Berlintur plutselig 1,5 dag kortere pga kansellert flight...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av WannaBeFrequentFlyer, 18. febr 2016.

  1. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Heisann! Slo til på noen billige Plus-billetter til Berlin på et Now or Never-tilbud i høst. Turen ble booket med OSL-CPH-TXL 4.mai og TXL-OSL sent 6.mai tilbake.. Nå ser jeg i appen at flighten den 6.mai er kansellert og SAS har gitt meg plass på TXL-OSL på formidddagen 5.mai!! Det vil jo si at hele turen i praksis er borte!

    Sjekket litt på websidene og det går ingen andre direkteflighter 6.mai og heller ikke 7.mai og ingen andre enn den de har flyttet meg til 5.mai, så sånn sett er det det logisk. Dog tenkte jeg å ringe og klage og prøve å få dem til å flytte meg til TXL-CPH-OSL på 7.mai. Er det sannsynlig at de går med på det? Alternativet er jo å kansellere hele turen og få pengene tilbake.

    Noen som har erfaring med tilsvarende saker?
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge det er en såpass dramatisk endring, så har du vel i prinsippet rett til å bli booket om til den flyvningen du måtte ønske, eller å få turen kansellert. Jeg tror derfor du fint kan ringe SAS og få plass på 7. mai-flyet. Hvis det går SAS-fly til ARN eller CPH den 6. mai, så kan du forsåvidt også spørre om du kan komme deg tilbake til OSL via et av disse. Merkelig at de ikke har tilskrevet deg i sakens anledning, og at du måtte finne det ut selv i appen. Det er ikke bra kundeservice.
     
  3. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, ikke fått noen mail om det.. Er jo fortsatt en stund til da, men helt tilfeldig at jeg oppdaget det.. Kontaktet chat'en om det, men de ba meg ringe!
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Så ring da :) Så løser nok problemet seg skal du se.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Opplevde det samme for vår tur til USA, vi oppdaget omroutingen via appen. Og fikk fikset det (til alt overmål til en bedre routing :) ).
    Det hører imidlertid til historien, at jeg ble kontaktet på mail ved en senere anledning om at ruten var endret, men da hadde jeg jo allerede fikset det.
    Så det er nok bare det at man har litt forsinkelse i systemet. Og i både mitt og ditt tilfelle så var det god margin til reisen.
    Det hører dessuten med til historien at i vårt tilfelle så var det schedule endringer hos United og ikke SAS.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Helt riktig.
    Vi hadde i utgangspunktet følgende ruting: OSL - EWR - SAN, jeg hadde opprinnelig ønsket meg OSL - CPH - SFO - SAN, for det da blir med en langtur, og den er på widebody. Imidlertid, da jeg ønsket dette ved bestilling så var det mye dyrere. Når United endret sin schedule så ble det mange flere timer på EWR og ditto senere ankomst til SAN, kundeservice var helt ok med å endre til min ønskerouting via SFO :).
    Det hører med til historien at kundebehandleren ikke skjønte at jeg heller ville ha en lengre flytur. Han har antagelig ikke sittet bakerst i en 737/757 på tvers av det amerikanske kontinentet i nesten 6 timer etter en 8 timers over atlanteren...
     
  7. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Ring og book til dagen etter. Sas refunderer dessuten ekstra utgifter (kost & losji) for ekstra tud man er borte.
     
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  8. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du utdype det, står det noe sted i reisebetingelser?
     
  9. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Se SAS' befordringsvilkår, seksjon 9:


    9.2 KANSELLERINGER AV FLYVNINGER OG NEDLEGGELSE AV RUTER


    9.2.1 Med mindre ikke annet framgår av Konvensjon: Dersom vi kansellerer en flyvning eller nedlegger en rute, skal vi, etter ditt ønske, enten:

    9.2.1.1 Befordre deg ved første mulighet eller et senere tidspunkt som passer for deg med et annet av våre rutefly med ledig plass i en sammenlignbar serviceklasse uten tilleggskostnad, og dersom nødvendig, utvide gyldigheten av billetten din til vår første flyvning med ledig plass, eller

    9.2.1.2 ved første anledning, eller på et senere tidspunkt som passer for deg, omdirigere deg til ankomststedet angitt i din billett i en sammenlignbar serviceklasse med våre egne eller, med rutefly tilhørende et annet flyselskap eller med annen avtalt offentlig transport, alt uten tilleggskostnad eller

    9.2.1.3 foreta en tilbakebetaling i henhold til vilkårene i artikkel 10.2, og, dersom påkrevd i henhold til gjeldende lovgivning, en returflyvning ved første mulighet til ditt opprinnelige avgangsted.

    9.2.2 Dersom du velger en av mulighetene som nevnt i artiklene 9.2.1.1 – 9.2.1.2 vil vi yte deg assistanse (for eksempel telefontilgang, mat/forfriskninger og overnatting) i rimelig forhold til ventetiden som er påført deg i forbindelse med kanselleringen.

    9.2.3 Dersom du ikke på forhånd ble informert om kanselleringen av en flyvning eller nedleggelsen av en rute, og dersom kanselleringen av flyvningen eller nedleggelsen av ruten ikke er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått dersom alle mulige forholdsregler hadde vært tatt, vil du ha krav på kompensasjon. For flyvning innenfor EU og fra et ikke EU-land til EU er gjeldende rett Forordning (EF) 261/2004. Link til folder???

    9.2.4. Foruten til din rett til bistand beskrevet i Artikkel 9.2.1.- 9.2.3 erkan vi være ansvarlig for ditt ytterligere tap i henhold til artikkel 15.4 18

    9.2.5 Ved kansellering av en flyvning eller nedleggelse av en rute, er valgene som nevnt i artiklene 9.2.1.1 - 9.2.4 de enes
     
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Så da kan han utvide turen med et par dager, få SAS til å dekke opphold og mat, samt få økonomisk kompensasjon?
     
  11. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Regner med det er "innen rimelighetens grenser"..... Vil tro ombooking via CPH den 7. går under den kategorien ;)
     
  12. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Man får ikke økonomisk kompensasjon utover kost/losji innenfor rimelighetens grenser. Bare ta vare på kvitteringer på en ekstra hotellovernatting og andre kostutgifter. Man må ta det med customer realtions i etterkant, så man trenger å legge ut. Snakker av erfaring.
     
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lol. Bra at du sjekket appen. Helt utrolig at SAS ikke sender ut en email med såpass viktig informasjon
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    En annen side av dette: For oss som følger med i appen, er det jo en fordel, vi får anledning til å booke om før de som ikke har app / følger med, og kan dermed velge i et bredere utvalg vil jeg tro :)
     
    Insomnia4u, geddi, view and 1 other person like this.
  15. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Var null problem å få booket om til dagen etter i stedet og via CPH, så venter bare på bekreftelsen pr mail nå. Skulle komme i løpet av 24 timer.. :)
     
    chrt, Kjakan, Insomnia4u and 2 others like this.

Del denne siden