BagID, norskutviklet elektronisk bagtag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Upsaker, 08. nov 2018.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk mail i dag om forsalget, men sliter litt med å trykke på kjøp. Foreløpig fungerer det kun med Widerøe (men sporing via gsm (ikke gps?) fungerer?)

    Vil RFID i BagID støttes i fremtidig IATA-satsning på RFID? Kommer vil til å slippe fysiske bagasjelapper eller må vi fortsatt ha det, uansett?

    @JanVidar hvordan ser det ut?
     
  2. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan festes den til kofferten?

    Jeg har flere ganger sett at Diamant-taggene mine har blitt slitt rett av bagasjen som tyder på st sterke krefter er i sving noen ganger. Kjipt å miste denne taggen tenker jeg. Selv om man kan spore den til flyplassen et sted så ser de vel bare dumt på deg og gidder ikke lete...
     
    Jonorge liker dette
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Nå fant jeg ikke den forrige websiden hvor det stod mer om dette, men det ser ut til å være 4 plugger som stikker igjennom kofferten:
    https://shop.bagid.com/product/extra-attachment-plate/

    Kanskje de er for tekstil-kofferter, og så er det lim for harde?
     
    Jonorge liker dette
  4. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Denne har jeg troa på, og jeg har bestilt til hele familien. Har vært på utkikk etter dette, men det er mye ræl der ute. De fleste er basert på bluetooth og har veldig begrenset rekkevidde. Disse samarbeider med Telenor og Widerøe.

    https://www.bagid.com
     
  5. Eksempel

    Eksempel Medlem

    Innlegg:
    101
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    28
    Er du sikker på at det er så lurt da? Plutselig ender baggen din opp i ALS når du egentlig skal til Ålesund...
    [​IMG]
     
  6. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Den skjønte jeg ikke? Får ikke opp bildet, men man sjekker inn med mobilen, kobler til taggen og all info blir lagt inn på den, samme som en vanlig tag. Så slipper du å printe ut tags og kan gå forbi innsjekkingsautomatene direkte til bagdrop.
    Når jeg i tillegg kan holde øye med hvor bagasjen er i verden, så er dette gull.
     
  7. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Ahh, de har satt ALS på taggen på websiden, skjønner.
    Tror det bare er ment som illustrasjon, flightnummeret eksisterer vel heller ikke.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,958
    Bonuspoeng:
    293
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen er ved interkontinental flyvning hvor mange selskap ikke støtter online check-in, eller kun gir en delvis check-in uten tag, som f.eks Thai Airways og flighter til USA, som vel må gjøres på automat med pass?

    Jeg synes i utgangspunktet det er en god idé, men det gjenstår å få med seg de store selskapene IC. Forsikring, e-bok osv kan jeg ikke se er relevant for min del, og er vel kanskje perifert for mange. Forsåvidt positivt at den kan utvikles videre.

    Angående festeanordningen kan det se ut som at de pluggene er for alle kofferter? Lim fungerer jo ikke i lengden.

    Hadde kjøpt den på dagen om den funket med blant annet Thai. Liker å ha kontrollen selv, og ikke overlate det til selskapene.
     
  10. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Hmm, jeg har bestilt disse til hele familien, men hva menes med at de bare fungerer for Widerøe? Om jeg skal med SAS så kan jeg ikke bruke den i det hele tatt?
    Da er den ubrukelig for meg. Jeg er ofte på langtur med diverse flyselskap. Da fungerer den bare som en locator, ikke som bagtag?
     
  11. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293

    Står her. Hva som legges begrepet rapidly vet jeg ikke.
    https://www.bagid.com/faq

    «
    Which airlines are supported?

    Many of the functions of bagID GO does not require a connection to airlines. E.g. on these are tracking, baggage on belt notifications, luggage treatment sensor and personal nametags ++

    For the online baggage tag which require an airline integration Widerøe will be the first airline. - with airlines within this area to follow rapidly:

    Scandinavia
    Northeren Europe
    Rest of Europe and the US
    Asia
    »
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Tile har fått støtte for det samme nå foruten selve bag taggen. Men altså tracking osv
     
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    2,448
    Bonuspoeng:
    113
    Mener jeg leste at SAS og Norwegian vil bli støttet første halvår 2019.

    Edit: Her er linken til hvor jeg leste at SAS og Norwegian kommer til våren...
    https://www.dinside.no/reise/glem-bagasjelappen-norsk-oppfinnelse-gjor-den-overflodig/70538010
     
    Last edited: 09. des 2018
  14. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Har lyst til å bestille, ikke minst for å støtte en norsk bedrift. Men de må nok få på plass både SAS og Norwegian før det blir aktuelt.
     
    Avixlo liker dette
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Er litt der jeg også er. Dvs, for min del er det SAS på 1. plass, Lufthansa på 2. plass og Norwegian på 3. plass

    Jeg ser samtidig at det er høna og egget-problematikk her, men uten at BagID garanterer at deres RFID vil være kompatibel med IATA sin fremtidige RFID-løsning så tør jeg ikke å være egget.
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,675
    Likes mottatt:
    6,663
    Bonuspoeng:
    183
    Men egget kom jo beviselig først ;)
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett så kan du bruke den for å tracke kofferten, hvis det også er et behov.
     
    kjeid and JanVidar like this.
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo så klart fristende. Bruker en gammel android-telefon til det i dag :)
     
  19. JanVidar

    JanVidar Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Hei Harald,

    Først av alt, takk for din interesse i bagID GO!

    bagID GO bruker GPS og mobilnettets nye teknologier NB-IOT og LTE-M.

    Vi bruker UHF 860-960 fullt støttet av IATAs fremtidige RFID satsing, faktisk så er bagID GO utviklet på standarder satt i fra IATA.

    -Jan Vidar N. /BagID AS
     
    Jonkebassen, wilco and Avixlo like this.
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    godt å vite! har dere liggende informasjon om hvordan den festes til kofferten? jeg tror det var noe før men fant det ikke nå. Ser flere har lurt på det
     
    BendikHa and Jonorge like this.

Del denne siden