Bør man si opp kredittkortene man ikke bruker?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av PetterX, 07. juni 2019.

  1. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det har blitt en pen bunke kort etterhvert. Er det taktisk lurt å si opp de man ikke bruker slik at man kan få velkomsttilbud ved en senere anledning, eller det smartest å ha de liggende i tilfelle nye fordeler plutselig skulle dukke opp?
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker noe sånt som at :

    1. Hvis kortet har årsavgift osv og det ikke er i bruk, så si opp.
    2. Hvis du får problemer med å bestille andre kort som du ønsker å ta i bruk, pga høy kredittgjeld. så si opp.
    3. Hvis det er en reel mulighet for å kunne bli kunde igjen og få en ny velkomstbonus osv. så si opp nå, og la tiden gå.

    Ellers får de leve fint i skuffen og tas fram når de eventuelt blir relevante igjen.
     
    drsyk, Kristian and Xflipper like this.
  3. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Et praktisk spørsmål om oppsigelse...

    ...holder det å sende e-post og destruere kortet, eller må man stappe det i en konvolutt og returnere det?
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Der har jeg litt blandet erfaring, men det var i forbindelse med bankbytte...

    For vanlige kredittkort, ikke knyttet til "dagligbank" har det for mitt vedkommende kun vært å varsle, jeg bruker ofte å ringe, og så sier de som oftest at det bare er å klippe kortet.
     
  5. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Når gjeldsregisteret omsider er oppe og går så blir vel dette en veldig reell problemstilling? Da blir vel hele kredittgrensen regnet som gjeld, noe som er ganske håpløst, men som kan stoppe innvilgelsen av nye kredittkort. Blir nok mye klipping av poengløse kort som bare ligger i skuffen da (looking at you, Nordea).
     
    Wiolenze liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Fin liste det der. Jeg går fortsatt å venter på KLM MasterCard velkomstbonus.

    Er vel snart to år siden jeg sa det opp pga jeg slutta å bruke det. Hadde rundt 450k poeng og brukte opp alt. Så da ble vegen tung å tjene opp nye. :)
     
  7. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    har nettopp tatt en rydderunde og sa opp div.
    jeg er nok ikke verstingen her inne, og har ikke curve bla.

    sitter nå igjen med følgende
    dnb saga
    sas mc premium ink point earner
    wideroe (kun grunnet bonusen i et halvt år)

    kommer til å anskaffe amex senere i opptjeningsperioden for poengene.

    har sagt opp
    amex
    shell
    trumf
    diners

    noen jeg burde beholdt?
    kjenner det har blitt litt lettere å holde oversikten nå:confused::confused:
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Sagt opp Amex? Værste jeg har hørt :eek:
     
    drsyk and KVTL like this.
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,281
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på hvordan bankene vil gripe an dette? Det er flere her inne som har passert 10 kort og kanskje har total kredittgrense på nærmere en mill? Men ingen utsteder vil være først til å kansellere kort? Det blir spennende å se :cool: Jeg forutsetter selvfølgelig at gjeldsbelastningen inkl ledig kreditt overstiger 5x inntekt. Mange kort og stor kredittgrense skal ikke være et problem i seg selv.
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Forskriften har ikke tilbakevirkende kraft.
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor skal de kansellere kort? En kredittgrense på en mill trenger jo ikke være noe issue.
     
    freddyen liker dette
  12. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    346
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ikke fått kansellert noen kort, men jeg fikk i dag avslag på søknad om Choice MC. Eneste gangen jeg har opplevd det tidligere var da jeg søkte om Esso MC gjennom fagforeningen for et par år siden. Begge kortene leveres av SEBkort. Har også SAS MC fra SEBkort med kredittramme på 100.000. Lurer på om det er den totale kredittrammen hos SEBkort som er problemet? Det er ingen andre grunner jeg kan tenke meg, kredittscoren min bør være veldig god. Fast ansatt med god lønn og total gjeld på kun 5% av boligens verdi. Jeg får ringe dem etter helgen.

    Har for øvrig ryddet opp i kredittkortbunken og sagt opp Trumf Visa, Komplett MC og et annet kort jeg ikke visste at jeg hadde en gang og satt ned kredittrammen på Shell MC, Bank Norwegian (brukes kun til kontantuttak i utlandet) og NAF Xtra (beholdes kun pga PC status hos Hertz).
     
  13. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Er det nå folk skal sammenligne kortbunken sin? :p Ser ut som jeg har 16 aktive kort, samt at jeg sterkt vurderer et Revolut Premium. 3 av dem med årsavgift (amex elite, sas mcp, FB MC + teknisk sett Widerøe).

    Sier opp både Widerøe og FB før neste forfall, resten (med unntak av SAS og Amex) er gratiskort, så tror jeg beholder dem. Hvis gjeldsregisteret blir et problem (har 0 lån nå, så blir nok truffet ganske hardt av den biten), så ser jeg for meg å senke kredittgrense på de fleste kredittkortene som børster litt støv til 1000 kr per stk, og så har de ingenting de skulle sagt.
     
  14. TMan

    TMan Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Leste et annet sted at man kan ha max 250k i kreditgrense på alle kort i SEB systemet. Kan det være grunnen?
     
  15. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Eg er i full sving med å kansellere kort og ta ned kredittgrenser før gjeldsregistera kjem. Kan vere greitt å ha høve til å søke og få innvilga kort om det dukkar opp eindagskampanjar ala den Resurs Bank/Flying Blue hadde i fjor haust. Kredittkort- og rammer som ein aldri nyttar har ein jo ikkje bruk for uansett.

    Det vert spennande å sjå om det vert endå større konkurranse om kundane og endå betre fordelar i kjølvatnet av gjeldsregisteret om mange begynner å kansellere. Eg seier seier alltid ifrå om at det er grunna gjeldsregisteret eg seier opp korta i von om at det hjelp.
     
    drsyk and Nilsen like this.
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Har høvlet ned til tre kort:

    Amex Elite
    MC Premium
    Bank Norwegian Visa

    Kvittet meg med Shell MC og Trumf Visa, har ingen hensikt å ha de kortene der for meg.
     
    Last edited: 08. juni 2019
  17. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er ikke Amex kredittkort, så det vil vel ikke telle med i gjeldsregisteret.
     
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    Ifm gjeldsregisteret så tenker jeg at det kan være en fordel og holde alle kortene åpne inntil videre. Jeg tror kravene gjelder ved opprettelse av ny kreditt, dvs at hvis noen av utstederne man har kort hos lanserer noen nytt gøy, så kan man «flytte» kreditt fra eksisterende kort.
     
    phileas and jgroneng like this.
  19. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Vil gjeldsregisteret kun vise sum gjeld, eller vil det være detaljert med navn på långiver osv.

    For mitt vedkommende ser jeg at det kan se veldig rart ut hvis sistnevnte er tilfellet. Saken er at jeg ikke har hatt gjeld på mange år, boliglånet var nedbetalt i god tid før jeg var 40 og jeg har alltid betalt mine kort til null hver mnd. Jeg er vel slik sett kredittkortkunden fra Helvete, bare utgifter og null renteinntekt.

    MEN: Dersom registeret viser 17 kort med samlet gjeld på kanskje 1,5 mill eller deromkring, vil jeg da fremstå som en rotekopp med null kontroll selv om ligningen viser solid nettoformue?
     
  20. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Si du har 3m i formue. Da vil ligning vise 3m formue - 1,5m gjeld = 1.5m nettoformue. Eneste du evt kan ryke på er hvis du da tjener si 100k (for å være bevisst vrang. Da går du over 5x inntekt gjeldsbelastning (ca 300% gjeldsgrad ift inntekt) og vil ikke kunne få nye kort pga det. Tjener du 500k, så kan du ha inntil 2.5m osv. Så da har du 1m med kredittgrense på kort til å gå på i nevnte 3m-eksempel.
     

Del denne siden