Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Dere, la oss ikke gå fra vettet ut av det.

    Jeg sier bare unnskyld hvis dere har dårligere dag av meg med denne diskusjonen.

    Det er veldig kontroversielt og splittet meninger. La oss ikke skille oss fra hverandre av dette, vi samler oss for fly.
     
    Oggiwara1 liker dette
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
  3. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
  5. Kaffekopp

    Kaffekopp Ungdom, EBD

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Synes grepene fra stortinget/regjeringen er klokt.
    De åpner flere ting, som balanserer de politiske avveiningene som har blitt vurdert.
    Man kan «redde» en del arbeidsplasser. Samtidig sørger man for at norwegian må skjerpe seg kraftig og gjøre store omstillinger. Samtidig kan ikke kreditorene tjene grovt på dette, da de må godta reduksjon av renter mm de neste månedene.

    Tiden vil vise hvorvidt NAS er levedyktig, men selv om de skulle klare de strenge lånevilkårene kan det se mørkt ut fremover.
     
  6. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Spørs om 3mrd i lånegarantier holder. Markedet tror hvertfall ikke det. Er definitvt synd hvis de går konk nå som det var godt på vei til lønnsomhet.
    Jeg kvittet meg med de få Norwegian aksjene mine. Flyselskaper er ikke en plass jeg vil ha pengene mine lengre.

    upload_2020-3-21_12-39-52.png
     
    drsyk, Xflipper, Gribb and 1 other person like this.
  7. Oollee

    Oollee Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    13
    Fornuften tilsier at Norwegian trengs. De har brutt monopoler, fått prisene ned og tilbudet opp. Og de er en stor arbeidsgiver.

    I en situasjon som dette skulle man tro at argumentene også på det følelsesmessige plan klart gikk i retning redning. Jeg skal være så ærlig å si at for min del gjør de ikke det. Norwegian har dessverre gjort seg til talsmann for en forretningsmodell der kunder behandles som en annen rangs kontraktspart - nærmest et hår i suppa - i tilfelle irregulær drift, der selskapet gjør seg utilgjengelig, praktiserer rigide omrutingsrutiner (f eks lar folk vente flere døgn i stedet for ombooking til andre selskap osv.), sørger for utilgjengelig kundeservice, lar være å rette seg etter avgjørelser i Flyklagenemnda, treffer vilkårlige avgjørelser mht hvilke avganger som kanselleres osv osv). Jeg sliter derfor med å mobilisere noen store følelser for at det bør brukes mye offentlige penger på selskapet nå. Denne sondringen mellom fornuft og følelser synes jeg også innleggene i denne tråden illustrerer. Om Norwegian opp gjennom årene hadde evnet å spille sine omdømmekort riktig, tror jeg vi i den situasjon vi nå har ville fått et langt større engasjement i retning at selskapet må sikres. Det er (eller rettere var) en gründermessig solskinnshistorie der David prøvde seg på Goliat og faktisk fikk det til! Og sånne historier liker vi jo sånn i alminnelighet i Norge. Men for å bygge omdømmekapital må du behandle folk skikkelig. Behandler du dine relasjoner skikkelig i gode tider, vil du lettere få god behandling i dårlige tider. Norwegian er ikke der. (Og da må jeg presisere at det er selskapets overordnede forretningsmodell og -praksis jeg tenker på, de i første linjen (CC, bakkepersonal osv.) står etter min erfaring ikke noe tilbake for andre selskaps, bare for å ha sagt det).

    Men som nevnt: Fornuften tilsier likevel at vi ikke nå passivt kan sitte å se på at selskapet bukker under. Men det som brukes av offentlige midler bør i hvert fall uansett ikke komme aksjonærer til gode. De har deltatt i et høyt spill men skyhøy risiko/potensial, begge veier. Jeg tenker derfor at staten bør sikre seg full avkastning for egne midler som evt stilles til disposisjon før aksjonærfellesskapet, heller ikke indirekte, får en krone. (Og det skriver jeg selv om jeg også selv indirekte er del av dette aksjonærfellesskapet.) Årsaken til at det offentlige skal gå inn må være å opprettholde arbeidsplasser og grunnleggende infrastruktur, ikke å berike aksjonærene. Og så tenker jeg at Norwegians ledelse - om man kommer seg gjennom dette - bør gå i seg selv å justere kursen med tanke på fremtiden. Pri 1 er å behandle kundene sine skikkelig i alle sammenhenger. Det er i situasjoner som vi nå står oppe i at man kan ha behov for å lene seg tilbake på folkelig entusiasme. Den er det etter mitt syn ganske lite av. Og det har Norwegian selv ansvaret for.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke spørsmål om de trengs, spm er om de overlever... Dnb Markets har analysert selskapet...60 mill i tap pr dag flyene er på bakken...Hvor lenge holder de 3 store? Videre er det div. krav som @markus ref. til, men det som er utelatt, er at de punktene igjen har underpunkter og kriterier for å innfris.

    Ja vi trenger NAS. For å holde SAS lydige!

    Vil de overleve? Er det store spørsmålet...Hvor lenge holder kapitalen, om likviditet er spist opp, cash flow struper, flere milliard lån/garantier, tviler Erna vil plutselig hoste fram nye lån? Deler av selskapet kan eventuelt selges? Men før fuglene er oppe å flyr er det ingen cashflow, som gjør at terminer for lån og avdrag ikke oppfylles, utover at de må betales med nye lån eller utsettes.

    Dette blir en ond sirkel, kreditorene ønsker vel sine penger tilbake, ved at Staten garanterer, er sånn NAV garanti ved utleie av bolig. Den varer de neste 1-3 mnd, men hva om fuglene ikke er opp å flyr før. 1 august?

    Håper de overlever:)
     
    Shyneno and Avixlo like this.
  9. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,836
    Likes mottatt:
    2,410
    Bonuspoeng:
    113
  11. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,218
    Likes mottatt:
    17,298
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis Norwegian ender opp med konkurs, bør jeg legge inn mine cash-points i konkursboet?

    066D055B-D1FF-4298-8720-3E12F445A1FE.jpeg
     
    Gullars, Eddie47, Adrian E and 5 others like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan overføre dem til meg:rolleyes:
     
    jgroneng liker dette
  14. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Går det an å bruke cash points på noe annet enn fly? Har en liten tusenlapp liggende hos Norwegian.
    Har ikke funnet noe hos de.

    Mulighet til å donere til veldedighet hadde vært et fint alternativ i disse dager.
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,518
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian mener vel at de er et veldedig formål? ;)
     
    Last edited: 01. april 2020
    Markal liker dette
  16. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på det samme.
    Har over 1000 CP stående.

    Går det an å bestille en reise hos Norwegian med CP, feks som er i 2021, så hvis Norwegian går konken kan man ta det på reiseforsikringen? Det er min hypotese ...
     
  17. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Faakkk, det er sant. Hvis jeg bestiller reise får man avbestilt med Norwegian og får igjen i kronasjer?
     
  18. yeesda

    yeesda Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Bare tenker litt høyt her.. Kunne en form for støtte fra staten som ikke nødvendigvis innebærer massiv direkteinnsprøytning av kontanter være å legge enda bedre til rette for langdistanse fra OSL og å bygge opp OSL som en hub i større grad enn i dag? Ved å redusere landingsavgiftene og å skape en smertefri transfer gir det Norwegian gode muligheter for å overleve i tillegg til at det skaper norske arbeidsplasser ved å øke trafikk gjennom OSL? Burde vel passe bra siden non-Schengen bygges ut og at SAS ikke fremstår som spesielt interessert i å fly langdistanse fra OSL..?
     
    milehigh liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet med strategien er at "Kua dør mens gresset gror".
    Nogenludne normale langdistanseoperasjoner er langt fram i tid, Norwegian trenger pengene nå.
    En annen sak er at OSL i seg selv har for lite marked for store langdistanseoperasjoner, dette og at reduserte landingsavgifter samt effektiv transfer neppe er nok til å dra reisende fra andre storflyplasser kveler strategien.
     
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Kredittkort hvis de går konk
     

Del denne siden