BA kansellerer stort på OSL

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av tobeornot999, 05. juli 2022.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har hørt noe om hvorfor BA kansellerer i stor stil på OSL ruten?

    Særlig nå, uten SAS, behøves London flightene deres.

    Og de har ulogisk nok kansellert enda flere flyvninger etter streiken hos SAS begynte. Har de "dårlig info" og tror at streiken påvirker flyplassen negativt? Eller reiselysten til folk som SAS har kansellert mot?

    Skal man vestover, er jo London en strålende hub med masse connections. Men da må man komme seg dit fra Norge....

    Heathrow var i trøbbel ifm baggasje håndteringen tidligere i sommer, men alt skal være OK der nå.

    Eksempeldag om 1 uke:

    Screenshot_20220705-114138_Chrome.jpg
     
    NoLimit and Sunnfjordingen like this.
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Leste denne for noen dager siden.
    https://thepointsguy.co.uk/news/british-airways-cancels-650-flights-july-2022/
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
  4. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Som det er nevnt ovenfor her så gjelder dette generelt på kortdistanse. De kansellerer i juli ifølge britisk presse 11% av short-haul fra LHR og 15% fra LGW.
    Dette både pga. press fra den britiske regjeringen på flyselskapene om å faktisk ikke tilby mer enn de klarer å fly, fra flyplassene som ønsker å unngå mer kaos og fra BA selv som sliter med nok folk + varsel om streik fra sitt bakkepersonale på LHR. I tillegg har de som tanker drivstoff på fly på LHR også varslet streik... så mye sammensatt her, men det alt sammen gir heftig med innstillinger intra -Europa...
     
  5. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    Finner det ikke igjen, men syns jeg leste en plass at de mangler piloter?
    Uansett så kutter de vel hovedsakelig mest på de mindre lønnsomme rutene.
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke piloter er det største problemet, virker mer som om det er kabinpersonale som er størst utfordring. Men helt sikkert sammensatt og at det gjelder crew generelt...

    Ifølge britisk presse så er long-haul "fredet" fra kutt da det er mer lønnsomt, men kuttene på short-haul er ganske generelt over hele linjene på destinasjoner hvor de i utgangspunktet har flere avganger om dagen...
    Ut i fra belegget på BA767 fra Oslo i går så vil jeg ikke tro Osloruten er lite lønnsom for å si det sånn... det var stappfullt. Og det er generelt inntrykket på Osloflyene, alltid godt belegg
     
    tobeornot999 liker dette
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet hvor de kan finne piloter..

    #takkformeg
     
    SayWhat, indahla, kaiarne and 5 others like this.
  8. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,288
    Likes mottatt:
    3,438
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på hvor o_O
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Sååå mye vil de ikke jobbe. BA krever rundt 1000 flytimer kontra 600 hos SAS (per i dag).
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem er alle disse menneskene som gjerne vil ha en jobb der de må jobbe mer og ikke mindre for omtrent samme lønn?
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    De jobber tydeligvis i BA. Rart de ikke søker hos SAS alle sammen.
     
    tobeornot999 and Eddie47 like this.
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Nyhet i ettermiddag - omfanget er stort:

    Flyselskapet British Airways kutter 10 300 flygninger fram til slutten av oktober, melder Pa Media, ifølge Reuters.
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Kom som DN varsel nå, med litt mer detaljer - men samme tema

    Screenshot_20220707-013959_DN.jpg
     
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Men, denne rosen skal BA ha.

    De kansellerte returen min til Oslo i forlengelsen av long haul fra USA. Jeg måtte overnatte, kjøpe en (riktig god og middels dyr) middag, samt et uvanlig dyrt hotellrom siden det var lite rom å få.

    De sa det ville ta inntil 2 uker før svar.

    Men etter 6 dager svarte de, og betalte alle utlegg fra kvitteringene mine uten å mukke. Det var så mye i sum at det utgjorde 1/3 av total flybillett pris t/r Oslo-USA via LHR.

    SAS bruker til sammenligning (sier standard mailen deres) 8-12 uker før de overhodet ser på saken... Og så sier de nei. Deretter må man klage, mer tid går, og så betaler de til slutt.
     
    RoadKing, Gribb, Earl and 4 others like this.
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Deler @tobeornot999 sin erfaring, og er veldig imponert over raskt og grei behandling fra BA etter innstillinger nå i juli.

    Grunnet 2 innstillinger på samme turen endte jeg opp med 1 natt på utreisen på hotell på Gatwick (hadde opprinnelig fly fra LHR, men ble booket om til videre fly fra LGW) og 1 natt på hjemreisen med hotell på Heathrow.
    Sendte inn kvitteringer på skjemaet på mandag ettermiddag og fikk svar i dag kl. 10 at de beklaget så mye og at 2 overføringer av penger var på vei. De dekket alle kvitteringer sendt inn uten spørsmål eller kommentarer, inkludert reisen mellom LHR og LGW hvor vi valgte tog for å få en liten tur inn til London siden vi hadde en ettermiddag ledig istedenfor direktebussen som hadde vært billigere...
    I tillegg så beklaget de så mye at de ikke hadde levert slik de burde på denne turen, og selv om det er standardfrase er det jo hyggelig å lese en beklagelse :)

    Synes 3 virkedagers behandlingstid er imponerende i disse tider, og veldig happy med at de bare betaler ut alt uten noe om og men :)
     
    tobeornot999, Upsaker and RoadKing like this.
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    BA er topp:) Jeg har en booking til LHR i September i C. BA kansellerte returen. Jeg pratet med dem på chat og de booket meg om i C til OSL via FRA med LH:D:)
     
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må også ta kontakt med dem for å forsøke å rydde opp i en booking i starten av oktober. Hvilken chat brukte du?
     
    John in The Tower liker dette
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bare logget meg inn på mine sider på BA.com og så går til kontaktinfo sidene. Da ser du et chatte flagg nederst til høyre på skjermen. Først kommer du til en robot. Skriv «Agent» og legg inn booking nummer så blir du satt over. Kanskje du må skrive Agent en gang til. Jeg har ikke ventet mere enn 10 min på svar. Lykke til:)
     
    Herlov and Spielhaug like this.
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,357
    Likes mottatt:
    7,527
    Bonuspoeng:
    183
    Liten oppdatering på dette. BA hadde varslet at det kunne ta opptil 21 virkedager før pengene var på konto, men allerede i starten av denne uken sto pengene på konto, så det tok 6 virkedager og det kan man ikke klage på :)
    Så totalt gikk det med 9 virkedager fra klagen ble sendt inn til penger var på plass på min konto!
     
    RoadKing and tobeornot999 like this.
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra, det hele! Både rask håndtering og rask utbetaling.

    Hos meg kom mail fra BA om kommende utbetaling 27. juli, og i dag kom pengene.

    Presis 14 dager, med andre ord. Absolutt innafor det også.
     
    RoadKing and Earl like this.

Del denne siden