Barn reiser alene

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av yukho, 03. jan 2018.

1. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har erfaring med det?

Dattera mi på 14 drar på sommerferie alene til Hong Kong i juli. Prøver å lese meg fram til det, skal fylle ut "Erklæring for barn som reiser alene" etc. Regner med hun får følget av personale, men må jeg melde fra tidlig? vet de det er barn som reiser alene? er følget alltid tilgjenglig?

2. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Med SAS så er erfaringen min at det er "barn" med følge av personale så lenge de det er barnebillett (opp til 11 år ??). Deretter reiser de alene som enhver voksen.
    Har aldri fylt ut noen erklæring eller gjort noe spesielt når de har reist som 13, 14, 15, 16 åringer.

Så jeg tror nok at du må bestille det spesielt hvis du vil ha assistanse til og fra gate.

yukho liker dette
  3. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    "SAS tilbyr en tjeneste for barn som reiser alene for barn mellom 5–18 år på innenlandsflygninger og for barn opptil 15 år på andre flygninger"
    "For barn som er mellom 12 og 18 år gamle er tjenesten for barn som reiser alene frivillig. "
    Da får det bli opptil henne, mulig hun syns det er flaut også... ;P

4. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,322
    Bonuspoeng:
    113
    Hun klarer seg nok utmerket alene - antar hun har vært med på tur noen ganger før :)

yukho liker dette
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Haha.. kan vel også leses slik at det er en tjeneste for barn som ikke reiser under tvang...

6. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Joa, hun har nok reist mer enn gjennomsnitt, får håpe hun har plukket opp noe, hun har jo en far som ordner alt! :)

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde mine to sønner over til USA for noen år tilbake. Respektive 12 og 15 år gamle. Jeg mente de var rutinerte nok til å reise alene. Ex fru Roadking var ikke enig.

Reisefølge måtte bestilles. Altså, du får det ikke automatisk, og det koster penger. Det er også et spørsmål om kapasitet, du kan risikere at de sier nei fordi det allerede er for mange mindreårige ombord.

Mine sønner var svært fornøyde, for de fikk bil (cart) mellom de forskjellige gatene, og de ble tatt utenom køen i immigrasjon, sikkerhetskontroll og what not. De følte seg som VIPer. Så da de omsider kom ut av flybridgen på SFO til den ventende far var det blide gutter som dukket opp.

Det hører med til historien at gutta har (hadde også) litt lengde på kroppen, og hun som ledsaget dem ut av flyet var av det korte slaget, så det var jo egentlig litt humoristisk det hele.

Eneste "ulempen" er at når man ankommer, så må hun vente på ledsager før hun får gå av flyet, les: Hun blir sist av flyet.

8. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke alt kanskje;), jamfør tidligere post:

9. yukho

yukho KISS ARMY

Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Ordner alt... til slutt!

10. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Har to stk på 8 og 13, som skal til svigerforeldre i Italia i sommer. Er det enkleste å sende poden på 8, som reiser alene, og sende ho på 13 på ungdomsbillett eller eigen billett. Regner med at det ikkje er populært å sende dei sammen, sjølv om ho på 13 ser ut som om ho er 16:)
    Ser også at barn alene billett med Plus Pro er billigere en plus pro vanlig. Så det blir vel det:)

11. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Vi sendte alle 3 ungene til mine foreldre i USA med KLM i sommer. Fordi eldste mann ikke var 18 og yngste ikke hadde fylt 14 måtte hun fly som UM. Vi valgte da å sende alle 3 som UM for å holde de samlet noe eldste mann HATET!! Da følges de helt til flydøren og må sitte i et eget rom på terminalen. Ikke noe for de to eldste, altså... Men de kom veldig kjapt og effektivt gjennom passkontroll.

Om de må fly som UM kommer an på hvor langt de skal. Forskjellige alders krav etter strekning. Og dette må bookes på forhånd og er en betalt tjeneste etter hvor mange leg turen er og hvor langt.

12. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Må eg seie adjø til ungene ved sikkerhetskontrollen, eller kan eg følge dei til gate?

13. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Man får et ledsagerbevis ved innsjekk som slipper deg gjennom sikkerhetskontrollen.

K

14. SemiFrequent

SemiFrequent TrumfGull

Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Er dette en KLM regel? Mine barn har reist flere ganger til USA hvor en er over og en er under 14 på ungdomsbilletter..

15. TigerTravel

TigerTravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var mitt inntrykk. Vi hadde ikke problemer å sende alle tre alene, men 13 åringen måtte reise som UM.

Del denne siden