeiles i hvordan folk både opptjener status og ikke minst poeng. Som flere nevner så kan man med to kredittkort tjene 32.000 poeng i året. Med en Plus-reise til feks Nord-Amerika som gullmedlem har man opptil 47.000 poeng for drøye 8000 kroner i reising. For de som gjerne reiser for alle 45.000 poengene som trengs, så er prisen vesentlig høyere. Å nå EBG må være sammenlignbart med andre Star Alliance-programmer. Det bør ikke være enklere eller vanskeligere å oppnå status ved hjelp av flygninger. Men SAS bør så absolutt vurdere hvordan de forholder seg til samarbeid med kredittkortselskaper og andre som gir status. Samtidig så tjener SAS penger på dette, sannsynligvis så gode penger at de ikke ønsker å bryte samarbeidet. 1. oktober 2018 kuttet SAS opptjeningen på Go-billetter kraftig. De har riktignok justert på noen bookingklasser, sånn at det ikke alltid er like ille som i starten. Men dette var et signal. I vår sendte de ut en spørreundersøkelse rundt innføring av gebyrer på booking/endring og avbestilling av EB-reiser. Med andre ord, det er snakk om tidsspørsmål før dette også kommer. Personlig mener jeg at det er en dårlig idé å kutte eksisterende goder til EBG, men heller øke godene for EBD. Loungetilgang er vanskelig, for hvor skiller man? Jeg har nettopp blitt EBG så jeg har aldri prøvd noen gullstue. Men loungene er ofte veldig fulle på populære tider. Samtidig: Det er de også hos mange andre flyselskaper både innen Star Alliance og utenom.
Vet sas gjerne vil bygge ut innenlandsloungen, men der ligger TGI som de sa... Synes det ikke er noe verre med sitteplasser i gulloungen enn for 10 år, heller bedre. Den har jo blitt utvidet også. En ting de kan gjøre er å være påpasselige med at gjester forlater loungen sammen med korttinnehaver. Når det gjelder opptjening i ulike klasser er jo dette noe som justeres opp og ned avhengig av marked. BA har jo også gjort dette et par ganger de siste 10—15 årene.
Jeg husker ikke hvor lenge Gull kravet har vært 45k, men kunne ikke dette bare være inflasjons justert? (som alt annet i verden).
Jada, men jeg tolker inflasjon som noe som skjer med jevne mellomrom, gjerne årlig. Meg bekjent så skjer det ikke jevnlig opptjenings kutt. Det er som sagt bare et forslag.
Hvordan tenker du at det i praksis skal kontrolleres at gjester forlater loungen sammen med kortinnehaver? Det er jo pr. nå absolutt ingen kontroll på hvem som går ut når