Starter på dette reisebrevet tidlig, siden jeg har en meget travel jobbuke foran meg. Blir oppdatert fortløpende frem mot avreise. ____________________________________________ Blir nok ikke like bra som @Upsaker eller @Jonkebassen sine legendariske reisebrev, men forsøker meg alikevel.. I neste uke, er det endelig vår tur til å prøve F med min første CT tur. Reisemålet er først 8 dager på New Zealand sin nordøy. Deretter er det litt over 2 uker på østkysten av Australia. Vil først og fremst takke for all hjelp jeg har fått på dette forumet. Var ”skapforumist” i nærmere 2 år, før jeg begynte å poste litt på jevnlig basis. Fra å ha gått fra skikkelig nybegynner, føler jeg at jeg begynner å få kontroll på basisen i bonusverden. Som sagt, denne reisen kunnet aldri blitt booket uten hjelp herfra. Mine dumme spørsmål har blitt besvart, og jeg har fått hjelp til det meste jeg lurer på. Etter flere måneder med spinking og sparing, bruk av shell mc, payr, trumf, amex, ble reisen booket i første versjon i mars 2018. Har vel nesten blitt så optimal som jeg kan få den. Får teste tre av det aller beste Star Alliance har å by på fra deres respektive hjembaser i Frankfurt, Singapore og Bangkok. For en som aldri har flydd annet enn C med Sas til EWR, blir dette julaften og diverse andre store ting på en gang. Regner med at kameraet skal få kjørt seg ganske så bra. Dessverre bestemte Thai seg for å bytte ut 747 med en traus 777 uten F for noen måneder siden, slik at vi ble nedgradert fra fra F til til C på BKK-MUC. Ser også ut som om vi må klare oss med X med ANA fra HND til SIN, men det skal vi vel overleve. Alle søkemotorer har fått kjørt seg bra de siste månedene, men ser ut som om reiseruten begynner å bli spikret. Av de tipsene jeg fikk på forhånd, var det at vi ikke måtte gape over for mye, men begrense oss så mye som vi kunne. Det ble derfor nordøya, siden sørøya skulle ha mye lik natur som i Norge. Dessuten har de ikke hobbiton i sør heller Østkysten så mest spennende ut, siden vi begge hadde lyst til å dykke på great barrier reef. Reiseruten ser foreløbig slik ut OSL-FRA (SK) - pluss. Boeing 737 FRA-HND (LH) - F – Boeing 747-8I. 12 timer layover i Tokyo. HND-SIN (NH)- X – Boeing 787-900. 15 timer layover i Singapore SIN-AKL (SQ) F Suite 2006R – Airbus A380 WLG-SYD-CNS Qantas/jetstar (kjøpt utenom) CNS-BNE Qantas (kjøpt utenom) SYD-BKK (TG) - F – Boeing 747. 9 timer layover i Bangkok. BKK-MUC (TG) - C- Boeing 777 MUC-OSL (LH) - C – Airbus A320-200 Hadde i utgangspunktet booket en super reise nedover med SQ F OSL-CPH-SIN-AKL. Dette ble for simpelt..Takket være ”gærne” medforumister (dere vet hvem dere er) gjorde jeg en forandring, da LH åpnet portene for F lang tid i forveien. Får da en liten mellomlanding på knappe 12 timer i Tokyo. Min kjære samboer er vel ikke videre imponert av denne galskapen. Syntes i utgangspunktet det var en lang reise allerede.. Hjelper vel ikke at det gikk fra snaue 45 timer på reisefot, til ca 65 timer…? Har smurt henne over flere måneder med bilder av kabinen til LH og SQ, så satser på at hun overlever
Etter mye frem og tilbake, endte vi opp med å "bare" ta nordøya. Valgene ble først og fremst påvirket av rapportskriver sitt behov for å få med seg hobbiton og at naturen på sørøya skulle være mye lik den norske. Turen starter i Auckland, før vi skal ha leiebil og kjøre sørover hvor vi ender opp i Wellington. På veien skal vi innom Coromandel Peninsula, Hobbiton, Rotorura, Wairakei Terrace, Tongarino alpine crossing og Wellington. Av det mest nevneverdige vi har planlagt, er det en Evening Banquet tour i Hobbiton, og en dagstur over Tongarino Alpine crossing. Ellers tar vi det som det kommer. Avslutter med en bedre middag i Wellington på Ortega Fish Shack. Dette skal visstnok være en av de beste fiskerestaurantene på New Zealand, så dette gleder vi oss til.
Etter nærmere 8 dager på New Zealand, flyr vi fra Wellington til Cairns. Her skal vi tilbringe helgen med en dykketur på Great barrier reef. Fra Cairns, flyr vi til Brisbane. Her har vi leid bil i 8 dager, som skal benyttes til å kjøre fra Brisbane til Sydney. Stopper med 3 netter i Byron Bay, før vi skal ha to netter i Hunter Valley. Etter gode tips fra @jgroneng , fant vi ut at vi måtte booke en bedre middag på en av de mange gode restaurantene man kan finne her. Endte opp med bord på Circa 1876, som ser meget lovende ut. Avslutter deretter med 5 dager i Sydney, før vi flyr hjem. Her blir det late dager med sightseeing og andre turistgreier. Her har jeg booket bord på Automata, som forhåpentligvis blir enda en kulinarisk opplevelse.
En stor tur, god planlegging, masse opplevelser i vente, både til lands, til vanns og i lufta! God fornøyelse!
Ikke så ulikt turen vi (jeg og poden) gjorde i fjor sommer, med den forskjellen at vi startet i Sydney og fokuserte på Sørøya, ettersom ett av målene var å stå på ski. Om dere ikke har booket allerede anbefaler jeg sterkt en liveaboard fra Cairns ut til GBR. Da får man maksimalt tid til å dykke og slipper å kaste bort så mye tid til transport frem og tilbake. Vi brukte Prodive Cairns for en tre dagers tur. De er i grunn budsjettalternativer (om man nå kan snakke om noe sånt - det er jo ikke direkte gratis...). Mannskapet gjorde jobben greit dersom målet er å dykke mest mulig, kjapt og effektivt, men de gjorde heller ikke noe mer (i form av å skape stemning på båten etc.) for å gjøre det til den minneverdige opplevelsen det fortjener å være. Anbefaler derfor å vurdere et selskap med litt mer opplegg og litt større båt, men det er jo selvfølgelig til syvende og sist et spørsmål om budsjett... Men dere kommer selvfølgelig uansett til å få en fantastisk tur. Gleder meg til å følge reisebrevet og regner med flashback til noen gode minner selv PS! Massevis av sånne å treffe
Ser frem til å følge. Problemet her er bare at dere skal være for lenge borte, slik at man må vente for lenge på flyoppdateringene.
Har booka et introductory dive fra Down under cruise and dive. Ser ut som et bra selskap. Så får vi se hvordan det blir
Ta med godt varmt tøy. New Zealandere er ikke veldig gode på oppvarming av bygg. Og det er en kuldeperiode med litt regn og vind her på Nordøya akkurat nå. Men været kommer til å bli bedre Ps : fantastisk fin rute. Og god tur. turen ned hit er min lengste reise hittill og den gikk overraskende fint. Med stopp og hvile ombord. Pps: New Zealand er flott! gled dere.
Har allerede pakket varmt tøy til Tongarino. Så både tynn dunjakke og ull er allerede pakket. Satser på det blir bedre iløpet av neste uke
Supert, blir festlig å følge dere. Vi hadde også New Zealand først og deretter Cairns, GBR, Brisbane, Sydney i 2012. Vi feiret julaften på revet, meget spesielt.
Inspirert av @ccurrahee og at veiene ser tørre og bare ut enda, blir det Porsche på meg også. Har såpass god tid at jeg henter og leverer ved terminal 1 istedenfor å levere ved FCT. Skal da ha god tid til å gå skikkelig over bilen. Har også ubegrenset leiebil beløp på reiseforsikringen om avis skal forsøke seg på å ta litt ekstra betalt.. Har vært mye frem og tilbake basert på folks tilbakemeldinger i Porsche tråden, men var jo derfor jeg satte av nesten 7 timer i Frankfurt, så kan ikke la denne sjansen gå fra meg.. Har folk forresten noen erfaringer med ruter? Så kjapt gjennom den gamle Lufthansa Porsche brosjyren og falt ned på to ruter som så morro ut. Har vel landet mest på "Wetterau" ruten, først og fremst for det ser ut til å være mest Autobahn morro der?
Autobahn er i mine øyne morro bare en liten stund, man blir kjapt fartsblind Velg heller en avsidesliggende vei med mange svinger, det er langt bedre med g-kraft påvirkning
Hyggelig å se at dette selskapet lever fremdeles. Det var der jeg tok dykkerlappen i 2005 og husker at det var en svært god opplevelse! Masse lykke til!
Vi er live! Etter kappgang fra flyet hvor jeg nesten mistet reisefølget flere ganger, er det nå Porsche kjøring de neste timene