Hei Jeg pendler hovedsakelig mellom Berlin og Oslo og har pleid å fly mest med DY fordi det pleier å være billigere og de bruker nyere fly med gratis wifi (minst en gang i måneden). Men nå har jeg nylig fått gullstatus hos A3, og dermed har plutselig SAS blitt mer attraktivt. Også fordi jeg hater den gamle DDR-flyplassen SXF, TXL er mye bedre. Og SAS-loungen på OSL er jo kjempefin. Men nå er jeg usikker på om jeg kanskje bør begynne å samle poeng hos SAS fremfor A3. Fordeler jeg ser er: - Ingen/lav drivstofftillegg på bonusbilletter - Lavere pris på SAS-awards samt gode bonustilbud (som Svalbard til 3000 EB-poeng t/r) - Gratis wifi (for det får vel bare EB-gullkunder, ikke alle *A-gullkunder?) Ulemper jeg ser er: - Lavere poengopptjening (A3 gir jo 1000 poeng eller noe for TXL-OSL, SAS gir bare 600 eller noe) - Kravet å fly 45 ganger i løper av et år - det kan bli litt stress, spesielt når SAS er mye dyrere enn DY. Men denne måneden har jeg 3 turer mellom Oslo og Berlin, og de fleste går via CPH eller ARN, så bare det blir 12 flyvninger eller noe. Men jeg vet ikke om jeg har lyst å holde på sånn resten av året også. Hos A3 trenger jeg bare 10k poeng samt et par billige turer med A3 som er hyggelige å ta uansett. Hva synes dere?
Jeg reiser med SAS fordi det er "hjemmehavnen" min, skulle vært svært gode dealer andre steder før jeg haddde skiftet. Jeg reiser ikke mye i jobben, men har familie i Trondheim og Narvik. Jobbturer, turene dit (fra oslo) og en biz tur IC i året holder som regel lenge for å få gullkort. Bemerk forøvrig at dersom du opptjener 45000 poeng, så trenger du ikke å fly 45 ganger for å få gull. Du får gull av det du oppnår først.
Eg ville ha holdt litt på A3 , i alle fall til vi finn ut kva slags rasering/forbetring som ventar oss i EB 3.0.
Nå har vel SAS sagt at det ikke lenger blir noen storstilt lansering av EB 3.0, men heller en utrulling over tid. Eller forsinkelser, som vanlige folk kaller det. Se dermed opp for positive endringer i form av Komiske Roald klistret utover rikspressen "SAS åpner City Lounge på Tøyen", mens negative endringer kommer uten forhåndsvarsel, gjerne med liten skrift (bortgjemt på den finske nettsiden), etterfulgt av en pressemelding forfattet av sjefsløgner Knut Morten Johansen, som avviser alt sammen og skylder på en forvirret mongolsk blogger - og viser til at kundene får alt som SAS fjerner tilbake fra Star Alliance-partnerne.
Uansett hva dere mener, kan dere begrunne det litt bedre? Har notert at meg at det ventes en "enhancement" av Eurobonus som er en grunn til å være forsiktig. Strengt tatt kan jeg også bare fornye A3-gullstatusen (det er jo veldig lett gjort med en liten tur til Hellas), og så kreditere alt annet til EB, men det er kanskje heller ikke noe poeng, for da ender jeg jo bare opp med delt poengsum... Jeg reiser veldig lite innenfor Skandinavia. Reiser mest til andre land i Europa (gjerne fra Berlin), eller til USA/Asia, men da gjerne med Oneworld, fordi de rett og slett har de beste tilbudene i business (QR/BA/AB), derfor tror jeg 45.000 EB-poeng ikke er så lett å oppnå for min del. Hvis man har familie i Nordnorge som man besøker en gang i måneden (og man bytter fly minst 2 ganger hver vei), så er det selvfølgelig mye lettere.
Deri ligger nok kjernen. Når du ikke har noen åpenbare fordeler av status i SAS' sitt program, er det heller ingen mening i å stå der når du får bedre alternativer ute. Jeg prioriterte selv BA når jeg drev å pendlet på LAX/SAN, rett og slett fordi det var det mest praktiske. Oneworld har jo dessuten også Finnair, så du har noe østover. Men... Du sier innledningsvis A3 vs SAS, A3 er da ikke i Oneworld?
Hæ? Jeg nevner jo i det første innlegget hvilke fordeler jeg ville fått med SAS (lavere poengpris og lavere drivstofftillegg på SAS-bonusbilletter mm.). Ulempen er bare at jeg har lavere poengopptjening enn hos A3 og at det er betydelig vanskeligere å oppnå og beholde statusen. OW har ingenting med det å gjøre, OW flyr jo ikke engang til Berlin fra Oslo. Det var bare en forklaring på hvorfor jeg ikke har masse biz-longhaul med SAS, som hadde gjort det lettere å få SAS-gullstatus.
Jeg bruker A3 her i SVG, og det er klart det av og til ville vært mye bedre med EB, spesielt mtp loungetilgang med WF. Jeg ville beholdt status med A3 siden det er såpass lett å fornye, og du tross alt bruker flyplasser de flyr til. Når det er sagt kommer jeg til å satse på EB i tillegg fremover da jeg har behov for poeng for å få mer ut av CT, og det ofte er veldig kjekt å ha EB poeng til innenriks. Det blir dog gjort en vurdering på opptjening av hver enkelt tur; f.eks går HKG turen i Y på A3 kortet, men begge turene med ET (200% opptjening) går på EB kortet.
Hengte meg opp i det du sa om at du reiste lite i Scandinavia, når det ble fulgt opp av OW, så resonnerte jeg som jeg gjorde. Tok feil, beklager . Ok, A3 gir deg mye mer poeng enn EB, har du tilsvarende, eller bedre mulighet til å bruke A3 poeng som EB poeng? Det hjelper lite med en haug med poeng om du ikke får brukt dem.
Åja, man får kanskje ikke loungetilgang med A3-status når man flyr WF? Litt det samme som med 4U/EW med *A-status vs. LH-status... Men det klarer jeg meg uten, har faktisk aldri flydd WF. CT er heller ikke relevant, da jeg ikke har norsk personnummer, og dermed heller ikke norsk Amex. Istedenfor har jeg et tysk Amex-Platinum-kort som lar meg overføre poeng til de fleste bonusprogrammene, SAS inkludert. Sikkert litt dårligere opptjening, men mer fleksibilitet. Jeg kan jo selvsagt bruke A3-poeng på alle *A-awards, greia er bare at jeg ikke får oppgradert SAS-flights, og jeg får heller ikke brukt dem på Eurobonus-salg (OSL-LYR for 3000 EB-poeng t/r etc.). Til gjengjeld får jeg billige Hellas-billetter som jeg ikke vil ha. Sjekket igjen, og det virker som om opptjeningen på A3 kanskje ikke er bedre enn på SAS likevel, jeg fikk bare 600 poeng for OSL-TXL, trodde det skulle være 1000. Men det er likevel ekstremt mye lettere å beholde status hos A3, ca. 17 flights i året istedenfor 45 med SAS. Kanskje løsningen er å samle hos A3 til gullstatusen er fornyet, og så samle resten hos SAS, selv om jeg da fordeler poengene litt...
Opptjeningen er mye bedre hos A3 enn SAS på innenriks og skandinaviske ruter som bare gir 250 hos SAS men 600 hos Aegean pga et minimumstall. Også gir A3 200% på alle plusbilletter som er veldig bra.
Har fortsatt ikke helt klart å bestemme meg, men merker hvor mye jeg foretrekker SAS over DY, nå som som jeg har et gullkort. På kun 3 måneder har jeg nesten fornyet gullstatusen hos A3, kun med SAS-flyvninger. Mangler bare 4k miles og 4 A3-flyvninger før slutten av året, piece of cake. SAS-opptjeningsåret mitt går fra mars til februar, så om jeg vil bytte program, bør jeg nesten gjøre det nå - eller neste år. Som gullkort-innehaver ville jeg få 1880 bonuspoeng for TXL-CPH-OSL-ARN-TXL hos SAS. Hos A3 ville dette gi 2400 bonuspoeng. Der gir SAS mao. ca. 22% færre poeng. TXL-OSL-TXL gir 1250 SAS-poeng eller 1200 A3-poeng. Der får jeg altså faktisk flere poeng hos SAS (i alle fall når jeg først har kommet opp til gullstatus). Det er lettere å bruke SAS-poeng fordi jeg kan bruke dem på oppgraderinger. Og det finnes jo ofte poengtilbud. Dessuten krever ikke SAS YQ på sine egne awards. Sånn sett tror jeg at Eurobonus kan lønne seg. Det er bare én ting som jeg er litt usikker på, og det er familiekontoen: Nå har jeg en "Together"-konto, så de jeg spanderer reiser på (hovedsakelig samboeren og broren min) også kan tjene poeng for meg. Hos SAS er det jo for øyeblikket ikke mulig å registrere nye familiekontoer. Er det noen som vet hva som er ventet med neste versjon av Eurobonus? På Twitter sa de bare at de regner med at det kommer noe nytt til høsten...
Ja, men så vidt jeg har fått med meg påstår SAS at det at det ligger tekniske årsaker bak forsinkelsen. Finnes det ingen rykter om hva som skal lanseres? Har så lyst å begynne å samle hos SAS allerede nå, og ikke vente et helt år til... Men da hadde det jo vært greit å vite hva man kan vente seg ang. familiekontoer..
Du er så absolutt ikke alene om å ønske dette tilbake. Synes det var noe av det beste med Eurobonus, alle poeng på en konto. Nå samler familien opp poeng hver for seg og det er vanskelig å holde oversikt å bruke poeng fra riktig konto når man skal på tur. Sist jeg booket bonusreise over telefon ble det trukket poeng fra 3 forskjellige kontoer og trumf ble brukt for å toppe kontoene så det var akkurat nok poeng til å nulle de ut.. Svært tungvindt synes jeg..
Å, har de FJERNET det helt?! Jeg trodde de bare hadde stengt registreringen. Jeg samler jo som sagt hos A3, og der kan man gruppere hvem som helst sammen i en Together-konto, uansett om man bor sammen eller er i slekt, eller ikke...
Samler A3 poeng på flyturer som hovedsakelig utføres på SK materiell. Hos A3 trenger du kun 24 poeng i året for og opprettholde gullstatus. Dette får du på kun 1 tur til feks Los Angeles i Y. Du trenger da ikke fly A3 i det hele tatt. Man har fremdeles samme fordel som EBG når det kommer til gratis setereservasjon og 1 ekstra bagasje. En annen fordel er at uttak av Bonusbillet er billigere i form av lavere poengsats. 90 000 t/r Nord Amerika i Business mot 100 000 EB. I tillegg så koster det ikke ekstra om du vil ta ut kun 1 vei. Eurobonus duger i mine øyne ikke til annet enn å samle ekstrapoeng. (Fjordkraft, Mastercard, Trumf etc) Disse poengene kan brukes til innenlands reiser eller oppgradering på SK flighter hvor msn selvfølgelig setter poengene på A3 kortet. Together funksjonen er super. Det samme er gratis oppgradering til A3 business