Alternativ 1, det vanskelig valget: Alle leasing avtaler har som regel, et bruddgebyr, NAS må ta et valg, overleve eller konk. Både kreditorer og aksjonærer ønsker at NAS overlever, og de prøve vel å forhandle seg ut av alle slike avtaler, like så med "diamanten", altså hovedkontoret på Fornebu. Endel selskaper er begjært konkurs. Alternativ 2 snarveien: Kjør NAS konk. Alle avtaler termineres, oppsigelser, kontrakter og forpliktelser går i oppløsning. Deretter starter man nytt selskap med blanke ark, enkelt å planlegg og starte opp slik en ønsker og forme selskapet uten å skulle ta over verden. Se på Ryanair, hvorfor sliter ikke de på samme måte, lavpris selskap short haul hint hint... Kreditorer og aksjonærer sitter igjen som svarte per, men da kan Norwegian 2.0 få en ny sjanse på å lære av sine feil, å vokse parallelt med inntjening enn det de utførte basert på gjeldsgrad, cashflow og investeringer utført de siste årene. Jeg ønsker klart alternativ 1, for å holde SAS på plass. Alternativ 2 er om alternative 1 ikke er mulig gjennomførbart, SAS trenger konkurranse.
I serien pussige forslag https://e24.no/boers-og-finans/i/Vb...yter-inn-ti-milliarder-vi-kan-ikke-bloe-alene
Norwegian har lagt fram forslag til redningsplan: Norwegian presenterte mandag morgen detaljene i forslaget til redningsplan. De foreslår å konvertere opptil 85 prosent av gjelden til egenkapital. Selskapet planlegger også en emisjon på 400 millioner kroner, heter det i en børsmelding. Norwegian ber leasingselskapene, som er selskapene som eier flyene, og som leier dem ut, om å gå med på konvertering av minst 500 millioner dollar, fremgår det av meldingen. Dette med mål om at den totale konverteringen av gjeld og leasing til aksjer blir på inntil 1,2 milliarder dollar. Norwegian beregner dermed at dagens aksjonærer vil sitte igjen med 5,2 prosent etter at gjelden er konvertert, før den planlagte emisjonen. Det holdes en ekstraordinær generalforsamling i selskapet 4. mai, og allerede 30. mars holdes et møte med obligasjonsholderne. Selskapet jobber med å oppfylle vilkårene som må til for å utløse statlige lånegarantier i Norge. Norwegian kan få tilgang til 3 milliarder kroner, men må få lettelser i rentene fra kreditorene og sikre seg bedre egenkapital. Kilde: Dagbladet
Jeg har snakket med noen som har aksjer der, når de har satt inn større summer fra 40 kroner og opp så er de utmattet og bryr seg ikke så mye om forskjellen på 5 og 0... og velger derfor å heller holde for å håpe på et mirakel. Psykologien er at en aksjekurs slutter å falle straks det ikke er flere optimister igjen, ingen optimister som kan omdannes til en pessimist og gjennom det trigge et salg, kun pessimister som er ferdig med sine handlinger.
Dette er en interessant analyse av Norwegian, ref "Når er vi tilbake til normalen": "I en presentasjon til obligasjonsholderne ser flyselskapet for seg en «dvale» i lavsesongen – før en planlagt økning i høysesongen 2021. Normal drift er ikke noe selskapet ser for seg før i 2022."
Ikke veldig overraskende. Lufthansa er jo enda mer pessimistisk og antar 2023/2024 før vi er tilbake til "normalen".
Det som skal skjer: at aksjonærene får sin aksjeposter betydelig redusert. Det er først etter at tiltaks pakker og gjeld er omgjort til EK, at en kan begynne å være optimist. Normal drift? Med Long haul som før? Blir spennende å se deres rutenettverk i 2021. Med A380 og B 747 håper jeg
Massesøksmål i USA; https://www.borsen.no/nyheter/reiser-massesoksmal-mot-norwegian-i-usa/72381168 Jeg synes det er litt vittig at Norwegian begrunner å ikke betale tilbake med at det er for mye jobb fordi de har permittert ansatte. Som om det skulle være noe problem å trekke tilbake en permittering liksom. Det er jo åpenbart mer enn nok arbeid. Må være tidenes dårligste spinn, lykke til med å argumentere med dette i amerikansk rett.
Oiiiiiiiiii. Advokat honorer i amerikansk søksmål er ikke bare bare...Det var ikke bra timing for selskapet
La oss ta utgangspunkt i det de sier om at aksjonærene vil sitte igjen med 5,2% av selskapet etter emisjon: Antall aksjer i dag: 163 558 377 163 558 377 er 5,2% av 3 145 353 403 Nåværende børsverdi (kurs 5,4kr x antall aksjer): 883 215 235 NOK Så om vi tar nåværende børsverdi delt på antall aksjer etter emisjon blir det: 883 215 235 / 3 145 353 403 = 0,28 Det er ikke sikkert dette er rett måte å regne på, eller at regnestykket er helt nøyaktig, men jeg forstår fortsatt ikke at aksjen prises over 5kr..
I langdistansevirksomheten planlegger man også for fortsatt full stans i hele 2020, en rolig oppstart i 2021 og normal drift i 2022.
Er ikke langt unna, du har nok rett, det du ikke klarer å analyserer overlater du til markeds psykologen og enkelt aksjonærenes ære.
Var den rolige starten en skulle ha vist, for å se om skal kjøpe noen NAS aksjer til 0,5 kr pr stk. 5 kr er latterlig høyt...
Det avhenger nok hvordan resten av butikken går og hvordan verden ser ut. Hadde jeg visst, hadde jeg ikke vært en vanlig lønnsmottaker nå
Da er vi 2 Hadde de fortalt om sine planer, foreks. satse i Europa og kun beholde de 2-4 mest lønnsomme rutene sine long haul kunne en forstått litt av deres overlevelses filosofi, synd jeg ikke er tankeleser eller kan se inn i fremtiden, livet er så urettferdig