https://e24.no/boers-og-finans/i/XgKe3W/sas-tror-de-trenger-125-milliarder-svenske-kroner Det er ikke til å stikke under en stol at også SAS er i deep shit, og nå har SAS varslet at de trenger 12,5 milliarder SEK for å komme seg gjennom krisen.
Ja, selv om jeg ikke er den største fan av statlig eierskap.... jeg er derimot redd for alternativet dersom vi får en kollaps i SAS og flere store aktører som utgjør viktig infrastruktur i Norden Samtidig bør dette være en mulighet til å ta et steg tilbake og se på hvilke ambisjoner SAS bør
Til tross for at sas har ikke standard som EK, QR osv. De trenger å bestå, det vil ramme veldig mange flere hvis SK går dukken enn DY Med tankene på de som samler poengene og CTer, sist men ikke minst, samarbeid med resten av jordas selskap. Med SAS kan man fly til nesten hvor som helst i verden fra nord Norge og nord Sverige. Tror dere at WF er i stand til å overta stillingen til SK?
JA. Jeg tilhører ikke de som roper høyt om mer statlig eierskap men jeg har alltid hatt sansen for det statlige deleierskapet som de skandinaviske landene har hatt i SAS så jeg ser gjerne at Norge gjenoppstår på aksjonærlistene. SAS er viktig for oss, og da mener jeg ikke pga. EB...
ja. SAS som Norwegian bør begge bestå. Norge er veldig avhengig av fly, mye mer enn Danmark og Sverige.
Da er det interessant at det er Norge som har solgt seg ut, mens de andre landene fortsatt er inne som eiere.
Meget godt poeng, og jeg må innrømme at jeg applauderte beslutningen. Statlig eierskap medfører ofte ukritisk pengebruk, se bare på Equionor (som de heter nå) og det pengesluket de har prestert i sine satsinger i USA. Når det er sagt, så ser jeg ikke noe problem i at det offentlige går inn og hjelper under slike spesielle situasjoner som vi har nå. At flyselskapene blør nå er overhodet ikke deres skyld. Da må fellesskapet trå til.
Helt klart SAS må bestå. Egoistiske tanken: Uten SAS vil hverdagen aldri bli den samme, Gullstua, fritt fram i tralla, Vibeke, C i A350. EB poengene og CT. Solidariske tanken: Ikke minst tusenvis av arb. plasser, i luften som på bakken. Tilbudet blir vesentlig dårligere i luften. Kan medføre til dyrere billett priser, og igjen belastning på NAV og statskassen, som igjen medfører til negative ringvirkninger som samfunnet. Men vi ønsker jo ikke at dette skal skje.
Ja, flyselskapene er norsk samferdsels hovedpulsåre. Samtidig, håper jeg denne krisen får selskapene til å restrukturere seg ut av den ville lånefinansierte veksten. Det kan dessverre ende med dyrere flybilletter, men jeg feller ikke en tåre hvis konseptet "399,- en vei til Granka" forsvinner.
Nei, ikke Oslo - Narvik for en helg iallefall Til og med MDG måtte krype til korset da deres topper skulle på landsmøte i Narvik...
Det var liksom ikke Oslo - Narvik som var akkurat hovedpulsåren heller da... Men flyselskapene. Dessuten så går det ikke fly til Narvik fra Oslo.
Norge bør uten tvil strekke seg veldig langt for at infrastrukturen SAS leverer sikres. Fly er enkelt og greit det som binder vårt langstrakte land sammen. Standard i hvilken sammenheng? Arbeidsvilkår og behandling av ansatte? Produktmessig så er SAS tilpasset markedet de opererer i, på samme måte som EK og QR.
Joda, Harstad/Narvik lufthavn iflg Avinor - som tidligere het Evenes. At man må kjøre litt buss i tillegg gjelder mange andre lufthavner også
Og da er man avhengig av andre transportmidler. Som igjen sier at de transportmidlene vi har er like viktige.
Nå var det om flyselskapene er norsk samferdselshovedpulsåre du tok frem, ikke sykkel ... ei heller hva du anbefaler. For de ca 3mill årlig reisende som bruker fly er det nok det, for de 715mill andre, mener de nok noe annet.