Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,112
    Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Travellingalf liker dette
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,397
    Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    De kan jo opprette ett nytt selskap, og overdra deler av flyflåten og merkenavnet til det nye selskapet. Deretter så slår de det orginal selskapet konk, og gjenoppstår Norwegian som det nye selskapet, men venter spent, for sjansen for overlevelse økte fra 1% til 30% nå, men det er ikke over enda!
     
  4. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,371
    Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    Du mener at Norwegian skal bedrive konkurssvindel? :confused:
     
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,397
    Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er vel typisk ett eksempel på hva som ser ut som en ulovlig handling, men som faktisk ikke er det. Det er nettopp derfor banker som gir kreditt til større firmaer har ei kredittvurdering på selskaper. Det er ikke slik at NAS startet selskapet med hensikt om å gå konk. Det er jo nettopp hensikten/motivet som skiller NAS fra en konkurssvindel. Jeg ser ikke engang at Norwegian tar trådd slik at styret rammes av en mildere paragraf som straffelovens § 142 vilkår for konkurskarantene. Nå som uhellet først er ute, så redder en stumpene så godt en kan. Det ser ikke alltid pent ut, men en gjør det en må gjøre for å overleve og da kan det bli tvingene nødvendig dessverre!

    Dere kan jo selv spørre dere hvorfor disse selskapene har stråselskaper, det er jo nettopp for å sikre seg mot en totalkonkurs, og heller ta en delvis konkurs, for slik som jeg ser på "likes" på ditt innlegg @Jorge så ser jeg at ikke alle her har forstått hvorfor SAS og Norwegian har stråselskaper i grunn. Det er jo fordi de har en hale å ofre i nødens stund.
     
    Last edited: 05. mai 2020
  6. McBuljo

    McBuljo Veteran

    Innlegg:
    309
    Likes mottatt:
    1,382
    Bonuspoeng:
    93

    Ok.. :rolleyes: Så du tror ikke at kreditorene har pant i flyene til NAS, som du foreslår å overdra til et stråselskap?
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,397
    Likes mottatt:
    5,970
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, det stemmer, men de har ikke pant på hele flyflåten, så de kan ofre 60% av flyene til pantsettere også beholde de gode rutene til resten av flyene, eller de kan selge alt av utstyret og kjøre videre med leasa fly :)
     
  8. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,112
    Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    2 timer kjøring,140 kroner fergekostnader, parkeringskostnader som jeg ikke trenger på MOL (siden jeg tar buss eller sykler)... Så er AES en dårlig flyplass og man må ta med noen kilo banen hver gang for å holde under apekattene som bor på Sunnmøre...

    MOL ligger midt i fylket. :D Glem antall folk som bor på trærne rundt Ålesund, det er bedre her enn der :p
     
  9. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    544
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, denne "overføringen" må i så fall skje til markedspris ellers vil den bli omstøtt ved en konkurs. Ved salg til markedspris så har man fort fått inn likviditet som gjør at det ikke er aktuelt med en konkurs med det aller første, pluss at det nye selskapet starter med tilsvarende gjeld som kjøpet.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,347
    Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    "Når vi er tilbake til normalen" heter tittelen på en annen tråd, og hva blir normalen?

    Som nevnt i en annen tråd merker jeg at SAS har dratt opp prisene nordover (EVE) og det tross i at de ikke har skatter og avgifter (som vel er noen hundrelapper) i juni.

    SAS skulle ha 1690 i Go en vei OSL - EVE, Norwegian nesten det halve, dvs 890,-

    Begge deler er opp i forhold til normalen, dvs at SAS er veldig opp i forhold til normalen (699, 899) på en bestilling en og en halv måned fram i tid.

    Jeg syns det var drøyt, fikk dessverre bare bonusreise nedover til avgiftsfritt, så da ble det for en gangs skyld Norwegian nordover.

    Nå er det lenge siden jeg har reist med Norwegian, men jeg ble litt sjokka over erfaringen.

    For 890 så får man lov til å ta med seg en sekk, som skal passe under setet foran. Greit nok, det kan jeg leve med, undres dog hvordan selskapets ansatte skal finne ut om jeg har lov til å legge noe i hattehyllen i tillegg.

    For skarve 100 grunker, så fikk man ikke bare lov til å legge en sak i hatthyllen og, men jammen også sjekke inn en koffert og ikke minst velge sete. Det var raust tenkte jeg, og slo til. 990 er jo fortsatt mye lavere enn 1690.

    Dog, vekten av det jeg har i hatthyllen og det jeg har under setet foran må ikke overstige 10kg...

    Dessuten, hold it guys, hvis jeg vil sitte på første rad, så koster det 125 kr ekstra. Det får nå være måte på tenker, jeg velger raden bak.

    Vil man sitte foran, så koster det 50 kr ekstra...

    Ikke spør meg hva det kostet ekstra for ekstra benplass, jeg angrer allerede...
     
  11. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,401
    Likes mottatt:
    16,770
    Bonuspoeng:
    183
    Vibeke har åpnet flere bonusreiser for meg innenlands nå, så det kan være verdt et forsøk neste gang.
     
    Xflipper liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,347
    Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Det tenkte jeg ikke på, dumt vi allerede har bestilt. Jaja.
     
  13. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hvaffornoe? Har du ikke gratis setevalg og innsjekket bagasje inkludert?

    Jeg får nok turer iløpet av et år til at jeg har alt inkludert. 6-8 x Budapest og noen turer til Stavanger med NAS istedenfor SAS sørger for dette. ;)
     
    OttoL liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,347
    Likes mottatt:
    33,949
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg betaler, betaler og betaler så :)
    Nei, det er leeenge siden sist jeg fløy NAS, det blir jo sånn når man bare reiser sånn akkurat passe innenlands og har noen knallturer foran i de eleverte klasser interkontinentalt hvert år til å akkurat passere den magiske grensen (Diamant med cc poeng, Gull uten). Nå neste år har jeg jo da tilsynelatende "gratis" Diamant, og hvis ikke verden går helt til H, så blir jeg nok å fly inn minst Gull iallefall, så da tenkte jeg at det var greit å skeie ut med NAS, man må jo ta vare på dem og :).

    For all del, jeg ser idiotien i dette, jeg kan bruke rundt 20k på en ferietur down under og sutrer over 800 kroner i forskjell på SAS og NAS til EVE, men sånn har livet blitt.
     
    Arvid1410 and Xflipper like this.
  15. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    2,419
    Bonuspoeng:
    113
  16. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    1,024
    Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    Det gjenstår å se hvilken avtale NAS får med Boeing. Nå er det reddet i første omgang, så de har bedre tid til å få til en god avtale. Norwegian bør kvitte seg med fly i stedet for å kjøpe nye nå, så boeing rabatter hadde ikke vært noe attraktivt imo
     
  17. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,411
    Bonuspoeng:
    93
    EndreD liker dette
  18. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,057
    Likes mottatt:
    2,419
    Bonuspoeng:
    113
    Norwegian anslår at selskapet da vil trenge «rundt 2,2 milliarder kroner ut andre kvartal 2021». Norwegians finansdirektør Geir Karlsen har gjort det klart at selskapet først planlegger å begynne opptrappingen av trafikken fra påsken 2021 og utover. Først i 2022 regner man med et mer normalt marked og trafikk.

    Norwegian skriver at de forventer å få inn disse pengene gjennom «ytterligere finansiering, ytterligere utstedelse av aksjer, endring av selskapets forretningsplan, salg av eiendeler eller andre finansieringskilder».
    Mer på e24
     
  19. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,648
    Likes mottatt:
    9,361
    Bonuspoeng:
    183
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Fin forklaring på Norwegians uflaks og fight med Boeing.

     
    Rscott and Spielhaug like this.

Del denne siden