Bakkeoperasjoner på OSL

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av RoadKing, 29. febr 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg husker ikke om jeg har vært inne på dette her før, men jeg har alltid opplevd, og opplever fortsatt (innlands så sent som i går) bagasjehåndteringen på OSL som veldig treg.

    Har sett nevnt tidligere at priority tags ikke funker, noe som jeg er enig i. Dessuten opplever man at man dynger på med fly på et bagasjebånd mens andre står mer eller mindre tomme (i går var det 6 fligths på bånd 3, ingen på bånd 2 og 2 på bånd 1).

    For sikkerhets skyld var det dessuten bagasje fra fly som ikke stod på monitoren som kom opp av dypet.

    Dessuten kom det ikke "bag on band" på monitoren før lenge etter at koffertene fra aktuelle fly begynte å strømme på.

    Fra vi gikk av flyet på gate 13 og til reisefølget stod med kofferten i hånda i går, så gikk det 40 minutter. Jeg kunne nesten reist t/r Oslo med flytoget på den tiden.

    Absolutt nix, nada informasjon fra Avinor om hvorfor det tar dem 40 minutter å flytte koffertene fra Gate 13 til båndet.

    Vi betaler i bøtter og spann til Avinor gjennom direkte og indirekte avgifter, er det for mye forlangt at de skal få til skikkelig levering?
     
    BangkokBob and MIkrovegas like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har jeg også lurt på. Kan ikke begripe hvorfor det gjøres slikt..
     
    RoadKing liker dette
  3. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er detr strengt tatt handlingagenten som utfører dette .. ikke Avinor.
     
  4. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Ground Handling har bakketjenester for følgende selskaper på OSL:

    Adria Airways
    Aeroflot
    BMI
    DAT
    Eurowings/Germanwings
    Icelandair
    Lufthansa
    PIA
    Pegasus Airlines
    Qatar Airways
    SAS
    Turkish Airlines
    Widerøe

    Menzies Aviation har bakketjenester for følgende selskaper på OSL:

    Air Baltic
    Air Norway
    Austrian Airlines
    British Airways
    Brussels Airlines
    Finnair
    Norwegian
    Swiss
    TAP
    Thai
    United

    Aviator Airport Alliance har bakketjenester for følgende selskaper på OSL:

    Agean Airlines
    Air France
    Czech Airlines
    Emirates
    Flybe
    KLM
    SunExpress
    Vueling

    Med konstant høyt sykefravær og innsparinger hos samtlige handlingselskap for å kunne klare å konkurrere i et meget presset marked, så går det ofte utover leveransen til oss kunder som vil ha lavest mulig pris (men forventer best mulig service)

    Det er ikke som i gamle dager da SAS hadde monopol på både flyvninger og bakketjenester. Eneste "konkurrenten" de hadde da, var de, de lot være "konkurrenter"
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    I stand corrected! :)
     
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Forstår at man med svak bemanning kan få treg håndtering av enkelte flights. Men at det skal være så vanskelig å fordele ting jevnt over de båndene som finnes er litt rart, eller sparer de på strømmen og kjører så få som mulig?
     
    RoadKing liker dette
  7. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Når det gjelder strømmen, så er det Avinor sitt ansvar. Kan være at de bevisst legger inn
    noen stopp i bagtrax for å spare på regninga til Hafslund...hehe.
     
    RoadKing liker dette
  8. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har irritert meg over dette flere ganger. Synes det er ganske utrolig at jeg normalt sett venter MYE lengre på OSL enn på større flyplasser som Heathrow og Charles de Gaulle. For ikke å snakke om sist jeg var i Boston hvor bagasjen lå klar på båndet med en gang jeg var igjennom immigration.


    På OSL derimot... Ankomst med BA forrige mandag formiddag. Det kom ca 10 kofferter og de gikk rundt et par 3 ganger på båndet, også kom skiltet med last bag on belt kom opp. 3/4 av de ankommende fra flyet sto igjen og så rart på båndet som stoppet og skiltet som klart og tydelig sa at noe mer bagasje kom ikke. På det tidspunktet skal det nevnes at vi allerede hadde ventet 20 min fra ankomst bagasjehallen før de ca 10 nevnte koffertene kom. Etter en 5-10 min med til var det på tide å prøve å få svar fra Menzies agenten. Var allerede en engelskmann som hadde ankommet skranken til Menzies først og damen som satt der hadde ikke noe svar, men lovte å ringe. Som sagt så gjort og etter ytterligere 5 min med venting mens hun prøvde å få svar på tlf så fikk hun endelig beskjed om at joda det sto igjen noen containere med bagasje. Tuslet så tilbake til båndet, ventet i ytterligere noen minutter før bagasjen begynte å komme. Som ALLTID på OSL kom bagasjen med priority tag helt til slutt... Noen ganger lurer jeg på om Menzies sine folk har konstant gå sake aksjon og at de med vilje velger å sende ut priority bags til slutt...


    Har opplevd treghet med SGH også, men synes generelt at Menzies er verstingen på OSL
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden