https://www.dn.no/luftfart/norwegia...eks-milliarder-kroner-i-ny-kapital/2-1-995175 "Et knippe såkalte hjørnestensinvestorer har forpliktet seg til å tegne seg for - og vil få tildelt - aksjer for totalt 2,855 milliarder kroner i den forestående rettede emisjonen." Så da er man jo nesten 50% på vei.
Jeg har sagt det før, og kan det det igjen. Jeg skjønner (heller) ikke hva dagens aksjonærer i DY tenker med, om de tenker.... https://www.dn.no/finansredaksjonen...i-all-verden-skjer-med-aksjekursen/2-1-995546 Og artikkel to, kun screenshot fra forsiden:
Svaret mitt begynte med "enig". Og setningen etterpå kan være riktig selv om han har rett angående dette?
Langt intervju med Kjosern i DN i dag. Angrer lite på risikoen de tok, mener at det utelukkende er motorproblemene til 787 og senere problemene med max som gjorde at Norwegian ble kjørt i grøften. Hele intervjuet her (krever abo): https://www.dn.no/luftfart/bjorn-kj...r-a-starte-opp-et-flyselskap-i-dag/2-1-996362
I nevnte intervju over flørter Kjosern med at Norse etter hvert skal slå seg sammen med Norwegian, men gründeren i Norse rykket nå ut og sa at det var HELT uaktuelt https://www.dn.no/luftfart/norse-at...nteresse-a-fusjonere-med-norwegian/2-1-997279 (bak betalingsmur)
Norwegian har visst opprettet en ny AOC og de fleste EI-registrerte flyene skal overføres til dette selskapet og dermed tilbake til LN-reg. Hvorfor Norwegian har gjort det må gudene vite, men sikkert noen smarte trekk med kreativ bokføring. https://luftfartstilsynet.no/aktorer/flyselskap/godkjente-flyselskaper/?p=2 NORWEGIAN AIR SHUTTLE AOC AS AOC-nummer: NO.AOC.090
Ifølge postjournalen til luftfartstilsynet har det nye Norwegian-AOCet fått callsign Norseman. Skulle ikke forundre meg om dette er noe de spurte om med en gang de fikk snusen i at Norse skulle starte opp
Sitter og lurer på en ting: Hvorfor stiger NAS på børsen når aksjen nesten skal nulles ut ..... her blir det mange som plutselig mister en "kjempeformue", tror de beslutninger ikke gelder?
DY-aksjonærer har vært en helt egen "gruppe" det siste året, som synes å være fullstendig blind for hvilke mekanismer som gjelder ift. aksjeprising. De får seg nok en overraskelse (igjen) når aksjene nesten nulles...
Scandinavian LCC Norwegian Air Shuttle aims to increase its fleet to a peak of 50 aircraft in 2021 and 70 in 2022, flying a network of domestic and short-haul routes in Europe. In a first quarter earnings report, the airline said capacity would be deployed back into the market gradually as it does not expect passenger demand to return to 2019 levels before 2023 or 2024. When travel restrictions allow, Norwegian plans to serve its four core source markets of Norway, Denmark, Sweden and Finland with a balance of intra-Nordic and domestic routes, as well as offering flights to “key cities and popular leisure destinations” across Europe. Since December 2020, Norwegian has operated a fleet of just nine Boeing 737-800s. OAG Schedules Analyser data shows the airline is this week (w/c April 26, 2021) flying a network of 15 routes, 12 of which are from Oslo Gardermoen (OSL). https://www.routesonline.com/news/norwegian-aims-to-fly-50-aircraft-this-year
Norwegian skal hente inn 6 mrd https://www.dn.no/bors/john-fredrik...ian-henter-inntil-seks-mrd-kroner/2-1-1004632
De har allerede sikret seg 2,9 mrd. Menneh Emisjonskursen er satt til 6,26 og nåværende aksjonærer får 3 tegningsretter for hver 2. aksje i den nye emisjonen. Nå handles NAS for 55kr. Hva er det jeg ikke forstår? Selv med 3 terningsretter per 2. aksje så kan ikke den kursen forsvares.
Jeg studerer Econ2500 på UiO «investering og finansiering», ut fra mine øyne så bør man selge aksjer fra NAS egentlig, aksjer er mye mindre verdt enn det handles for. Økt gjeld = større volatiliteten = større potensielt avkastning = større risiko
Dagens sluttkurs (55.65) tilsier vel en prising på rett over 26 kr etter at emisjonen er fullført. Fin fallhøyde ned til emisjonskursen med andre ord.. Skal bli spennende å se hvordan hobbyinvestorene opptrer når aksjen går ex tegningsretter fra onsdag av - både mtp prising av aksjen og tegningsretter..
Det nærmeste jeg kommer en forklaring er at daytradere satser på en kortsiktig avkastning som følge av alle svingningene.
https://e24.no/naeringsliv/i/2dOG94/norwegian-starter-nedbemanning-i-spania-naer-1200-kan-bli-rammet Basene i AGP og ALC vil bestå, mens de andre basene ryker og vil vel da flys fra norske baser.