Beijing, tips og triks?

Tråd i 'Reisemål' startet av Edin, 23. jan 2016.

1. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Neste i rekken er vell @Gullars førstkommende fredag?

Selv har jeg hatt et forsøk tidligere i år med ankomst PEK kl 14:40 (SQ802) og avreise PEK kl 02:30 (CA965), tidsmessig holder 12 timer, men pga ankomst tiden var gondolen til muren stengt når jeg ankom. Ved ankomst senere enn kl 13:00 på dagen anbefaler jeg heller en tur ned til byen.
    Forsøk nr. 2 kan du lese om på forrige side, kort fortalt gikk det dårlig.

2. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kommer også på returen med SQ802. Men var "alt" stengt, eller bare gondolen? Er jo både gondol, stolheis og stier å gå opp. Ser ut som det stenger kl.17 der, men fikk du inntrykk av at det er hele området?
    Og hvor lang tid brukte du gjennom immigration og inn på kinesisk jord? :)

3. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Ifølge brosjyren skulle ikke gondolen stenge før 18:30 når jeg var der. Men det virket som om de stengte akkurat når det passet dem.
    Alt annet var åpent, men siden jeg allerede hadde kastet bort tid på å navigere meg opp og ned for å kjøpe billetter til gondolen fant jeg ut at det ville bli "stress" å gå opp og ned den korte ruten og samtidig rekke siste shuttlebuss ned til området der alle taxier ventet. I følge shuttlebuss sjåføren gikk den siste kl 18:30

Brukte ca 1 time fra jeg gikk ut av flyet til jeg satt i "taxien" opp til muren. 71498559_2442460495970306_3276650212478681088_n.jpg
    Her kan du se åpningstider ifølge info desk på PEK. Disse stemte ikke overens med hva jeg opplevde på selve lokasjon.

drsyk liker dette
  4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Kan rapportere om meget effektiv transittservice på PEK. Ankom med LH F fra MUC 1035 og var ute av flyplassen ca. 1125. To guider møtte oss ved flyet og guidet oss helt ut.

Har akkurat vært en tur på muren, og tar nå en tur innom byen før vi tar en tidlig kveld på Cordis ved flyplassen.

RoadKing, drsyk, Upsaker and 2 others like this.
  5. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen rare stempel i passet mao?

6. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ingenting nevneverdig.

7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan var engelsk kunnskapen til de 2 agentene som møtte dere ved gate? Våre kunne nemlig ikke et kløyva ord engelsk og all kommunikasjon foregikk med Google translate.

drsyk liker dette
  8. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,416
    Bonuspoeng:
    293
    Google kan redde liv...Bruker den daglig når tolke tjenesten svikter, altså ikke google etter sykdommer på jobb(kun til tolkning):rolleyes:

Magnus1001 liker dette
  9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlig, men gikk egentlig ganske greit. Akkurat den delen var vi veldig fornøyde med. Den guidede turen derimot...

10. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Forresten: Flyr med CA C PEK-HND kl 0820 i morgen. Resepsjonisten på flyplasshotellet insisterte på at vi måtte være på flyplassen tre timer før. Er det riktig? Vi er innsjekket til Tokyo, men må sende bagasjen igjen. Kan bli en tidlig morgen...

11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde du Mr. Ping?

12. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Takk!
    Kunne du ha utdypet litt rundt opplegget rundt muren? Altså:
    - Hvor lang tid fra flyplassen til muren?
    - Hvor lang tid fra der taxien stopper ved muren, til å fysisk komme seg opp (shuttlebuss? gondol?)?
    - Hvor lenge var dere ved muren?
    - Mye trafikk til/fra byen?

13. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, beijing-privatetour.com. Anbefales ikke.

Ca. 1t++ til muren. Det er ulike deler av muren. Vi ble tatt til en der parkeringsplassen er like ved, og spaserte rundt på muren en times tid.

Til/fra byen var det latterlig mye trafikk. I retrospekt ville jeg bare gått for mur og kommet meg ut av landet igjen...

Magnus1001 liker dette
  14. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Nå som du har prøvd det - hadde du tatt sjansen hvis du hadde hatt mellomlanding på 7 timer? ;P

15. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Tja... Vi fikk det så effektivt som det kunne bli ut og inn av flyplassen. Ca. 50 min ut og det samme inn. Men å regne med å være tilbake mindre enn to timer før avreise på returen vil jeg si er galskap. Og man må nok også regne med 1,5t ut ved ankomst. Så det gir vel:
    1,5 t ut av PEK
    1t kjøring (uten trafikk)
    1,5t mur og trafikk
    1t kjøring (uten trafikk)
    2t inn til PEK

Absolutt mulig, men tenker man bør snu hvis trafikken blir for drøy til muren. Og kanskje klare seg med en halvtime på muren før man stikker tilbake. Men litt stress kan det jo bli :)

16. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,466
    Bonuspoeng:
    183
    Utifra det jeg vet, er tre timer noe som er "anbefalt" av hensyn til flere ting. Men jeg har aldri møtt opp så tidlig som tre timer før hvis jeg ikke skal noe spesielt. Jeg pleier å møte opp to timer før både på PVG, PEK, TPE og HKG. Det har aldri vært noe problem.

Last edited: 29. sept 2019
    Gullars liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke mulig å sjekke inn bagasjen helt fram? Den må ut i Beijing?

Og hvor greit var det å stå opp til morgenfly etter ekstra langt døgn med LH F, sightseeing og døgnrytme fra Norge?

18. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Tror vi kunne fått den videre, men vi ba eksplisitt om å få den ut på PEK.

Det gikk veldig fint! Må man så må man ;) Kan anbefale Cordis ved flyplassen.

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Bra, tror vi klarer oss med å pakke litt diverse i håndbagasje for hotelloppholdet, så er greit hvis vi slipper å dra på tunge kofferter.

Vi har booking på Hilton ved flyplassen, men har også tenkt litt på å endre til F på kveldsflyet til Air China og ta overnattingen i Bangkok før TG F videre til Sydney isteden. Får se om det fortsatt er billetter der når det evt. skal endres til LH.

Fikk dere så lite ut av å dra inn til byen altså? Bedre å bare dra på hotellet og slappe av i lounge og/eller sove?

20. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,466
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjører kollektivt både i beijing og shanghai. Mye enklere å beregne reisetid.

Del denne siden