Baggasje borte/sterkt forsinket.

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Maggie, 01. juli 2023.

1. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er nå i Bangkok med følgende rute.
    Osl-Ams Sk
    Ams-Cph Sk
    Cph-Ist Turkish
    Ist-Bkk Turkish

Vi manglet en av to innsjekket baggasjer ved ankomst. Meldte dette inn til Turkish ved baggasjebåndet. Fikk Pir rapport der. Hun ba om flybillett, pass, beskrivelse av koffert osv. Hun fant aldri kofferten i deres systemer.
    Sas appen fortalte meg noen dager senere når jeg tracket baggasjen at den er sjekket inn Ams-Cph, ikke fraktet på som jeg kunne se på koffert to.

Ikke hørt et ord fra Turkish, før jeg nå mottok denne mailen.

SmartSelect_20230701_220853_Gmail.jpg

Billetten er kjøpt med eb poeng av Sas. Flyr C med Turkish t/r.
    Jeg syntes det er veldig rart at de ber om kopi av ting de allerede har fått info om ved utfylling av Pir rapporten.

Hva gjør man i dette tilfelle?

2. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke mye. AMS er tydelig en av verstingene nå. Søsteren min mistet kofferten på AMS tidligere denne uken også. Håper du ikke har noe viktig i kofferten. Snakk med forsikringsselskapet ditt og finn ut hvor mye dere kan handle for og kjøp gjerne opp mot maks grensen. Det er ikke sikkert du ser kofferten igjen før du har kommet deg hjem igjen. I verste fall aldri igjen.

Jeg håper du ikke blir en kasteball mellom Turkish og SAS. (Jeg ble selv kasteball mellom LOT og Thai hvor Thai til slutt bare lukket saken fordi LOT la inn en mystisk melding om kofferten «ble funnet»)

Last edited: 01. juli 2023
    MissX liker dette
  3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,525
    Bonuspoeng:
    113
    Kjedelige greier!

Gjør det de ber om, så blir du ikke tatt på en formalitet i forsikringsoppgjøret.
    Ellers vil jeg anbefale at dere tillater maks 10 minutter "bekymring" per dag. Du blir vanligvis oppdatert automatisk per e-post når det er noe nytt.
    Husk at du ikke får erstatning for tort og svie.
    Det er opp til dere og la det gå minst mulig utover ferien!

Du kan like gjerne makse ut alle forsikringer så snart som mulig.
    Ta utgangspunkt i at koffertene ikke dukker på før dere er hjemme (forhåpentligvis!).
    Da jeg var uten koffert på en sydentur i april, fordelte jeg innkjøpene på flere dager og hadde nærmest dårlig samvttighet.
    I etterpåklokskapens lys burde jeg kjøpt enda mer (inkl. skikkelige joggesko, i stedet for "flysko" som jeg endte opp med å bruke i flere dager...)
    Husk at du kan kombinere kredittkortforsikringer og helårsforsikringer, så lenge du er åpen om dette når du melder skaden.

Are, eventyrer, Einar and 3 others like this.
  4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode tips. Men er det noe poeng svare de opp nå?
    Informasjonen de ber om, har de allerede mottatt.

Vi reiser hjem igjen om tre dager og det er mellom to Sas flyvninger kofferten har blitt borte. Første jeg tenkte er å vente til vi er hjemme igjen og høre med Sas. Og evt sette igang erstatning etter 21 dager av hele kofferten sin verdi, om den ikke dukker opp igjen med reiseforsikringen.

freddyen liker dette
  5. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,525
    Bonuspoeng:
    113
    Med PIR-rapporten skal alt være OK med tanke på forsikring, men jeg ville nok likevel sendt informasjonen de ber om.
    Det er ankomstflyplassen som har ansvar for sporing.
    Jeg regner med du ga beskjed om hvor lenge dere blir i Thailand?
    Det må legges inn et tidspunkt på saken, slik at kofferten blir sendt hjem til Norge, og ikke hotellet, om forsinkelsen blir langvarig.

Maggie liker dette
  6. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Vi ga beskjed om hvor vi er til ulik tid under oppholdet i Thailand.
    Har shoppet litt og litt hver dag som har gått hittil, men ikke opp til maksgrensen enda iht forsinket baggasje.

Når vi kom til Hua Hin første dagen kjøpte vi bare det mest nødvendige utstyret til bading. Her tok de ikke kort, så vi tok ut i minibank og null kvittering fra det lokale markedet. Så litt usikker på om det dekkes.

freddyen liker dette
  7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Om det viser seg at kofferten er borte.
    Når man da skal få erstattet innholdets verdi, trekkes da det man har fått som forsinket baggasje fra totalen?

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Det er to forskjellige erstatningskrav. Men sjekk gjerne hva som står i forsikringen din.

freddyen liker dette

Del denne siden