BA First - dårlige erfaringer (Splittet fra AA eller BA over dammen)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fly med oss, 20. mai 2014.

  1. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Litt random og dårlig formulert svar fra meg, men jeg har akkurat fløyet med BA i F t/r Tokyo, og etter min mening havner BA på en helt klar jumboplass. Nå har jeg ikke noe rikholdig erfaringsgrunnlag (LH, OZ, NH) men det er nesten så jeg angrer på at jeg sved av 100 000 DM-miles på turen. Takk og pris for at jeg slapp å betale fuel surcharge. De som jobbet i kabinen virket late, uengasjerte og surrete. To forskjellige crew som ga samme inntrykk. Maten var kjedelig, porsjonene var små, jeg måtte plinge for å få påfyll av vin (noen ganger kom de ikke selv om jeg plinget...), de gikk tom for sparkling water (!), cappucinoen på hjemturen var så dårlig at selv hun som laget den sa hun hadde brukt tre forsøk på å lage den men serverte den til slutt fordi hun ikke fikk den til å bli bedre. Underholdningssystemet var omtrent like dårlig som det SAS har på sin A330-/A340-flåte. Og hvorfor mente de det var greit at samtlige passasjerer i F-kabinen untatt undertegnede hadde gardinene trukket ned under take-off og landing?

    Om AA er dårligere enn dette så kall meg en nesehårfjerner!
     
    Roberto, SASDC8, Bizflyer and 4 others like this.
  2. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Yikes. Du bør sende en klage til BA og skrive alt dette. Du vil nok få et femsifret Avios-beløp i kompensasjon!
     
    jefi99 liker dette
  3. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hmm, jeg var heller ikke voldsomt imponert av BA First i fjor (LHR-LAX), men det var ikke i nærheten av så ille. Kjenner igjen én ting - å måtte plinge for service, og selv da tok det lang tid. Skal likevel gi dem et par nye sjanser i høst (LHR-JFK og GIG-LHR), er ikke andre OW-alternativer mellom Europa og Sør-Amerika.

    Er enig i at du bør klage, men det spørs om du får poengkompensasjon hvis du hadde USDM-nummeret (og ikke et BAEC-nummer) liggende inne.
     
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Huff da. Det der hørtes ikke bra ut, og det er litt sånn at crew'ene er skikkelig opp og ned. Når du får et dårlig crew så er det faktisk helt krise. Hadde ett av de latinske Club World crew'ene deres hjem fra YVR for et par uker siden. Da er det bare å trekke dyna godt over hodet og prøve å sove over servicen for om du ber om noe blir du drept med blikket.

    Maten er vel heller ikke sånn helt super om man liker sånn fin mat (jeg gjør jo ikke det). Det er de gode crewene og personalet som "gjør BA", og til en viss grad loungene i London.

    Kanskje er det sånn at om du liker de Øst-Asiatiske selskapene. Cathay, JAL, ANA, Korean og sånt. Da liker du neppe BA. Liker du å slafse iskrem og tøyse med Jim-Bob, da er sjansen stor for at du liker BA. Liker du Lufthansa... Vel, da er sjanse stor for at du burde flytte til Tyskland ;) . Litt smak og behag, liksom.
     
    tommy777 liker dette
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tar mer en gjerne den diskusjonen akkurat nå fra 2K. Som Fnate sier, crewet varierer kraftig og i dag ble det full pott for oss og det er en herlig flight til nå. Konfekteska står på bordet mitt og alt er vel. Men nå har ikke jeg BA sveisebriller. Jeg har ikke sveisebriller som heller mot noen selskaper. Og det å si at "de gode crewene er det som er konge med BA" er hardly ett fundament å basere ett flyselskap i verdensklasse på. Alle bedrifter med titusener av ansatte vil ha råtne poteter, men det skal være sagt på papiret at prosentmessig har jeg hatt noen voldsomt dårlige crew, høyere prosent i forhold til andre selskaper. Kroniske galleyrotter finner du flest av hos BA. I premiumkabinen har Lufthansa ett mye mye bedre crew i snitt enn det BA har. Og du trenger ikke flytte til Tyskland for å like Lufthansa biz eller First. Jeg foretrekker BA Biz, mens Lufthansa First slår sokkene av BA med en hånd på ryggen. Ingen tvil. Concorde Room er som venteværelset på busstasjonen i Katmandu i forhold til alle Lufthansa First loungene, ikke bare terminalen.

    Men det har alt med hvilke forventninger du har. Og dersom du vet hva du går til er BA min favorittmåte å komme meg over atlanteren i biz.

    Mine forventninger til BA er:

    -- Opp til en time ventetid for å ringe Executive Club og du må ringe siden kun de kan booke oppgraderinger via telefon
    -- Opp til halv time venting på Gold line for å booke Business eller First billetter
    -- En kostnad på 5500 norske kroner for å brenne en bonusbillett i F eller C, 11000 kroner for å brenne en bonusbillett i F eller C til Afrika.
    -- Meget generøse oppgraderingsregler der du mottar bekreftet oppgradering til Club eller First ved booking dersom det er tigjengelig. Nå vil jeg legge til en disclaimer siden de har screwet meg kraftig i det siste. 2 TATL booket i Premium Economy har ikke clearet til Club selv med H A U G E V I S med seter tilgjengelig. Veeeldig dårlig stil, vi får se om det er en trend.
    -- En av verdens verste connections på Heathrow.
    -- Ett veldig bra loungekonsept for OW Emerald på Heathrow, dårlig i F: Concorde Room er ikke noe å skryte av.
    -- En utrolig komfortabel business seng, etter min mening og den jeg sover suverent best i, privat som bare rakkern dersom du velger A eller K.
    -- Gode viner, god sprit, god mat ombord.
    -- Som tidligere nevnt, variable crew, men westbound snorker jeg hele flighten stort sett bestanding. Eastbound er jeg våken i begynnelsen av flighten og det er ingen som er så ille at de kjefter på deg som tante Inga gjør.

    Generelt sett velger jeg BA pga av komforten og også Europeisk business som de er meget bra på. Thats it.

    Men vi har tidligere snakket om BA og irrops og med en blodfersk opplevelse jeg går igjennom as we speak, er en av de top tre verste håndteringer av en irr ops jeg noen gang har opplevd. Billetter booket med AA miles pluss de ovvenevte avgiftene som koster like mye som en betalt økonomibillett på samme ruten. Verdi for BA? Ved irrop er de helt Ryanair eller Norwegian. Du kan rebooke på BA eller motta ett refund, alternativt tørke deg i rævva med billetten og dra hjem :p

    Historie

    Som ofte skjer i Chicago, ankommer crewet alltid sent, noen ganger veldig sent. Det er som at det kommer som en bombe hver eneste dag at det er heftig trafikk på Highway 90 fra sentrum til flyplassen. Du kan stille klokka etter det.

    Vi skal videre til Pisa og til Pisa går det kun en flight om dagen fra LHR. vi hadde 1 time og 10 minutter connection på Heathrow, iberegnet vinder, sirkling mv. Og flighten var allerede 20 minutter sen grunnet alternativ, lengre routing og lengre flytid. Da det var 25 minutter til boarding tok jeg kontakt med burugla i First loungen som begynte å se etter alternativer. "Get in to Heathrow, if you don't make it, just go to flight connections and get rebooked from Gatwick instead. Then take the bus to Gatwick, not a big deal, only 3 hours late or so". Ikke akkurat First class behandling, mer en do it yourself fordi vi fucka opp greie.
    Og flyet fra Gatwick går 1130, bussen tar vel opp til timen. Ankomst er nå kvart over 8 så dersom alle stars align, er vi på bussen litt ført 10. Boarding stenger 1100 på LGW. Jeg har opplevd flere ganger at det har tatt halvtimen til du er rett ved LGW, men da ble det bom stopp og kork som varte godt over halvtimen, så excuse me om jeg ikke akkurat ser på dette alternativ som en bankers, stressfri opplevelse eller start på ferien om du vil.
    Flere alternativer og jeg hadde mer enn gjerne tatt biz over atlanteren med andre for ikke å starte ferien på kjempedårlig fot. IGJEN. F.eks Swiss var tilgjengelig til Firenze med en rockestjerne reiserute som ville gjort oss litt over timen sen, bare 7 til 8 mil unna hotellet vi har i Pisa. Tilgjengelig i biz og first. Hun bare lo av meg og sa at de var ikke i samme allianse som BA så det gikk ikke. Men hun kunne tilby Air France fra Heathrow via CDG (dobbel strafferunde til Danielsen). Jeg måtte da spørre om Air France er i samme allianse som det BA er, hun bare mumlet. Så da ble alternativet Air France via CDG eller å vente på Heathrow til flighten i morgen til Pisa som er første flighten til området fra Heathrow. Eller selvsagt å få refundert billetten og pelle seg hjem. " We're closing the doors, Mr. Danielsen, what do you wanna do, I'm offloading you if you don't board now."

    Skikkelig dejavu fra vår siste Italia tur som var i september i fjor der crewet kom timen sent inn og dermed kjørte oss fast med en vær ground delay etter at pilotene kjørte seg vill mens de lette etter en rullebane på ORD. Der ble vi booket om enkelt siden det gjalt Milano, men de nektet å booke oss om til neste flight fordi der var det kun Club Europe tilgjengelig og vi var i Premium Economy oppgradert til Club og Economy for neste leg. "So you'd rather have us wait at Heathrow for 5 hours instead of 2 because of a delay YOU caused?" Svaret kom kontant "yes". Aaaaalrighty then.

    Så buyer beware.

    Men internettet er raskt ombord og Champisen er definitivt i verdensklasse. Så da får jeg stille opp med lua i hånden på Heathrow og se hva BA gjør.
     
    Last edited: 21. mai 2014
    Roberto, jefi99, Bjørn Helge and 3 others like this.
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hi hi hi... Du er mitt forbilde i rants...
     
    tommy777 liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Bare vent til etter halvannen time på bussen til Galtevik. Det er rantefanterigrobunn ;)
     
    Fnate liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ahhhh. Gate C 9999 i dag :p

    The hits just keep on rocking
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Og som forventet: Ingen ventet ved flyet, ta toget og ta deg til misser connections, eneste option var enten å vente 24 timer eller ta bussen for egen regning til Galtevik. Lol for en tragedie i bekkmørtna
     
  10. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Du får i hvertfall refundert bussbilletten om ikke annet. Det samme skjedde meg en gang, og bussbilletten ble refundert innen få dager. (Spar på kvitteringen.)
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, da må du skrive brev. Og jeg har ett par ting å ta tak i så det blir neppe gjort

    Helt utrolig at de ikke har ett bedre opplegg her. Dette er rimeli jalla
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    SS gjengen sjekket nok gårsdagens god morgen tråd og så at Tommy ikke ville fornye gullkortet. Ergo bussfrakt.
     
    Bizflyer, tommy777 and Henning like this.
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Rett og slett hysterisk bra sammenligning. Mon tro hva slags busstasjon SAS´ flaggskiplounge, Scandinavian på CPH, blir i forhold...
     
    tommy777 and Fnate like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det gikk heldigvis smooth over hit til Galtevik. Ankom akkurat nå loungen, boarding om 25 min. De gamle møblene fra loungen i T1 har funnet veien hit til First loungen. Eksotiske avganger som Kingston, Jamaica, Tampa Florida på løpende bånd. Og antall sandaler og hvite sko her i loungen bekrefter ihvertfall det.

    Men samme Champers og bra utvalg på drikkefronten. Og en Baconbaguette er på vei, så det kunne definitivt vært verre. Det eneste som gjenstår nå er å endre leiebil
     
    jefi99 liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Forsinket fra Galtevik. En service boss kom og fant oss og vi hadde en trivelig prat. Stødig dame som kunne bekrefte at BA ser på forsinkede bonusbilletter som søppel, ved kansellering betraktes de som revenue billetter. Hun beklaget at jeg hadde fått så mye feilinformasjon. De skulle ha gitt meg buss voucher og hadde det vært henne (riiiiiiiiight) og stasjon Gatwick hadde vi alle vært i Pisa via andre carriers

    Oh og Kaching! 600 Euro x 2 . ;)
     
    jefi99, LN-FHU, Fly med oss and 2 others like this.
  16. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Nja, vi får se, jeg har uansett ikke noe forhold til BA utover at jeg prøvde å reise med de denne ene gangen, så noen Avios blir vel kanskje bare stående og råtne på en Executive Club-konto.
     
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Etter å lese dette frister det ikke akkurat å prøve BA, sånn med det første. Men alt må vel prøves før man uttaler seg, så skal keep my mouth shut until I do :p
     
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Inntil videre kan du gjerne lese om mine suverene turer i BA F her. ;)
     
    Fnate liker dette
  19. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er i litt dårlig humør i dag, så da fant jeg drivkraften til å endelige sende inn en klage til BA på reisen min. Så får vi se hva om skjer :confused:
     
    tommy777 liker dette
  20. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Du hadde helt rett! Jeg får 10 000 Avios i kompensasjon. Noen gode forslag til hva de kan brukes på, fra dere som kjenner Executive Club godt? Evt. kan jeg ta til takke med 50 GBP.
     
    Last edited: 30. mai 2014
    Henning liker dette

Del denne siden