Tar mer en gjerne den diskusjonen akkurat nå fra 2K. Som Fnate sier, crewet varierer kraftig og i dag ble det full pott for oss og det er en herlig flight til nå. Konfekteska står på bordet mitt og alt er vel. Men nå har ikke jeg BA sveisebriller. Jeg har ikke sveisebriller som heller mot noen selskaper. Og det å si at "de gode crewene er det som er konge med BA" er hardly ett fundament å basere ett flyselskap i verdensklasse på. Alle bedrifter med titusener av ansatte vil ha råtne poteter, men det skal være sagt på papiret at prosentmessig har jeg hatt noen voldsomt dårlige crew, høyere prosent i forhold til andre selskaper. Kroniske galleyrotter finner du flest av hos BA. I premiumkabinen har Lufthansa ett mye mye bedre crew i snitt enn det BA har. Og du trenger ikke flytte til Tyskland for å like Lufthansa biz eller First. Jeg foretrekker BA Biz, mens Lufthansa First slår sokkene av BA med en hånd på ryggen. Ingen tvil. Concorde Room er som venteværelset på busstasjonen i Katmandu i forhold til alle Lufthansa First loungene, ikke bare terminalen.
Men det har alt med hvilke forventninger du har. Og dersom du vet hva du går til er BA min favorittmåte å komme meg over atlanteren i biz.
Mine forventninger til BA er:
-- Opp til en time ventetid for å ringe Executive Club og du må ringe siden kun de kan booke oppgraderinger via telefon
-- Opp til halv time venting på Gold line for å booke Business eller First billetter
-- En kostnad på 5500 norske kroner for å brenne en bonusbillett i F eller C, 11000 kroner for å brenne en bonusbillett i F eller C til Afrika.
-- Meget generøse oppgraderingsregler der du mottar bekreftet oppgradering til Club eller First ved booking dersom det er tigjengelig. Nå vil jeg legge til en disclaimer siden de har screwet meg kraftig i det siste. 2 TATL booket i Premium Economy har ikke clearet til Club selv med H A U G E V I S med seter tilgjengelig. Veeeldig dårlig stil, vi får se om det er en trend.
-- En av verdens verste connections på Heathrow.
-- Ett veldig bra loungekonsept for OW Emerald på Heathrow, dårlig i F: Concorde Room er ikke noe å skryte av.
-- En utrolig komfortabel business seng, etter min mening og den jeg sover suverent best i, privat som bare rakkern dersom du velger A eller K.
-- Gode viner, god sprit, god mat ombord.
-- Som tidligere nevnt, variable crew, men westbound snorker jeg hele flighten stort sett bestanding. Eastbound er jeg våken i begynnelsen av flighten og det er ingen som er så ille at de kjefter på deg som tante Inga gjør.
Generelt sett velger jeg BA pga av komforten og også Europeisk business som de er meget bra på. Thats it.
Men vi har tidligere snakket om BA og irrops og med en blodfersk opplevelse jeg går igjennom as we speak, er en av de top tre verste håndteringer av en irr ops jeg noen gang har opplevd. Billetter booket med AA miles pluss de ovvenevte avgiftene som koster like mye som en betalt økonomibillett på samme ruten. Verdi for BA? Ved irrop er de helt Ryanair eller Norwegian. Du kan rebooke på BA eller motta ett refund, alternativt tørke deg i rævva med billetten og dra hjem
Historie
Som ofte skjer i Chicago, ankommer crewet alltid sent, noen ganger veldig sent. Det er som at det kommer som en bombe hver eneste dag at det er heftig trafikk på Highway 90 fra sentrum til flyplassen. Du kan stille klokka etter det.
Vi skal videre til Pisa og til Pisa går det kun en flight om dagen fra LHR. vi hadde 1 time og 10 minutter connection på Heathrow, iberegnet vinder, sirkling mv. Og flighten var allerede 20 minutter sen grunnet alternativ, lengre routing og lengre flytid. Da det var 25 minutter til boarding tok jeg kontakt med burugla i First loungen som begynte å se etter alternativer. "Get in to Heathrow, if you don't make it, just go to flight connections and get rebooked from Gatwick instead. Then take the bus to Gatwick, not a big deal, only 3 hours late or so". Ikke akkurat First class behandling, mer en do it yourself fordi vi fucka opp greie.
Og flyet fra Gatwick går 1130, bussen tar vel opp til timen. Ankomst er nå kvart over 8 så dersom alle stars align, er vi på bussen litt ført 10. Boarding stenger 1100 på LGW. Jeg har opplevd flere ganger at det har tatt halvtimen til du er rett ved LGW, men da ble det bom stopp og kork som varte godt over halvtimen, så excuse me om jeg ikke akkurat ser på dette alternativ som en bankers, stressfri opplevelse eller start på ferien om du vil.
Flere alternativer og jeg hadde mer enn gjerne tatt biz over atlanteren med andre for ikke å starte ferien på kjempedårlig fot. IGJEN. F.eks Swiss var tilgjengelig til Firenze med en rockestjerne reiserute som ville gjort oss litt over timen sen, bare 7 til 8 mil unna hotellet vi har i Pisa. Tilgjengelig i biz og first. Hun bare lo av meg og sa at de var ikke i samme allianse som BA så det gikk ikke. Men hun kunne tilby Air France fra Heathrow via CDG (dobbel strafferunde til Danielsen). Jeg måtte da spørre om Air France er i samme allianse som det BA er, hun bare mumlet. Så da ble alternativet Air France via CDG eller å vente på Heathrow til flighten i morgen til Pisa som er første flighten til området fra Heathrow. Eller selvsagt å få refundert billetten og pelle seg hjem. " We're closing the doors, Mr. Danielsen, what do you wanna do, I'm offloading you if you don't board now."
Skikkelig dejavu fra vår siste Italia tur som var i september i fjor der crewet kom timen sent inn og dermed kjørte oss fast med en vær ground delay etter at pilotene kjørte seg vill mens de lette etter en rullebane på ORD. Der ble vi booket om enkelt siden det gjalt Milano, men de nektet å booke oss om til neste flight fordi der var det kun Club Europe tilgjengelig og vi var i Premium Economy oppgradert til Club og Economy for neste leg. "So you'd rather have us wait at Heathrow for 5 hours instead of 2 because of a delay YOU caused?" Svaret kom kontant "yes". Aaaaalrighty then.
Så buyer beware.
Men internettet er raskt ombord og Champisen er definitivt i verdensklasse. Så da får jeg stille opp med lua i hånden på Heathrow og se hva BA gjør.
Vis alt...