Bør jeg velge meg en hotellkjede for å få status, eller bør jeg gå for viatrumf?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av holmen, 15. nov 2016.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg prøver å finne ut av hva som er mest lønnsomt i lengden for meg som ikke bor veldig mye på hotell.

    Dette har sikkert vært oppe i forumet før, men jeg kunne ikke finne noe..

    Bør jeg satse på en hotellkjede og opparbeide status (i så fall, hvilken?), eller bør jeg gå for å booke gjennom Viatrumf og Expedia/Hotels.com og samle poeng til EB i stedet? Og hvordan bør man betale for å få mest poeng (i riktig pott) for pengene?

    Jeg er gjerne i USA en til to ganger i året, en eller to langturer til andre deler av verden, og fire fem helgeturer i Europa. I tillegg noen opphold på hotell i Norge.

    På langtur går vi gjerne for litt dyrere hoteller, gjerne med spa og basseng for kona. Jeg har SAS Amex plat, Amex gold og Shell MC.

    Har vel snart meldt meg inn i alle hotell-bonusprogrammene som finnes, men har ikke utnyttet dem ennå, da jeg stort sett booker gjennom Hotels.com.
     
  2. knutfin

    knutfin Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg booker gjennom ViaTrumf og Expedia, som gir 9% trumf. Det gir fort mye bonuspoeng. Jeg bor ikke nok på hotell til å hverken få eller ha glede av status, og jeg har mye mer bruk for bonuspoengene.
    Amex plat + ViaTrumf skulle vel gi mest EB-poeng.
     
    Last edited: 16. nov 2016
    holmen liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Viatrumf og hotels.com synes jeg fungerer gull.
    Spesielt ikke om du ikke bor veldig ofte på samme kjede. Reiser du mye rundt er det vanskelig å finne riktig kjede ..
     
    ina and holmen like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fordelen med hotels.com er også at man ofte får veldig bra tilbud på gode hotell, på toppen av trumfen.
    Har HH gullkort og på 19 opphold i år så har jeg ikke fått noe oppgradering eller annet ekstra en noen flasker med vann ,internett, og frokost.
     
    holmen liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir vel egentlig konklusjonen som jeg trodde:

    Book det beste/billigste hotellet gjennom Viatrumf (Expedia gir vel mest poeng) og betal med Amex.

    Er det sånn at man ikke for noe poeng hos hotellene om de er booket gjennom Hotels.com eller Expedia?
     
  6. Beate

    Beate Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Vet ikke hvordan det er med andre kjeder, men hos Scandic så får du ikke poeng hos dem hvis det er booket via tredjepart. Tipper de andre kjedene kjører lik policy, men det kan jo så klart være unntak.
     
    Fredrik81 liker dette
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Med EBG skal det være mulig å status matche seg til Hilton Honors Gold og Club Carlson Gold.

    CCG har jeg ikke brukt så mye, men 2for1 og 4for2-tilbudene kan du spare mye penger på, hvis du har flere helgeturer i året.

    HHGold har jeg egentlig bare positive erfaringer med. Har fått ganske greie oppgraderinger på alle oppholdene mine i år. Jeg synes fordelene jeg har fått her har overgått de bonuspoengene jeg ville fått med viatrumf.

    Så selv om du ikke bor nok på hotel til å opptjene status på ærlig hvis, så er den grei å ha gjennom status match.
     
    Thomas123 and holmen like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lenge beholder man status om man matcher seg til det? For ett år?

    Må prøve å matche meg til status når jeg blir EBD om et par uker.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du får rewards nights på hotels.com så etter 10 netter får du en gratis.

    Tror ikke noe hotell gir poeng om det ikke bookes direkte.

    Du får status 1-2år når du matcher, men husk at det går som regel bare en gang..
     
    holmen liker dette
  10. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Kan jo "kjøpe" deg club carlson gold vha 200 aksjer på konto. 2 for 1 og 4 for 2 er vel ikke alltid tilgjengelig, men om det er det så er det vel brått bedre deal enn hotels.com...?
     
  11. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Viatrumf+Expedia+Amex for meg. Trippel dipping, og hotellpoengene pleier å gå ut før jeg får brukt dem allikevel.
     
  12. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Et viktig tilleggsmoment å ta meg seg er at stadig flere kjeder tilbyr "members only" rater, som gjerne er 5%-15% billigere en grunnprisen som man får hos hotels.com.

    Radisson og Marriot er tilgjengelig på ViaTrumf, og IHG, Accor m.fl. på globale cashback siter.

    Min strategi er å plukke opp det som finnes av billig status (aksjer, matching) og så kjøpe gjennom hotellkjeden (eller i noen tilfeller vanlige reisebyårer).
     
    holmen and Spurs like this.
  13. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, enig med alle her om ViaTrumf og Hotels.com, men deler allikevel hva jeg har gjort.
    Kjøpte meg til Platinum Ambassador på IHG for USD 200 da jeg skulle 2 ggr 1 uke til Tokyo og ett par ganger til San Francisco. Fikk da noen poeng, + 1 gratis weekend-natt + garantert oppgradering på InterContinental. Særlig det siste var viktig for meg siden det er der jeg bor både i Tokyo og SF. Får alle viatrumf-fordelene + bra rom osv.
    Works for me

    mvh John
     
    Last edited: 16. nov 2016
    Are liker dette
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fordeler med å booke direkte også. Dette varierer litt, men i alle fall i enkelte deler av verden opplever jeg at velkomstgave, oppgradering og service utover hva man kan forvente sitter løsere, og at man ofte får en bedre pris bare ved å booke direkte eller å være medlem uansett nivå i hotellets lojalitetsprogram.

    Finner jeg derimot noe på COOP hotellkupp booker jeg alltid der. Har i flere tilfeller opplevd 50% rabatt i forhold til direktebooking eller de "vanlige" bookingstedene.
     
  15. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Fordelen med å booke direkte er for meg, det går an å ringe hotellet om endringer, selv på forhåndsbetalte bookinger, noe jeg dessverre gjør veldig ofte!! Feil dato feks. De er mye mer medgjørlig når bookingen ikke gikk via 3. part. Oppgraderinger får jeg 9 av 10 gangene på CC og Hilton...
     
    no-backpacker and holmen like this.
  16. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er ikke ofte på hotell i Norden slik at det lønner seg mest med Viatrumf. Jeg opptjener ikke skikkelig status likevel, så når jeg bestiller gjennom viatrumf og f.eks. Expedia (9,5 %) så kommer jeg ofte bedre ut enn å få 500 poeng hos Scandic. Så bestiller jeg alltid på en måte som gjør det mulig å avbestille uten kostnader og så sjekker jeg prisene ca. en uke før reisen om jeg får samme eller et annet hotell til en bedre pris. På den måten sparte jeg ca. 400 kro/natt i LV (Adria resort) i år.
     
    holmen liker dette
  17. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Anbefaler å matche EBD til CC Gold, og så til Nordic Choice Gold. Da har du to alternativer :)
    Står mer om dette i tråden for Nordic Choice!
     
    holmen liker dette
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lenge har man CC gold da? I ett år, eller så lenge man har aksjene?
     
  19. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Litt mot strømmen her, men jeg foretrekker 100% å booke direkte mot kjedene og få status, Hilton, IHG, Club Carlson og Melia. Discovery har det dårligste programmet ever, så der er det egentlig bare å holde seg unna.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mye bor du da på hotell for å få status som gir noe tilbake? Jeg vet ikke om jeg bor nok på hotell i samme kjede..
     

Del denne siden