Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,934
    Likes mottatt:
    65,155
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke rart at Kjos og Co solgte seg ned før de presenterte denne gavepakken.
     
    Shyneno liker dette
  2. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,023
    Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    De som vil støtte Norwegian nå bør heller selge seg helt ut av aksjen, så kjøpe seg inn på emisjonen igjen. Tror Kjosen ser på den muligheten.
     
    Shyneno liker dette
  3. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,424
    Likes mottatt:
    3,372
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke Kjosen ser på den muligheten :)
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,843
    Likes mottatt:
    21,968
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det at det idag er 163 millioner aksjer mens det ved konvertering vil være ca. 450 milliarder ???
     
    Shyneno liker dette
  5. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,023
    Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, ved konverteringskurs på 0,1kr.

    Leasinggjeld: 38,8 mrd @ 0,1kr per aksje = 388 mrd aksjer.

    Obligasjonsgjeld: 5,7 mrd @ 0,1kr per aksje = 57 mrd aksjer.

    De planlegger også å hente 500mill i en emisjon. Om de gjør det til kurs 0,1kr vil det bety 5mrd aksjer til.
     
    Last edited: 15. april 2020
    Shyneno liker dette
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,843
    Likes mottatt:
    21,968
    Bonuspoeng:
    293
    Shit!
     
    Shyneno liker dette
  7. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,023
    Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    Det er totalt ødeleggende for aksjonærene, men hvis det resulterer i at selskapet overlever støtter jeg det.

    Om de får vekk såpass mye gjeld vil det lettere å bli lønnsom fremover, så begynner de antakeligvis med tilbakekjøp av aksjer etter hvert.

    Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan aksjen ligger på nesten 5kr..
     
    Shyneno liker dette
  8. shadow

    shadow Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    256
    Bonuspoeng:
    53
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det er småsparer og investorer, som driver kursen i disse dager, håp på at de overlever, håp på å få tiltakspakken, håp på at Boeing bidrar, før emisjonen må trå til... Hva som er sannsynlig av dette, er ikke godt å si, Boeing nope, emisjon den kommer, tiltakspakken gjeld til EK...Aksjonærer sliter uansett hvordan en ser på dette...

    Kjos og Kise har en TRS på ca 200mill som må betales, derfor må de selge seg ned, mulig også at de har gitt opp NAS?:

    Den gangen tapte Kjos og Norwegian 194 millioner kroner på TRS-avtalene de inngikk med Danske Bank
     
  10. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,424
    Likes mottatt:
    3,372
    Bonuspoeng:
    113
    TRS er allerede gjort opp og Kjos og Kiese har allerede solgt seg helt ut av NAS.
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Hmmm mer triste saker:
    Norwegians bemanningsselskaper i Sverige og Danmark begjærer seg konkurs, fremgår det av en børsmelding.
    Dette er starten :(
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    De har ikke noe valg. Permitteringsmulighetene er ikke de samme, så da må de bare stenge sjappa. Dette er vel uanz planen for å redde det som reddes kan.
     
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Håper det blir noe å redde igjen
     
    OttoL liker dette
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Ja who knows.
     
    drsyk liker dette
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,397
    Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg setter sjansen for at Norwegian overlever en måned til på under 1%
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke enig... Kreditorene ønsker liv i sjappa...Tiltaks pakke 2+3 gir dem minst 2-3 mnd. Kjøper tid til å konverter gjeld til EK... Så heller 2-3 mnd enn 1 mnd...
     
  17. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    222
    Bonuspoeng:
    43
    Problemet for Norwegian (og andre flyselskaper) er at man muligens snakker 18-24 måneder før alt er normalt og man tjener penger igjen. De trenger altså cash for å brenne i 2 år. Nytter ikke med noen kortsiktige løsninger som redder selskapet i 2-3 måneder til.
     
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det komme helt an på hvordan de satser videre. Skal de tilbake til det de engang var tar det lenger tid enn 2 år, hvis de begynner med å satse kortdistanse short haul ruter og skroter long haul, har jeg trua på at NAS overlever, en total restrukturering av videre drift er nødvendig for å generere inntekter og samtidig reduserer kostnader. Igjen er de neste 1-2 mnd svært avgjørende for dette og om NAS kommer igjennom Covid-19, MAX krisen og at Kjos`rn forlot Titanic...
     
    Avixlo liker dette
  19. puckno

    puckno Aktivt Medlem

    Innlegg:
    261
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Det konkrete spørsmålet som vel kommer opp veldig raskt nå er om obligasjonseiere er villig til å droppe pantet for å konvertere til aksjer, eller om de heller vil hente inn pantet og gjennom det indirekte drive gjennom en konkurs av morselskapet. Da blir det spennende å se hva som skjer videre.
     
    markus and drsyk like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,343
    Likes mottatt:
    33,943
    Bonuspoeng:
    293
    Alle snakker om at det må nedskaleres - Undres hvordan kreditorer, leasing selskaper og Boeing forholder seg til det.

    Norwegian har avtaler på leasing og kjøp som gjør at de har en ganske stor flåte. Disse avtalene må de ut av hvis de skal nedskalere. Ikke sikkert det er så enkelt i et marked hvor alle snakker om å nedskalere og restrukturere. Gullfuglen alle snakket om for et par år tilbake når det var mangel på nye fly har plutselig snudd om, som en ravn.

    Morsom og slett ingen dårlig sammenligning :)
     
    Last edited: 21. april 2020
    drsyk liker dette

Del denne siden