Beregning av skatter og avgifter ved CT-booking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Gullars, 02. april 2018.

1. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg booket for et par uker siden følgende tur for 190.000 EB + CT:

OSL-CPH-SIN-PEK-KIX
    KIX-BKK-OSL

Jeg fikk da følgende beregning av skatter og avgifter per person:
    Fare IT
    Taxes, Fees, Other Charges 710.00 NOK
    Domestic/International Fees 2209.00 NOK
    Ticket Amount: IT
    Total Amount: IT

I dag gjorde jeg om returen til KIX-GMP/ICN-FRA-CPH-OSL. Jeg fikk da følgende beregning per person, i tillegg til 150 SEK per person for endringen:
    Fare IT
    Taxes (paid) 1425.00 SEK
    Domestic/International Fees (paid) 1494.00 SEK
    Additional Taxes 0.00 SEK
    Additional Domestic/International fees 892.00 SEK
    Additional Ticket Amount: IT
    Additional Charges: IT

Jeg forstår ikke helt dette, og lurer på om noen kan hjelpe meg å oppklare følgende:

1) På telefon ble det sagt 892 SEK per person ekstra. Hva er beløpene 1425 SEK og 1494 SEK som er "paid" og ellers ikke samsvarer med noe fra den første kvitteringen? Hva er egentlig totalbeløpet mitt nå, er det 710 NOK + 2209 NOK + 892 SEK (+150 SEK) per person, eller kommer 1425 SEK + 1494 SEK i tillegg her...?

2) Jeg antar at økningen er 892 SEK (+150 SEK). Er det slik å forstå at denne primært skyldes økning i antall flighter, fra 2 til 4? Vil det si at jeg tilsvarende vil få igjen skatter og avgifter hvis jeg går fra 4 til 2 flighter på utreisen og 4 til 3 på hjemreisen? Målet er OSL-FRA-HND og KIX-GMP/ICN-FRA-OSL, hvilket reduserer fra 8 til 5 flighter. Antar da at skatter og avgifter vil bli enda lavere enn i den første kvitteringen, der turen utgjorde 4+2=6 flighter?

3) Slår det negativ ut for beregning av skatter og avgifter at vi ankommer Seoul GMP og reiser fra Seoul ICN?

Dette er ikke ment som en "huffameg hvor dyrt det ble å reise på første klasse-post", men heller som et ønske om å forstå hvordan ting fungerer slik at man kan lære seg å gjøre fornuftige valg på veien :)

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Kostnaden består av fuel, 116€ per vei per pers samt alle lokale avgifter på de forskjellige flyplassene du kommer innom.
    Noen er dyrere enn andre, og flere flyplasser betyr høyere kostnad.
    I all hovedsak kan du regne 3-4000kr per person.

Insomnia4u liker dette
  3. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, da forstår jeg det slik at ankomst GMP og avreise ICN er medvirkende til å øke disse kostnadene. Og at nøkkelen til lave kostnader er effektiv tid i luften med færrest mulig stopp på bakken :)

Men virker regnestykket mitt riktig oppfattet, at totalbeløpet mitt per person nå er 710 NOK + 2209 NOK + 892 SEK (+150 SEK i endringsgebyr)?

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at de kan rote litt om du har betalt i nok og så regnes om i sek.
    For meg ble beløpet på telefon helt feil, men riktig på oppgjøret.

Gullars liker dette

Del denne siden