Barnemat hos SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Elo, 21. sept 2018.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    890,788
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ….

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    93
    Poengene mine står jeg for.
    - Det er både kjip og bra flymat, både for voksne og barn.

- Det er mye syting over flymat, spesielt for barn, der problemet egentlig er smak og behag, ikke kvaliteten på det som blir servert.

-Jeg sier IKKE at all flymat er kjempedigg, men det meste er godt spiselig, og det er ikke enkelt å skulle tilfredsstille smaken til alle (det er en grunn til at restaurantmenyene pleier å inneholde mer enn 2 retter...).
    Et unntak fra godt spiselig er det de serverer på flyene til Bangkok Airways (The Boutique Airline o_O) fra Bangkok ut til øyene.
    At et flyselskap fra et land med så mye glimrende mat kan servere noe så hinsides elendig, er en ren skam.

- Mye av barnets smak arves av foreldrenes preferanser, og her påhviler det foreldrene et stort ansvar gjennom oppveksten med å la barna smake mye forskjellig, og ikke bare føye seg.
    Jeg kjenner folk der barna ikke ville ha verken ditt eller datt til middag, og der foreldrene gjorde barna den store bjørnetjenesten med å lage 3 forskjellige middager.
    Dette sliter de samme barna med nå, i voksen alder, og jeg betviler at de ville nyte et flymåltid uansett kvalitet, da SAS ikke serverer så mye kalde grillpølser eller loff med Nugatti.

3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,336
    Bonuspoeng:
    113
    Her var det noen vegger med tekst...

Selv om undertegnede kan karakteriseres som et bosspann på to bein som spiser så og si det meste, så bytter fireåringen matpreferanser minst ukentlig. Minimumet er at hun skal smake på servert mat, det er litt jobb som vi står i.

On topic, flymat. Inntrykket mitt er at SAS legger mindre flid i barnematen enn til voksne, jeg er stort sett fornøyd med min mat hos SAS, men arvingen har tidligere fått tørre og uspiselige greier. Selv jeg som spiser det meste synes noen serveringer har vært svært dårlig.

I kontrast har du Norwegians forhåndsbestilte mat hvor konsistens og smak jevnt over har vært bra. Da er det bare dagsformen til arvingen det står på.

Preference, Cumulus and Jeanette like this.
  4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    93
    Det med enkel mat til de små er ikke noe spesifikt flyfenomen. De fleste restauranter legger mindre flid i barnemat kontra voksenmat.
    Bare se på barnemenyene, som pleier å bestå av friterte pølsebiter med fries, en liten burger med fries, minipizza eller spaghetti bolognese med saus fra boks.
    De fleste unger spiser det, så da er både foreldre og restauranten happy med mat det ikke er lagt ned så mye arbeid i.

I det store utland pleier det å gå fint å bestille fra den ordinære voksenmenyen, bare i mindre porsjon, så da kan også de små få et tilbud om mat det er lagt ned mer flid i.
    Ikke så lett å få til på fly, så vi pleide bare å benytte oss av voksenmaten også til de minste.
    Porsjonene pleier ikke å være digre, så om ikke alt blir spist opp, blir det litt til overs til de av oss voksne som gjerne svelger unna litt til.

Eddie47 and jgroneng like this.
  5. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,230
    Bonuspoeng:
    163
    Har 2 arvinger som er ganske ulike i matveien, henholdsvis 5 og 7år.

Barnemåltidet i business fra LHR-OSL falt i smak hjå den minste, kjøttboller med noe greier, smakte på de sjølv, heilt greit, eg hadde lett spist det istedenfor laksen som ble servert til de voksne ;) Arving 1 spiste 3 kjøttboller og var «mett»
    Fikk tilbud om en «øko» hamburger om han ville ha det i stedet, men av erfaring så er det ingen av de som spiser den :confused:
    Flymat er flymat…

Ellers kan eg legge til at vi serverer 1middag heime, det smakes på alt, men på ferie så får de velge sjølv akkuratt som de voksne om en er på restaurant, og da er jo favoritten chicken fingers eller hamburger :p

Ingen av de spiser oliven eller løk, men løk spiser de mykje av etter en runde med stavmikseren i supper o.l :rolleyes:

Eddie47 and Jeanette like this.
  6. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,336
    Bonuspoeng:
    113
    Kontrasten var at jeg tenker Norwegian faktisk prøvde, så det som var av rester spiste. Det SAS disket opp med var bare tørt.

Holder meg til linjen at det skal smakes, så forhåpentligvis vil de om ukjent antall år bare være nysgjerrige på ny mat. Og godta et middels flymåltid.

7. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    868
    Bonuspoeng:
    93
    My point exactly, og det plager meg mye mer at man betaler SAS for "premium", mens man i realiteten får et lavkostprodukt, men det var litt off topic.

Om ungene blir vant med å smake før de gjør seg opp en mening, så går mye av seg selv etterhvert.
    Vi tok ungene med på mange reiser til Hellas mens de var små, og det var null problem for dem å benytte seg av voksenmenyen, både på flyet og ikke minst der nede.
    Alle liker ikke alt, og det er bare slik vi er skrudd sammen, men de likte mye mer enn de trodde de likte når de fikk smake.

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,383
    Bonuspoeng:
    293
    Når det noen ganger virker som SAS sliter med å gjøre halvparten av forummedlemmene her inne til lags er det vel litt mye å forvente at alle barn skal like det de kommer med :D

Jeg har inntrykk av at det ofte er det hos voksne også. Mye av diskusjonen går på om akkurat det de serverer er godt eller ikke mer enn kvalitet. Når det er sagt så burde det jo koste SAS særs lite å støtte forhåndsvalg av mat i business. De får jo til dette (for penger) i lavere klasser

Last edited: 09. aug 2026
  9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er det vi har opplevd tidligere både med SAS og LH. Er par ganger har også alle spesialmåltidene vært like - enten man har bestilt glutenfritt eller barnemat. Tenker jo at det går ann å legge litt ekstra i det når passasjeren flyr biz, men det er tydeligvis ikke sånn det fungerer.

Cumulus liker dette
  10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, forrige post i denne tråden var for 6 år siden, du skriver «du lager vel ikke 2-3 forskjellige middager», men svaret ditt er altså generelt. Ok. Smilefjes.

Cumulus liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for utfyllende svar - det var hjelpsomt. Vi har en tur med Virgin i november. Ser ut som at å velge fra den ordinær meny er det sikreste kortet. :)

Cumulus liker dette
  12. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,657
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er ofte savnet, ikke bare for barn, mine småspiste foreldre på 80+ vil også noen ganger ha mindre porsjoner. Men det handler jo som alltid om liten vilje til service og ønske om mest mulig penger i kassa. Da prøver man å tvinge flest mulig til å kjøpe størst mulig....

Det morsomste jeg ser mange steder i Norge er aldersgrense på barnemenyen. Så senest denne uken en restaurant som hadde 12 års grense for å bestille noen av barnemåltidene.... :rolleyes:

13. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    853
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan legges til at Virgin lar deg forhåndsbestille mat i business class inntil 2( eller 5? 7?) dager før flyvning. Da kan man jo sette seg ned med barnet og se på menyen sammen, snakke om de ulike valgene og se på bildene. Om barnet har fått være med på prosessen med å bestemme og vet hva som venter dem ombord så kan det for noen barn gjøre det mer spennende og attraktivt. Det er også flere alternativer å velge mellom dersom man forhåndsbestiller vs venter til man er ombord. Jeg gikk for noe stekt lammelår som kun kunne forhåndsbestilles, det var ganske godt.

Travellingalf liker dette
  14. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    853
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig mange restauranter i Argentina har dette alternativet. Det er angivelig mest myntet på damer som passer på kaloriinntaket...

15. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,662
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er barna mine allerede over 18 år med noen års margin.

Men jeg ser absolutt @Jeanette sitt poeng. Har reist masse med dem gjennom hele deres barndom, og barnemat er desverre ekstra trist "by default" helt generelt i business.

Alle vet at jeg ikke er SAS sin største fan, men de var verken bedre eller dårligere enn alle andre mainline flyselskaper.

De som faktisk var skikkelig flinke på barnemat var flere av charter-selskapene. Kanskje ikke så overraskende, siden de har familier som målgruppe.

Feks Sunwing har alltid servert noe barne-fornuftig av mat og i tillegg fornuftig ernæring med en liten frukt-boks. I tillegg til en liten sjokolade eller kjeks-snack. Men dette er 10+ år siden nå :p

Spielhaug and Jeanette like this.
  16. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,757
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er faktisk ett godt poeng og stemmer med våre erfaringer også. Så det er ikke umulig å få til noe som også "kresne" barn kan like.

17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det så jeg faktisk så det er jo helt supert! :D

Spielhaug liker dette

Del denne siden