Jeg ankommer Sydney i oktober, og reiser hjem fra Auckland. Basert på det, virker New Caledonia interessant, da jeg kan reise derfra lett fra Sydney, og returnere til Auckland. Noen med erfaringer her? Hvor er det interessert å være, og hvilke aktiviteter er mest spennende? Tenker det er sikkert mer spennende enn Fiji, og Vanuatu har jeg gjort, selv om det meste gikk i dass der grunnet syklon. Jeg tenker ikke så altfor lang tid her, da jeg reiser alene og er en type som gjør ting litt sånn kjapt. Men hadde vært koselig med litt tid for å sitte ved strand eller basseng, og nippe til en drink og en matbit, og tar et slag kabal. Så litt rolige dager hadde ikke vært feil, men må legge inn noen aktiviteter og opplevelser. Liker godt å bevege med både her og der, og er i god fysisk form. Er dessverre ikke noen ekspert i vannet, annet enn at jeg kan svømme og har snorklet lett ved Great Barrier Reef tidligere.
Kikket litt selv på New Caledonia i forbindelse med høstens SYD-tur, men endte opp med å prioritere roadtrip fra MEL til SYD. På med New Caledonia virker det veldig fint å fly ut til noen av øyene på østsida (ca 30min fly), men det blir fort dyrt med hotell der siden alternativene er få.
Det er akkurat det samme jeg tenker. En ting er hotellene, men med fly til Noumea, og så nyw flighter til småøyer i tillegg, blir det veldig store summer til slutt.
Har også sett på dette, men kva med Samoa? Air NZ flyr jo dit, har sjekka litt og det ser ut som dei slepper litt seter i eco litt før? Så vurderar og fly: AKL-APW på CT om det går. Booke utenom APW-NAD-BNE Så retur frå SYD/CBR eller noko slikt. Men har ikkje vore på Fiji så mogleg det kun blir Fiji også.
Ny-Kaledonia er fantastisk, og kan absolutt anbefales! Min favoritt av de seks landene (Ny-Kaledonia, Vanuatu, Fiji, Tonga, Amerikansk Samoa og Samoa) vi besøkte i Stillehavet (regner ikke Australia og New Zealand) i november. Vi tilbrakte noen dager på Isle of Pines, og hadde det helt fantastisk. Småflyene ut dit trenger ikke å være så veldig dyre, og helt klart verdt det. Den aller største opplevelsen på Isle de Pines (og trolig vår største i hele Stillehavet) var å dra på tur med en tradisjonell seilbåt (Pirogue) med en lokal til Baie d’Upi. Bookes gjennom hotellet. Et av de vakreste stedene jeg har vært. Anbefaler å avslutte med tur gjennom skogen til et av de andre høydepunktene: Piscine Naturelle (man kan også være med tilbake). Der ser man spennende lokale dyr og skog. Piscine Naturelle er et naturlig svømmebasseng, hvor det er fantastisk å snorkle, og naturen er nydelig! Det er flere andre spennende ting man kan gjøre på øya (grotter, besøke Vao for å se lokallivet, statuen Saint Maurice, flotte strender, osv.). Vi bodde på Oure Tera (4*) og stortrivdes der. Litt slitent, men fortsatt god standard og flotte fasiliteter! Veldig lokalt uttrykk. Ok basseng, fine villaer, god mat og fin strand. Snorklingen var fantastisk, kanotur var herlig, fantastisk natur og vi møtte en dugong(!). En flott, stor sten midt uti vannet det hadde grodd masse grønt på – miniversjon av det du kan se i Baie d’Upi. Det aller flotteste hotellet ligger ved siden av Piscine Naturelle, Le Meridién (5*). Vi spiste en lunsj der (hotellet bestilte for oss), og det var veldig flott! Betraktelig høyere standard en Oure Tera. Utenom disse to hotellene virket det som at det var mye dårlig og slitent, så ville prøvd å ta meg råd til en av de to. Si ifra hvis du har spørsmål