Bør man redde SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 15. juni 2020.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    3,551
    Likes mottatt:
    8,958
    Bonuspoeng:
    183
    ArthurDent liker dette
  2. braathens safe

    braathens safe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    473
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
  3. staledude

    staledude EBG, GHA Black, HH D, NCC G, AvisPC ...

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
  4. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, selv om jeg ikke er den største fan av statlig eierskap.... jeg er derimot redd for alternativet dersom vi får en kollaps i SAS og flere store aktører som utgjør viktig infrastruktur i Norden

    Samtidig bør dette være en mulighet til å ta et steg tilbake og se på hvilke ambisjoner SAS bør
     
    ArthurDent, Eddie47 and Gribb like this.
  5. EndreD

    EndreD Senior Medlem

    Innlegg:
    1,159
    Likes mottatt:
    3,899
    Bonuspoeng:
    113
    Da er spørsmålet: Hvor går grensa? 12,5 milliarder SEK er altså ja.

    Er 25 også ja? 50?
     
    Gribb liker dette
  6. Gribb

    Gribb Medlem

    Innlegg:
    236
    Likes mottatt:
    415
    Bonuspoeng:
    63
    Til tross for at sas har ikke standard som EK, QR osv. De trenger å bestå, det vil ramme veldig mange flere hvis SK går dukken enn DY

    Med tankene på de som samler poengene og CTer, sist men ikke minst, samarbeid med resten av jordas selskap. Med SAS kan man fly til nesten hvor som helst i verden fra nord Norge og nord Sverige. :cool:

    Tror dere at WF er i stand til å overta stillingen til SK?:eek:
     
    ArthurDent liker dette
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    JA.

    Jeg tilhører ikke de som roper høyt om mer statlig eierskap men jeg har alltid hatt sansen for det statlige deleierskapet som de skandinaviske landene har hatt i SAS så jeg ser gjerne at Norge gjenoppstår på aksjonærlistene. SAS er viktig for oss, og da mener jeg ikke pga. EB...
     
    ArthurDent and braathens safe like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    11,425
    Likes mottatt:
    19,871
    Bonuspoeng:
    293
    ja. SAS som Norwegian bør begge bestå. Norge er veldig avhengig av fly, mye mer enn Danmark og Sverige.
     
    ArthurDent liker dette
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    9,320
    Likes mottatt:
    22,868
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det interessant at det er Norge som har solgt seg ut, mens de andre landene fortsatt er inne som eiere.
     
    ArthurDent liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    11,425
    Likes mottatt:
    19,871
    Bonuspoeng:
    293
    Meget godt poeng, og jeg må innrømme at jeg applauderte beslutningen. Statlig eierskap medfører ofte ukritisk pengebruk, se bare på Equionor (som de heter nå) og det pengesluket de har prestert i sine satsinger i USA.
    Når det er sagt, så ser jeg ikke noe problem i at det offentlige går inn og hjelper under slike spesielle situasjoner som vi har nå. At flyselskapene blør nå er overhodet ikke deres skyld. Da må fellesskapet trå til.
     
    ArthurDent liker dette
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    12,140
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart SAS må bestå.

    Egoistiske tanken:
    Uten SAS vil hverdagen aldri bli den samme, Gullstua, fritt fram i tralla, Vibeke, C i A350. EB poengene og CT.

    Solidariske tanken:
    Ikke minst tusenvis av arb. plasser, i luften som på bakken. Tilbudet blir vesentlig dårligere i luften. Kan medføre til dyrere billett priser, og igjen belastning på NAV og statskassen, som igjen medfører til negative ringvirkninger som samfunnet.

    Men vi ønsker jo ikke at dette skal skje.
     
  12. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,057
    Likes mottatt:
    2,085
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, flyselskapene er norsk samferdsels hovedpulsåre.

    Samtidig, håper jeg denne krisen får selskapene til å restrukturere seg ut av den ville lånefinansierte veksten. Det kan dessverre ende med dyrere flybilletter, men jeg feller ikke en tåre hvis konseptet "399,- en vei til Granka" forsvinner.
     
    Travellingalf, ArthurDent and sutenai like this.
  13. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,061
    Likes mottatt:
    10,998
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke tog? Ikke buss?
     
    ArthurDent liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Fastboende

    Innlegg:
    11,425
    Likes mottatt:
    19,871
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, ikke Oslo - Narvik for en helg iallefall :)
    Til og med MDG måtte krype til korset da deres topper skulle på landsmøte i Narvik...
     
    ArthurDent liker dette
  15. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,061
    Likes mottatt:
    10,998
    Bonuspoeng:
    183
    Det var liksom ikke Oslo - Narvik som var akkurat hovedpulsåren heller da... Men flyselskapene.

    Dessuten så går det ikke fly til Narvik fra Oslo. :)
     
    ArthurDent, drsyk and Smurfboy like this.
  16. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    1,291
    Likes mottatt:
    2,366
    Bonuspoeng:
    113
    Norge bør uten tvil strekke seg veldig langt for at infrastrukturen SAS leverer sikres. Fly er enkelt og greit det som binder vårt langstrakte land sammen.

    Standard i hvilken sammenheng? Arbeidsvilkår og behandling av ansatte? Produktmessig så er SAS tilpasset markedet de opererer i, på samme måte som EK og QR.
     
    Travellingalf and ArthurDent like this.
  17. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, Harstad/Narvik lufthavn iflg Avinor - som tidligere het Evenes. At man må kjøre litt buss i tillegg gjelder mange andre lufthavner også ;)
     
    markus, RoadKing and Xflipper like this.
  18. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,057
    Likes mottatt:
    2,085
    Bonuspoeng:
    113
    Sykle til jobb. Helt greit.
    Sykle til Nord-Norge. Glem det!

    Anbefaler heller ikke tog eller buss.
     
    ArthurDent and drsyk like this.
  19. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,061
    Likes mottatt:
    10,998
    Bonuspoeng:
    183
    Og da er man avhengig av andre transportmidler. Som igjen sier at de transportmidlene vi har er like viktige.
     
    ArthurDent liker dette
  20. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,061
    Likes mottatt:
    10,998
    Bonuspoeng:
    183
    Nå var det om flyselskapene er norsk samferdselshovedpulsåre du tok frem, ikke sykkel ... ei heller hva du anbefaler.

    For de ca 3mill årlig reisende som bruker fly er det nok det, for de 715mill andre, mener de nok noe annet.
     
    ArthurDent liker dette

Del denne siden