Barn >2 år på CT eller FP

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gullars, 21. mai 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,085
    Likes mottatt:
    4,790
    Bonuspoeng:
    113
    Inspirert av vår nylig gjennomførte Japan-tur lurer min bror på hvilke muligheter han har for å få til en grei eurobonustur. Han har per nå 100k eb (hvorav 60k utløper sommeren 2019), og jeg har bedt ham anskaffe sas amex platinum, shell mc, trumf og fjordkraft-avtale. De bygger hus nå og han har en jobb med reising, så med litt opplæring blir det uproblematisk for dem å bygge opp en saldo på 250k eb på et halvt års tid.

    Utfordringen er at de reiser tre stk: han, fruen og en gutt som blir 2 år i oktober. Jeg har forstått at dette er en magisk grense fra et eurobonus-perspektiv, der barnet må ha egen billett. Turen gjennomføres typisk sommeren 2019, og barnet vil da være >2 år.

    Jeg har skissert et par alternativer for ham, men er litt usikker på hvordan barnet håndteres i de to alternativene:

    A) Han opptjener CT og booker en vanlig CT-tur på F eller C. Må det kjøpes separat billett for barnet - enten med poeng eller penger?

    B) Jeg kan FP-booke SAS C til Asia eller USA for dem. Her er vel reglene Go-pris for billettene til de to voksne og 50% av Go for billetten til barnet? Billetter for tre stk ville vel da utgjort 150k eb f.eks. t/r New York.

    I det siste alternativet bytter vi da min brors CT mot mine FP-fordeler, altså at jeg booker vår neste CT-tur på hans poeng. Hvordan vil dere verdsette en slik byttehandel? Helt konkret får han 150k + FP-fordeler av meg, mens jeg får 240k (hvorav 60k utgår et halvt år før gjennomføring av turen) og CT fra ham. Spørsmålet er da hvor mye jeg eventuelt skylder ham for de 90k poengene som utgjør differansen (hvorav 60k utgående - hvilket er meget ufordelaktig for meg), og hvorvidt FP og CT i et slikt tilfelle kan verdsettes noenlunde likt.
     
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    A)Dersom barnet er over 2år så er det som du sier egen billette for poeng/penger. Noe som betydelig mer poeng. Eventuelt penger, som ikke er like lett å booke. Her ville jeg i så tilfelle holdt meg til en C tur til USA/(North/central
    Africa & Middle East) med SA som kommer på 220k/180K poeng. Da må han spare opp de 120k/80K han mangler plus skaffe seg plat. Tror dette er overkommelig. Spesielt med tanke på at han får velkomstbonus fra Amex. Problemt er kanskje at dette kortet er på vei ut.
    B)Han starter å spare på din konto og bruker din FP fordel, men da må han også betale 5000kr for å overføre 100 000poengen han har i dag. Fordelen da er at avgiftene hos SAS er betydelig lavere enn hos SA, og at han da ikke mangler så mye poeng. Minuset er fleksibiletet, men med en toåring så er kanskje ikke det å reise via, via, via målet, men kanskje finne en enklest mulig tur f.eks OSL-EWR
     
    Last edited: 21. mai 2018
    Gullars liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Lite sannsylig å finne 3 stk F isllefall.

    Om det bookes på eb poeng på ren SAS får man barnerabatt (50%) dessuten.
     
    Gullars liker dette
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,085
    Likes mottatt:
    4,790
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tilbakemeldinger!

    Det virker som om han er mest gira på USA, og da høres det lurt ut å ta det som FP C-booking gjennom min konto. Det blir da 150k for tre billetter på C.

    Tenker som nevnt at han uansett skaffer seg amex og CT, slik at vi heller kan gjøre opp oss imellom med at jeg booker en CT-tur til oss fra hans konto og hans poeng mens han får en FP-tur fra min konto på mine poeng.

    To spørsmål:

    1) De 60k poengene som utgår. Hvis han overfører disse til meg (vi betaler gebyret), får de da utvidet levetid eller går de fortsatt ut sommeren 2019?

    2) Hvilke destinasjoner i USA er det gode erfaringer med å lete frem 3 billetter i C? Når jeg har søkt har jeg stort sett funnet max 2. Er trikset å booke disse og da vente på at en tredje billett slippes, eller hender det også at man finner flighter der 3 stk slippes på en gang?
     
  5. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Chicago og Washington pleier å være greit å finne mange C til.
     
    Gullars liker dette
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,816
    Likes mottatt:
    2,398
    Bonuspoeng:
    113
    1) Utvidet levetid, starter på nytt hos deg.
     
    Gullars liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,085
    Likes mottatt:
    4,790
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, DET er i hvert fall en god ting :) Er dyrt da, men 3000 kroner for å beholde 60k eb er jo absolutt verdt det.
     
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også lurt å notere seg at man bør være fleksible om man ønsker tre reisende med SAS i C. BOS og generelt østkyseten av USA bør være relativt lett om de ikke vil reise i fellesferien eller andre høytider(Jul/Påske) og f.eks flyr inn til BOS og hjem via IAD. Det reise uten høytidene antar jeg de klarer da de ikke trenger å forholde seg til skoleferiene ennå. Er derimot planen å reise neste sommer f.eks så ville jeg nok vurdert CT, om de tror de klarer omsetningen på 100 000 i år. Og eventuelt kan kjøpe seg trumf, men da snakker vi også om en egeninnsats det neste året. Og da ville jeg også vurdert å fått barnevakt en langhelg og at de voksne tok turen i First.
    Fordelen, med FP, blir at selv om han bruker penger på å overføre, så sparer han ganske mange tusen i avgifter på å fly SAS vs SA. Med tre reisen så kan det fort bli 5-6000kr(Kun et raskt anslag). Det vil også være mulig med en langt mindre innsats da han også har mulighet til å overføre deg mangledne poeng fra de 100 000 han alllere har, han vil da klar seg med helt ned i 3 333trumf overført til deg som 200 bulks, gjennom året. Noe han lett klarer ved å handle all mat på Kiwi og gjøre en liten innsats når han skal handle på nett, ved å lete frem viatrumf. Han har også muligheten til å skaffe seg 10 000 eb på din konto denne måneden ved å skaffe seg fjordkraft og bruke ditt eb nummer ved registrering.
     
    Gullars liker dette

Del denne siden