Barn i C - innafor ?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av TJT, 12. juli 2017.

  1. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    For de fleste av oss er populærvitenskap det mest informative. God populærvitenskap gir også korrekt informasjon.

    Vil du lese vitenskapelige artikler kan dette være et sted å starte: https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/391812

    For oss vanlige finnes det en tredje god populærvitenskapelig gjennomgang her: https://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/
     
    Last edited: 27. nov 2019
    Markal liker dette
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nå vet jeg at jeg sa at jeg ikke skulle kommentere dette mer, men ble nysgjerrig da du bare siterte deler av posten min... Hva med resten?
     
  3. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    For å oppsummere:
    obay kommer med et forslag om å gi barn snacks/godteri på flytur for å holde dem opptatt med å spise dette. Du uttrykker uenighet i forslaget ved å påstå at "Et økende blodsukker virker sjelden spesielt beroligende på barn." Jeg påsto at dette var en myte og linket til en episode av TV-programmet Folkeopplysningen. Du etterlyser forskningsdokumentasjon og påstår, uten kildehenvisning, at det finnes mange gode og troverdige studier som skal vise noe annet. Jeg graver fram 1) en podcast hvor psykologer diskuterer myten, 2) en bloggpost fra Gunnar Tjomlid som forklarer hvordan slike feiloppfatninger kan oppstå, samt 3) en vitenskapelig studie som konkluderer med:
    The meta-analytic synthesis of the studies to date found that sugar does not affect the behavior or cognitive performance of children. The strong belief of parents may be due to expectancy and common association. However, a small effect of sugar or effects on subsets of children cannot be ruled out.

    Hvis det skal være noe poeng i å diskutere videre må du nesten ha mer å vise til, Arvid2063.

    obays forslag er godt, gi barna snacks og godteri på flytur, så har de noe å holde på med.
     
    Markal liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Basert på empiri fra meg og min kones barn (5), og barnebarn (7, snart 8), for ikke å glemme mengden i den utvidede slekt, så vil jeg mene å ha belegg for å uttale meg som ekspert på området.

    At sukkerinntak gjør unger gira, er bare tøv og tull. Aktivitet avler aktivitet, hvis du drar dem opp med spillopper og herjing, så kommer det. En annen vanlig årsak er at de kjeder seg, og da finner de på ting de vet du ikke liker for å få oppmerksomhet bli underholdt.

    En annen sak er når de håpefulle begynner å komme i eldre alder, hvor det blir fest, da er det en åpenbar sammenheng mellom inntak av alkohol og aktivitetsnivå, dog er det en bemerkelsesverdig effekt på tidspunkt hvor aktivitetsnivået stuper.

    Ikke minst er det interessant å se hvilken effekt klokka har på aktivitet. Empiri viser at eldre barn / tenåringer har en tendens til å ha et aktivitetsnivå som er frosset på bunn når det er morgen.
    :)
     
  5. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har da ikke på noe som helst tidspunkt i denne tråden påstått at problemet er bare at barn blir hyperaktive. Jeg har sagt, som du selv siterer, at det "sjelden virker spesielt beroligende"... For meg er et surt barn verre enn et aktivt barn, og enda vanskeligere å roe ned. Du kan gjerne google "low blood sugar and mood changes" så får du opp godt med lesestoff som belyser temaet. Det er også svært veldokumentert at et høyt glukoseinntak resulterer i et dropp i blodsukker. Dette klarer du også å google om du er interessert

    Videre klarer du fint også å google fram hvilke effekter inntak av sukker har på energinivå, dersom du bare er interessert i å se saken fra flere sider. Jeg har sett på linkene dine og synes de er interessante, men jeg mener at det er svært lett å finne kilder som dokumenterer det motsatte, eksempelvis https://medlineplus.gov/ency/article/002426.htm

    Er dette nok "mer å vise til" for deg?

    Vel uansett så har jeg NÅ sagt mitt siste ord i denne diskusjonen (artig forresten hvordan en liten kommentar innimellom kan fyre opp en stor diskusjon - det er ikke rart det er krig i verden ;))
     
  6. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Å be noen om å google noe faller dessverre ikke inn i den kategorien.
    Det gjør heller ikke linker til sider med setninger av typen "Some people believe that children are more likely to be hyperactive if they eat sugar" eller "Some people claim that eating sugar (such as sucrose), aspartame, and artificial flavors and colors lead to hyperactivity and other behavior problems in children."

    Den er god, da setter vi strek. Ha en fin kveld, med eller uten seigmenn ;)
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    For å oppsummere:
    Unger som ikke plager andre må gjerne reise fly i alle klasser enten de spiser sukker eller gulerøtter!
     
    Jeanette, Are, flying_all and 7 others like this.
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Amen!
     
    drsyk and Eddie47 like this.
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tar med kidz i C på SAS altså over havet og lande grensene ut av EU, og har med Vallergan(for de som ikke googler, et gammelt uskyldig anti histamin) for sikkerhets skyld. Ipad, headset, minimalt med sukker for datter`n på snart 5 år(hun har skjerpet seg betydelig det siste året, lite sukker fungerer knall, og en stappa full Ipad og spill, dog Wifi er et MUST)

    Guttungen han koser seg og er meget lydig som sin far.:rolleyes: (både med og uten sukker)

    Til de som klager, heller jeg litt vallergan i boble glasset dems :p
     
  10. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Nok mat/snacks og skift til alle kommer du langt med.. Underholdning er jo også bra hvis barnet liker det:) Datteren vår spøy et helt middagsglass ned i BHen til kona, hun hadde bare skift til barnet.. Derfor skift til alle;)
     
    Last edited: 04. des 2019
    Eddie47, RoadKing and Sunnfjordingen like this.
  11. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Da er jeg kommet hjem med etter tur med infant i C. T/R LAX med en liten aktiv Rabbagast på litt over et år. Jeg hadde lest denne tråden og lyttet til erfarne globetrotterer med infant i C i fra denne tråden. iPad full med lille Jack og Poppeloppane og de tingene som han vanligvis liker å se. Favoritt lekene var pakket med og ekstra skifte til alle 3, hvis maten kom i retur.

    Før vi dro til SoCal hadde vi hatt en prøveflygning til Stockholm på ca 1,5timer hver vei, hvor vi fløy A320 (Plus) og CRJ900 (GO). Det gikk over all forventning. Han sov da vi tok av og våknet da vi skulle lande, og motsatt på returen.

    Da tiden var kommet for at vi skulle reise hadde vi alt "timet og tilrettelagt" som Hr. Olsen ville sagt. Vi gikk ombord i flyet i CPH ganske seint for det var en del "gate lice" som måtte forseres hvis vi skulle ha gått inn når boarding group A kunne begynne å gå ombord. Da vi kom inn i kabinen og gikk fram mot plassene våre så jeg at det var noen som himlet med øynene og jeg kunne høre at de tenkte "herregud nå blir flighten min ødelagt av en liten drittunge". Turen over gikk utrolig greit. Han sov, spiste og så på iPad. Da vi skulle gå av flyet fikk han skryt av både medpassasjerer og crew.

    På returen var han litt mer urolig men han skrek ikke, han fant bare ikke roen før vi hadde passert Las Vegas. Så ble det soving, spising, leking og iPadding.

    Oppsummert vi jeg si at det å forberede seg til turen er viktig. Ha de rette og kjente tingene som man kan aktivisere barnet med hvis det blir utålmodig i løpet av turen.

    66156_10151260149276244_199875247_n.jpg

    PS! Neste langtur for Rabbagasten er Bali om et halvt år.
     
    Last edited: 08. febr 2020
    SInn, drsyk, livinspeed and 14 others like this.

Del denne siden