BA Executive Club vs Qatar Privilege Club

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av ehawk, 27. juni 2015.

  1. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Har brukt några timmar på att komma fram till vilket bonusprogram i Oneworld, som är bäst för en barnfamilj att tjäna upp poängen i.

    Vi är normalt inbitna Star Alliance flygare (min 5åring har bl a silver kort), och till skillnad från många här flyger vi normalt i cattle class, men tjänar ihop nog poäng till både bonus och CT resor årligen. Nu var vi varit tvugna att boka 2016 års första långresa med Cathay Pacific (OSL-LHR-HKG-CNX och PUS-HKG-LHR-OSL Economy(L)), pga otroligt bra priser och bra flygtider. Och det är här mitt dilemma kommer. Vilket bonusprogram ska vi använda för att registrera poängen om vi ändå ska försöka dra nytta av dem?

    Jag har läst de guider som finns här på forumet och gillar BA's sitt program, särskilt med tanke på uppgraderingsmöjligheterna, men med bas i Oslo och med frekventa resor mot Asien så lockar också Qatar.

    För och nackdelar som jag ser det är att i EC får man dålig upptjäning, i alla fall i L. I PC får man lika bra upptjäning som i Cathays eget program, i alla fall för huvudmedlemmen, men lika dålig upptjäning för familjemedlemmar. Dvs om man väljer familjeprogram. Den sämre upptjäningen på familjemedlemmar gör att det nästan inte är värt det.

    Är inte helt van i att jämföra program mot varandra, så är lite osäker på det här med bruk av poäng på kryss av Oneworld, bästa uppgraderingsmöjligheter, bäst kampanjer för bruk av poäng, längst levetid på poängen etc. Eller har Oneworld sitt eget Aegean kanske?

    Tacksam för alla inspel på vilket program ni skulle rekommendera.
     
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Jeg er nok ikke den flinkeste til å sammenlikne ulike program, men landet selv på QR med omtrent samme familiesammensetning og reisemønster som deg. En tur eller to til USA i året, og to-tre-fire til Asia/Midt-østen. Var tidligere ihuga Eurobonus-supporter, men kombinasjonen av noe endret reisemønster og Onkel Skrue adferden til SAS fikk meg til å skifte.

    Riktignok er familieprogrammet til QR en fornærmelse (hvis du ikke har 10-12 konkubiner og gir ny mening til begrepet familiebarnehage), men den gode nyheten er at de dårlige betingelsene endrer seg straks du når gullstatus. Da blir opptjeningen 100% - dessverre har jeg ikke sjekket om det fungerer, jeg er for sløv til samle poengene på samme konto. En annen fordel er at QR i tillegg til vanlige bonuspoeng (Qmiles) også deler ut noe de kaller Qcredits til gull- og platinummedlemmer - og det skjer sånn helt uten videre, gitt at du oppnår status. Qcredits kommer altså i tillegg til Qmiles og kan brukes til oppgraderinger og bonusturer. Gyldigheten for Qcredits er 12 måneder, mens Qmiles har en gyldighet på tre år (utløper to ganger i året). Hvor bra dette fungerer i praksis har jeg foreløpig ikke fått testet, men skal gjøre et forsøk på oppgradering fra biz til first med A380 fra Doha til Bangkok til høsten.

    Så langt har jeg ikke opplevd overraskelsesoppgraderinger - vet ikke om det skyldes at jeg tross alt ikke flyr så veldig ofte, eller at jeg mer er som Donald enn fetter Anton, eller alternativt om QR ikke oppgraderer noen unntatt i krisetilfeller. Jeg har storøyd lest om andre medlemmers opplevelse med BA der ulende sirener og blinkende alarm-lys ved ombordstigning betyr at det venter pyjamas, tøfler og nattakos. Gjenkjennelsen ombord er det derimot ikke noe å si på uansett hvor i kabinen man befinner seg. Jeg ble skikkelig overrasket første gang jeg satt i økonomi og flyvertinnen før avgang kom bort til meg, satte seg på huk, og ønsket meg velkommen ombord. Med bankende hjerte og glødende ører fikk jeg også velge matrett først. Litt stas, og litt flaut - men det siste går fort over. Siste tur i biz kom også kapteinen bort og slo av en prat - noe han gjorde med omtrent halvparten av biz-passasjerene. Nødvendig? Nei. Men hyggelig? Ja, bevares! Som alltid betyr vennligheten og evnen til å skape en god stemning ombord mer alt annet - og her synes jeg QR lykkes stort. Kanskje litt mer reservert enn hva jeg har opplevd på gode reiser med SAS og BA, men for meg passer det helt strålende siden jeg vanligvis er litt sosialt klønete (klarer sjelden mer enn to-tre replikker før jeg ikke finner på noe mer å si, og deretter babler usammenhengende i vei om et eller annet jeg ikke har peiling på).

    Lykke til med valget - hold oss gjerne orientert om erfaringene framover.
     
    Travellingalf and Herlov like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har du noen erfaringer med support? Kundekontakt via epost/telefon?

    Dette (dårlige erfaringer) var det som gjorde at jeg droppet hele PC..
     
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Kundeservice... en tålmodighetsprøve som bare kan måle seg med verdensmesterskapet i venting i Dortmund Wartehalle.

    Har ringt noen ganger, og sendt e-post. På telefon er det typisk slik at enten har ikke den som svarer filla peiling (nei, du kommer ikke inn på SAS-loungen på Gardermoen selv om vi har ordnet med tilslutningbillett til København med SAS til deg, selv om du har kjøpt billett av oss til Doha - feil - jeg kom fint inn i loungen), eller i marginalt mer kompliserte saker så blir man bedt om å sende en e-post. Det tar da som regel 8-10 uker å få svar. Men det skal sies at jeg alltid har fått superbra behandling når svaret først kommer. For et knapt år siden klarte jeg og jentejuntaen å komme for sent til flyet når vi skulle hjem fra Bali, og i vill panikk kjøpte jeg straks fire nye billetter. Etter en desperat telefonsamtale med hovedkontoret i Doha ble jeg morgenen etter ringt tilbake fra Sverige-kontoret, og fikk oversendt en anmodning derfra som jeg kunne videresende hovedkontoret om full refusjon av de nye billettene. Og - hellige makaroni - noen uker (eller rettere måneder) senere fikk jeg tilbake hele billettsummen. Fabelaktig!

    Ifølge nettsidene skal det nå også være prioritering av gull- og platinummedlemmer på telefonen. Har ikke fått testet det ennå, men sannsynligvis roter jeg til et eller annet igjen i nær framtid, og får sjansen til å sjekke om tjenesten fungerer i praksis.
     
    Last edited: 28. juni 2015
    anders82 liker dette
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sendte de en e-post, hvor jeg skrøt litt ekstra av CSD. Jeg fikk svar etter ca. en uke, hvor de takket så mye.
     
  6. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Här var det väldigt mycket nyttig och tänkvärd information. Jag personligen kommer troligen inte fokusera väldigt mycket på att komma upp i nivå (om jag inte bestämmer mig för att överge EB), utan snarare vart man tjänar ihop mest och får bäst utbyte i form av uppgraderingar eller bonusflighter.

    Efter att ha sett på en del andra trådar så har jag också sett på AA. De var däremot inte väldgt kompis med Cathay och vi skulle fått NOLL poäng på vårt longhaul segment.

    Just nu lutar det dock å QR just nu....men med individuella konton och inte familjekonto...
     

Del denne siden