Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    113
    Kan aldri se for meg at staten skal gå inn og ta en eierandel i NAS, og folketrygdfondets investering har ikke noe med dette å gjøre. Meningsløst om skattepenger skal brukes til å rydde opp i Kjos' stormannsgale ekspansjon med påfølgende uflaks.

    Generelle støtteordninger kan selvsagt omfatte NAS, men staten bør vel gjøre en vurdering om det er aktuelt å tilføre de så mye penger at selskapet skal kunne overleve (gitt situasjonen selskapet var i før krisen) eller om det blir "perler for svin". Konkurranse om kunder vil løse seg selv over tid mener jeg, det er antallet arbeidsplasser som er nøtta i denne situasjonen.
     
  2. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke? Fordi de kan selge bort flyene og kansellerer innleide flyet, staten trenger ikke å støtte en sosial dumpet selskap.

    Noen hevder at å sende penger til Norwegian er å sende penger gjennom svarte hull.

    Konklusjon: jeg tror på markedet, Norwegian kan overleve en del, da må de redusere kapasitet til de er gjeldsfrie. Ellers ønsker jeg ultralavprisselskap velkommen til norske markedet for å presse pris ned på flybilletter. Selv om de driver også med sosial dumping, allikevel jeg vil støtte Norwegian hvis de ikke driver med å fraskrive arbeidsgiver ansvaret.
     
  3. PederKM

    PederKM Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, staten burde ikke redde Norwegian. Selskapet skylder over 62 milliarder kroner og satt allerede på kanten av stupet før denne krisen slo inn.

    Derimot må vi sikre at SAS ikke ender opp som en monopolist i det nordiske markedet, slik det var tidligere. Jeg ser for meg at NAS slås konkurs, der kreditorer må ta alle tap og eiendeler selges unna.

    Deretter restrukturerer man den nordiske biten ved hjelp av statlige lånegarantier, og danner et nytt selskap. Nøkkelen ligger i å kvitte seg med mega-gjelden.
     
    furlong, Oggiwara1, Storbaba and 3 others like this.
  4. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,631
    Likes mottatt:
    7,606
    Bonuspoeng:
    183
    "ikke stemning for å redde Norwegian pr nå" sier talsmann på stortinget
     
    Oggiwara1 liker dette
  5. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,228
    Bonuspoeng:
    93
    link?
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,631
    Likes mottatt:
    7,606
    Bonuspoeng:
    183
    markus liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det er også enighet om at flyselskaper med såkalte FOT-ruter (forpliktelser til offentlig tjenesteyting, journ.anm.), hovedsakelig Widerøe, vil få kompensasjon for å komme seg gjennom krisen. Det er snakk om rundt 40 millioner kroner i måneden.

    NAS går snart konk...? Mer og mer realitet.
     
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,344
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, la Norwegian gå dukken, ingen problem.
     
    Oggiwara1 liker dette
  9. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,062
    Bonuspoeng:
    113
    Godt at de har stilt noen klare krav for å kunne utløse garantien. Det store spørsmålet blir om NAS klarer alle kravene. Jeg tror det blir særdeles krevende ift. å klare og løse ut alt. Klarer de det er det bare å ta av seg hatten for Skram.
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Gribb liker dette
  12. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Sies at 3 mrd kan holde til Juni...
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Er veldig usikker om flytrafikken er normalisert til da...Hva gjør NAS da? Emisjon? Få alle MAX flyene i luften? Hva med ettermæle fra permittering, konkurser, oppsigelser, arbeidsledigheten...Hvem velger å fly NAS da... Svært mye usikkerhet rundt Norwegians fremtid...
     
    Oggiwara1 liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor Doh? Jeg mener at vi skal redde så mange arbeidsplasser som overhodet mulig i dette landet slik situasjonen er nå. Norwegian står nå fritt til å kutte der det må kuttes, så jeg håper at de legger ned den ene basen etter den andre, beholder OSL (og muligens LGW) og kutter dødkjøttet. Det er mulig, og dette kan fremskynde noe som uanz var nødvendig å gjøre.

    Og det er 3 mrd i lånegarantier til Norwegian. Norwegian er fortsatt avhengig av at kreditorene spiller på lag. Om de ikke mener det er liv lagat så går ikke dette. Halvparten av beløpet (som det jo også står i artikkelen), stilles heller ikke som garanti før EK er bedret. Så Norwegian har en ekstremt tøff jobb foran seg, men jeg tar gjerne imot argumenter tom for følelser om hvorfor dette er dumt å gjøre.

    Bare så det er sagt. Dette er EKSTREMT tøffe vilkår. Så Norge kaster ikke 3 mrd etter Norwegian, som noen innlegg i denne tråden skulle gi inntrykk av.
     
    Last edited: 20. mars 2020
    milehigh, Avixlo and drsyk like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke bare klare krav, men det er ekstremt tøffe krav. Og det er riktig å stille denne type krav. La oss krysse fingrene at Norwegian på andre siden av dette er et selskap som kan leve av noe annet enn fritidsreisende i høysesongen.
     
    Storbaba and drsyk like this.
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Min kjære @OttoL , har vi glemt historie leksjonen?

    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/XQxx/braathens-hadde-ikke-en-sjanse-til-aa-overleve-flykrigen

    SAS tar "over" :)
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Sant nok. De har en tøff tid foran seg, vi får følge med på hvordan dette utvikler seg, men jeg ser ut ifra økonomisk synsvinkel, er de mest sannsynlig en oppkjøps kandidat på sikt, hvis vi virkelig skal anta at en Corona/SARS/annet sykdom versjon 2,3,4,5, i fremtiden ikke kommer klarer NAS seg meget godt.
     
  19. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Like for EB - bingen vår, men seriøst til Norwegian? La oss oppleve en kort periode i monopol. SAS vil uans ikke takle monopol fullt ut og det kommer inn ny konkurrent med annen perspektiv.

    Kanskje jeg var uklar, men kan noen av dere forklare meg hva Norwegian betyr og står de Norwegian for det?

    Edit: Thai Airways, selvfølgelig med thailandske besetninger, ANA og JAL - japanske besetninger, United, AA, Delta, Alaska - amerikanske besetninger. Med annet ord, synes at det blir feil å ha norsk selskap med nær ingen norske besetning ombord.
     
    Last edited: 20. mars 2020
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det krever for mye forklaring, om du ikke har økonomisk bakgrunn. NAS er ikke levedyktig på sikt, kort fortalt. Det er gjentatte kriser de har stått opp mot, Boing med dreamliner, så MAX, så Corona, så totalt børs kræsj, så oppspiste likvider, så forefallen massive gjeldsposter, så pantsatt kapital som har lavere verdi enn faktisk utlånt kapital. Jeg gir meg, du vant...
     

Del denne siden