Beijing, tips og triks?

Tråd i 'Reisemål' startet av Edin, 23. jan 2016.

1. SAJblue

SAJblue Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    947
    Bonuspoeng:
    93
    Var Mutianyu jeg besøkte. Hvis du ser nærmere på profilbildet mitt ser du muren i bakgrunnen.

Vi bestilte bil/taxi via hotellet kvelden i forveien. Da slapp vi å stoppe på silkefabrikker og annet. Og vi styrte dagen selv, og kunne være så kort/lenge vi ville på muren. Det er garantert mulig å skreddersy det du ønsker, uten at det koster skjorta.

Men du har jo et fly å rekke, og trafikken kan man ikke styre.

snus_mumrikken liker dette
  2. Lillegutt

Lillegutt Lonesome traveler

Likes mottatt:
    1,031
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bestilte tur via en blogg side (jeg ikke finner igjen), og fikk egen bil hele dagen.
    Ble kjørt til ett sted, og gikk på muren i 6t før vi endte opp i Mutianyu.
    Ett veldig fin sted for de som har litt trangt med tid. Taubane, "sklie" og tapper sørger for lett adkomst.
    Absolutt verdt ett besøk

Are liker dette
  3. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Har slikt et terroriststempel selv, men det ble ikke brukt en kalori på. Dog la han transit-lappen på akkurat den siden hvor det tyrkiske stempelet var, men om det var tilfeldig eller ikke vet jeg nada null niks om.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Sist så tok det meg en time å få godkjenning til å passere. De stilte spørsmål akkurat på dette stempelet og ba meg forklare hva det var for noe, hvorfor jeg hadde vært i Tyrkia etc..

5. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Har omtrent samme tidsskjema neste tirsdag, Are. Lander vel et par timer senere enn deg. Tror vi forsøker oss på muren med chauffeur hotell-mur-flyplass.

Are liker dette
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Blir spennende å se hva dere får du av dette :)

7. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fikk i alle fall gleden av å bruke ganske lang tid på å komme gjennom passkontroll etc. Vi ankom littt etter midnatt fra KL. Det gikk veldig greit å finne riktig skranke, og det var bare 1 person foran oss i køen, så alt så veldig lovende ut. Problemet var at dette var en tysker med tyrkiske foreldre. Det ble tilkalt assistanse, flere vakter og til slutt var det en hel haug med sure kinesere der. Det varte og det rakk, men til slutt ble tys/rkeren kommandert til side, og vi ble aller nådigst vinket fram. Han står sikkert der enda.

Deretter ble vi forsøkt shanghaiet av en søt dame i (noe som skulle vise seg å være) en hjemmelaget uniform. Hun ville følge oss til taxi, men vi endte opp i en mørk parkeringskjeller hvor vi ble møtt av kompanjongen hennes og en gammel privatbil. Da ble jeg såpass irritert at jeg nærmest truet henne til å følge oss til en vanlig taxi-holdeplass. Enden på visa ble at han kjørte oss for 1/3 av det vi først var forespeilet. Da vi kjørte ut av p-huset forsøkte han likevel å be meg betale for parkering. Jeg ga i klare ordelag beskjed om jeg hadde bestilt transport, ikke parkering. Da surna han totalt, og sluttet å prate til oss. Jeg må si vi var litt spente på om han ville kjøre oss til et øde område for likvidering, Trakk et lettelsens sukk for hvert kryss han svingte i samme retning som pila på Google maps.

Nok om det, og til det du lurte på. Vi sjekka inn på hotellet litt før 4, og hadde en avtale med guiden i resepsjonen kl 7. Han fulgte oss til ventende bil. Vi hadde bestilt formiddagstur til muren, og i tillegg bedt om en kort sving innom fredsplassen for et kjapt bilde. Dette ble litt så som så (de skyldte på trafikken), men vi sneia i alle fall innom et hjørne av den. Deretter sovna vi, og våkna på dalstasjonen i Mutianyu.

Vi brukte: https://www.tour-beijing.com/
    Alt fungerte fint, bortset de tok litt vel lett på tilleggsønsket om Tienanmen. Vi betalte tross alt litt ekstra for dette, og starta en time tidligere enn vi ellers ville ha gjort. Veldig komfortabel bil, og hyggelig guide med OK engelsk-kunnskaper. Han ordna med alt av billettkjøp osv ved muren. Vi tok buss-stolheis-bobbane-buss. God tid på muren, lite folk (det ble mer og mer før vi dro, så trolig lurt å være såpass tidlig). Deretter litt forfriskninger, snacks osv, før vi kjørte tilbake til flyplassen, og ankom som avtalt drøyt to timer før avgang.

Beklager rotete innlegg, bare spør om du lurer på noe konkret.

Grooo, Robert H, Gullars and 2 others like this.
  8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Følger denne. Vi ankommer PEK 1305 og reiser videre 0830 neste morgen. Går for et hotell ved flyplassen, og ønsker å få mest mulig ut av ankomstdagen. Muren er et must, men tar gjerne også himmelske freds plass og noe palassgreier hvis vi har tid. Tipper vi går for en guide.

9. Vaskehanske

Vaskehanske Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Super post!

Vi lander i PEK 08:30 og flyet går videre til SIN 00:10, så har 15,5 time å slå i hjel :)

Ser da ut til at vi bør klare den Kinesiske mur og komme oss ned i sentrum for å se et travelt sentrum og spise noe god maat :) Mulig også den forbudte by som nevnt over her?

Håper det dukker opp noen flere gode tips, gjerne magiske spisesteder!

10. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Ting kan jo ha endret seg siden 2016... Hvor spiser man den beste Peking-anden i Beijing (gjerne i nærheten av Wangfujing)?

Andre restauranttips?

11. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
  12. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,006
    Bonuspoeng:
    93
    For noen år siden brukte vi www.greatwalladventure.com for å ta oss en todagers vandretur på muren utenfor de mest turistifiserte områdene, og overnattet i telt inne i et vakttårn.
    Veldig bra, fin bil, punktlig, bra engelsk osv...
    Ganske dyrt, men verdt det.

På så kort tid hadde jeg kanskje heller valgt sommerpalasset om jeg ikke hadde vært der før.

13. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Per nå har jeg bare 5,5 timer i PEK, er det noen vits i å forlate flyplassen i det hele tatt?

14. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke erfaring med de, men har brukt http://www.beijing-privatetour.com/ til en layover-tour til Mutianyu. Veldig fornøyd, enkel å kommunisere med og stilte med en komfortabel bil, egen sjåfør og engelskspråklig guide bare for oss (vi var to som reiste). Er et stykke å kjøre til Mutianyu, men var verdt det. Eneste stedet som har taubane opp og sklie ned.

obay, Lillegutt and Pyro like this.
  15. Pyro

Pyro Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for tips! Tok du med Forbidden city og tianmen square?

16. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Vi landa om morgenen og hadde fly videre neste morgen. Vi tok shuttle til flyplasshotellet hvor vi sjekket inn og hadde avtalt henting. Brukte hele dagen på turen (Mutianyu er lengst unna og rundt to timer å kjøre hver vei avhengig av trafikk).

Hadde avtalt å bli sluppet av ved den himmelske fredsplass, men ble i stedet sluppet av ved en undergrunnsstasjon da det var veldig mye trafikk og metroen var langt raskere (metroen i Beijing er veldig bra og overraskende lett å navigere). Vi ble vel henta på hotellet i 10-tiden, og klokken var vel allerede rundt 18-19 når vi kom frem til sentrum. Avslutta dagen med den himmelske fredsplass og en tur gjennom wangfujing hvor vi spiste middag. Taxi tilbake til flyplassen kosta oss litt over hundre kroner etter litt forhandling med en rekke taxisjåfører. Var forøvrig først i samtale med taxisjåfør nummer fem hvor vi fant en taxi med setebelter, noe sjåføren fliret av at vi ville bruke de hele veien ut til flyplassen. (Tips: Last ned kartappen OsmAnd om du vil ha nedlastbare kart. Det er den eneste appen jeg har funnet som tilbyr dette for Kina. Der får du adresser på kinesisk når du åpner en destinasjon. Enkel måte å vise taxisjåfører hvor man skal da de sjeldent snakker engelsk.)

Last edited: 20. juni 2019
    Pyro and Upsaker like this.
  17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Sjåførene der nede må gjerne le. Men en kjenning av meg i drosje i Kina satt uten, bilen forulykket og for å gjøre en lang historie kort. Kjenningen går ikke lenger på denne jord. Man vet selvfølgelig ikke, men det er en fair sjanse at bilbelte kan være forskjellen mellom liv og død.

18. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Den nye "melkeruten" er jo tydeligvis FRA-PEK-SIN-PEK-FRA. Håper alle kan komme med tips og triks for oppholdet i Beijing. Flyvningene er vel:
    - FRA --> PEK lander kl. 09.30 (LH F), videre til SIN kl. 16.40 (SQ F)
    - SIN --> PEK lander kl. 14.50 (SQ F), videre til FRA kl. 11.20 neste dag (LH F)

19. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det vel på tide å få planlagt dette døgnet litt. Ankommer PEK 1305 og reiser videre 0830 neste morgen. Håper å få endret til en flyvning som ankommer 0830 en av de neste dagene, slik at vi får eksakt 24 timer og en hel dag i byen. Overnatter på Crowne Plaza PEK, slik at vi får kort vei til flyplassen.

Vi har som et minimum lyst til å få med oss Muren og Den forbudte by. Etter anbefaling her inne har jeg sett på http://www.beijing-privatetour.com/. De har ingen pakker som inkluderer begge de attraksjonene, men jeg har sendt en mail og forklart tidsplanen vår og litt om ønskene. Får se hva de svarer.

Er det eventuelt andre forslag til tour-tilbydere som kan skreddersy en dag for meg og min forlovede (som hun nå kaller seg)?

20. SInn

SInn Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Lurer litt på det samme, har 8 timer i Beijing, noe for seg å forlate flyplassen?

Del denne siden