Berg-Hansen sjefen tror ikke noe på at SAS taper kunder på EuroBonus omleggingen

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 02. des 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, som overskriften sier er han bombastisk.

    Les hele innlegget her: http://www.reisehverdagen.no/hvor-viktig-er-bonuspoeng/#more-1731

    Helt skivebom, mener nå jeg!
    Og han snakker jo nesten mot seg selv også da:

    "Det viktigste for de som reiser mye er pris, flytider og fordelene den reisende har underveis, som for eksempel fast track, lounge, service, prioritert setevalg og ombordstigning."

    Er det ikke derfor folk er lojale da, for å oppnå kort med en farge som gjør at man kan nyte disse fordelene uten å betale en formue for billetten?

    Hvis det ikke var slik at bonussystemene sørget for at passasjerene var lojale mot selskapet ville de ikke eksistert. En rasering av bonussystemet vil helt sikkert virke på akkurat samme måte som det å øke prisen betraktelig.

    Bare vent å se, De Hr Villadsen!
     
  2. Jameson

    Jameson Aktivt Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    At det mange i antall kunder som velger andre enn SAS tviler jeg på.
    Men at det er verdifulle kunder som legger igjen mye penger i selskapet som nå ikke ser vitsen med å betale litt mere for å fly SAS det trur jeg.
    Så i kr så vil dette nok bety ett stort tap for selskapet som ikke har så mye å gå på ifra før.
     
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Blir ikke folk enda mer lojale når de ser at de, som betaler 1299kr for en billett i GO-klassen, får MER fordeler fra SAS enn de som betaler 399kr for en billett i GO-klassen? Blir ikke folk enda mer lojale når de ser at de får mer poeng når de kjøper de der litt kjipe last-minute-billettene de noen ganger må kjøpe? At SAS verdsetter kundene som gir klirr i kassa hakket mer enn de som bare sitter og venter på feilprisinger, tilbud og enda mer tilbud?
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Nei..

    Folk vil ha det billigst mulig. That's a fact. I det minste så lenge forskjellen mellom DY og SK oppleves som nærmest null.

    MEN, man har en del personer, hederlige unntak, som ønsker å legge litt mer penger i kassa til SAS, så lenge man får noen fordeler som gjerne er ganske billige for SAS å gi (setereservasjon, , bagasje osv).. Selvsagt er bonuspoeng og status viktige elementer her.. Det er disse man nå mister, de som føler at lojaliteten ikke gir noen ekstra fordeler lengre. Da shopper man bare billigst mulig, hos Norwegian..

    Bare du Ida klarer å ha ønsketekning om at enkelte vil syns det er flott at de får mer (som fortsatt er uhorvelig lite) om de betaler mer for en GO-billett enn nødvendig..
     
  5. haakonks

    haakonks Senior Medlem

    Innlegg:
    309
    Likes mottatt:
    603
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig tror jeg heller ikke at SAS mister noe særlig med kunder med det de gjorde med EuroBonus.
    Enkelte her har nok litt vel store skylapper når det gjelder hvor viktig antall bonuspoeng er for folk flest.
     
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg kommer (og har gjort følgende):

    - Jeg har nesten nådd EBD for neste periode (den starter ikke før august 2015 og varer til august/november 2016, så jeg har reist MYE til nå). Har altså EBG til november 2017..
    - Jeg har for første gang på 1,5 år bestilt meg reiser med Norwegian privat.. Hele 5 stykker. Jeg kommer til å fortsette å bestille Norwegian nærmest konsekvent innelands og også utenlands når prisforskjellen er mer enn 3-400,-
    - Mot utgangen av EBG kommer jeg til å matche mot Turkish eller andre som gir meg gullkort i *A 1-2 år til.. Så får vi ta en oppsummering etter det..
    - BA og oneworld blir prioritert fremover på langruter.

    Bare en dråpe i SAS-havet, men de taper en del tusenlapper bare på meg.. For 1 måned siden var jeg ikke engang innom Norwegian sine nettsider når jeg skulle ut å reise..
     
  7. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Ja men da er det jo uungåelig å få mindre bonuspoeng - prisen skal bare presses nedover, da kan nødvendigvis ikke bonuspoenginntjeninga følge gradienten. Det går man konkurs av raskere enn om noen "boikotter fordi de ikke får like mange bonuspoeng som før på de billigste billettene". Norwegian har ikke gått konkurs selv om jeg har solgt inn SAS til mange av mine venner, de fleste er unisont enig i at pris ikke betyr mer enn å sikre arbeidsplassene til våre medborgere i Norge, Sverige og Danmark. I sær mine frequent flyer-venner som ellers antakeligvis er midt i Norwegian-kundegruppa: 18åringer mye ute på tur i europa og norge (bor i Nord-Norge) - men som hendig nok er Arbeiderparti og SV-stemmere, de har blitt 101% trofaste SAS reisende. Og sprer samme budskap som ild i tørt gress. Norwegian merker det neppe. SAS merker det neppe.
     
  8. Php7980

    Php7980 Nytt Medlem

    Innlegg:
    21
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kan jo også bare snakke for meg selv. Jeg reiser en del, men ikke mer en at jeg kanskje akkurat hadde klart gullkortet om jeg lagt alle reisene til Sas, men nå vet jeg ikke om det er verdt bryet. Heller spare litt på hver bilett og gjøre det enklest mulig, så får jeg heller ta noen andre grep for å bruke fast tracken og loungene.
     
    Jameson liker dette
  9. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er ikke sikker på hvordan mine reisevaner kommer til å endre seg, da jeg har bestit billetter til de planlagte reisene frem til mars 2015, og da er det SAS som er bestilt.

    Men jeg husker at under bonusforbudet så var jeg rimelig indifferent mellom DY og SK, og fløy det med best pris/avgangstid. Det kan godt hende jeg kommer til å gå tilbake til dette reisemønsteret på innenriks, som trossalt er ca 70% av mine reiser.

    Men jeg har blitt veldig glad i FT så kanskje dette må kjøpes med DY samt at 40kr i kredittkort gebyr må regnes med, dvs at DY må være mer enn 150-200 kr billigere før jeg vil velge dem.
    Det er ikke så lett dette, har jo trossalt begge beina godt plantet i EB med både SASamex, SASmc og trumf, samtidig som jeg handler gjennom deres internettshop alt for å booste kontoen.

    "Time will show" om jeg er en rasjonell forbruker, noe jeg burde være som den samfunnsøkonomen jeg er ;)
     
  10. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,003
    Likes mottatt:
    2,001
    Bonuspoeng:
    113
    Personling tror jeg dette har litt bakgrunn i antall EBD medlemmer som plutselig kom til etter relaunch of EB 2.0,
    Man kunne ved hjelp av 10MR i Plus til ca TNOK 30 innkassere det edleste metallet.
    Dette var vel i grunnen ment på forretningsreisende med spend på over TNOK 140 ?
     
  11. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Det er jo hevet over envher tvil at DY er billigere enn SAS omtrent til enhver tid, ofte en god del billigere også. SAS kan ikke konkurrere på pris, det må de bare innse, de må konkurrer på andre ting. Problemet deres er at de ryker der også, utenom på "frequent flyer" baserte ting, der er de best (ikke bra, men best i Norge)! Hvis de begynner å kutte her, for å marginalt forbedre prisene, så mister de jo det også som konkurransefortrinn. Hva sitter de igjen med da?
     
    milehigh liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Ja jeg er helt enig i at man for lett fikk EBD.. Men jeg føler man tok så jæææ*** hardt i på alle ruter. 250 poeng for en innenriks er jo nesten bare tull.. At man fjernet 10K poeng til Sør-Europa er fair nok.

    Er kanskje vel så irritert på måten dette blir solgt inn på..
     
    wilhelm and peterfox like this.
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113

    ..eller rettere sagt, hvordan dette ikke er blitt solgt inn. Jeg har fortsatt ikke hørt noe fra SAS, annet enn at de ønsker meg god påske. :rolleyes:o_O
     
    milehigh, Trety, wilhelm and 2 others like this.
  14. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. Tenkte på pressemeldingen og svarene fra PR-gutta! Det irriterer meg enormt enda!
     
    Cecilie liker dette
  15. PettR

    PettR パイロット

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Men vent! Jeg fikk eurobonus bladet i posten i dag! Og der sto følgende:
    Kanskje vi skal få vite om alt det fantastiske nye i neste blad, altså neste sommer?
     
    Fly med oss liker dette
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg sliter litt med å se at et flyselskap kan gå konkurs pga bonusopptjening, og jeg ser heller ikke at man må redusere bonusopptjeningen så mye som SAS foreslår fordi prisene går ned. Poenget med lojalitetsprogrammer er jo å få lojale kunder som gjerne betaler litt mer for å fly med SAS (dvs. uten bonus eller med dårligere bonusopplegg så må man konkurrere på andre forhold som ikke nødvendigvis innbyr til lojalitet), og jeg personlig blir ikke mer lojal om man går mot et revenue-basert system.

    Hvis SAS ikke merker at de devaluerer sitt bonusprogram så synes jeg vel kanskje retorikken deres rundt kampen for å få dette gjeninnført på norsk innenriks virker en smule merkelig.
     

Del denne siden