Hei alle sammen, Har fulgt med på forumet en stund, spesielt etter at jeg "ga bort" en del poeng etter å ha misforstått/ikke sjekket hvordan eurobonus fungerer på forhånd...men da har man lært at gullkortet hos SAS heller kommer neste periode, litt kjipt, men sånn er det Planen er å skaffe SAS AmEx platinum like etter årsskiftet for å samle opp poeng til en CT som skal brukes i 2019. Per nå så har jeg anskaffet AmEx Gold for daglige innkjøp og utlegg, dette brukes sammen med Trumf kortet hos Norgesgruppen og gir en lik poeng opptjening som SAS kortet (gitt at MR->EB konvertering ikke forandres) og er noe billigere. Jeg leste noen skrev at det var greit å ha dette kortet, da man først har opptjent nok poeng på SAS kortet, så starter man å bruke AmEx kortet ut året, frem til neste periode. (Er dette riktig?) DNB Saga MC, vet jeg ikke om er noe poeng å oppgradere til Eurobonus da jeg bruker Shell MC i de få tilfellene jeg ikke får brukt AmEx kortet. Tenker også å klippe opp Bank Norwegian kortet, da jeg aldri tar ut kontanter i utlandet og flyr ikke så mye med de at det er noe vits å ha det i lommeboka. Noen som har noen tanker rundt sammensetningen av kort?
Amex platiunum + Shell MC+Trumf kort er en bra kombo spør du meg Eventuelt bytt ut Shell MC til SAS MC premium om du tjener 200+ poeng i året(ekstrapoeng & grunnpoeng) Har selv Amex plat+ SAS MC premium. Hadde DnB saga MC fram til for 1 mnd siden.
ja og ja. Mener personlig at du må ha en jevn flow av poeng på 200-300 tusen i året for at MC premium og Amex plat skal lønne seg. 140-190 tusen poeng for CT tur i C eller F. og deretter 120K for en tur med 2 pax med MC rabatten. Om du tar reisende solo og ikke med en person trenger du jo mindre av poengene. Men selv syns jeg en reise i C eller F er best sammen med noen
Samme bommerten gjorde jeg. Kommer ikke til å nå 100k uansett så drøyer med amex.. men visst f... bikka jeg 100k på diners kortet. Det er også mulig å bikke 100k ved å booke hotell eller flybilletter som kan avbestilles, men da får man i minus på opptelling påfølgende år som man avbestiller det. Så skal man ta en spansk en trenger man ok forbruk påfølgende år..
Takk for innspill. Når dere skriver AmEx platinum, så regner jeg med at dere mener SAS amex platinum? Jeg klarer ikke å bikke 100k frem til årsskiftet, så derfor utsetter jeg det til etter årsskiftet. Dette da jobben tar seg av fly bestillingene, og da blir det ikke like mye som det kunne ha vært. Men nå er det halv årspris, og velkomstpoeng, samt at Gold kortet bare kommer på 300kr i året når jeg har begge kortene iflg chatten, og det kan jeg leve med. Så kanskje man bare skal bestille opp et platinum kort fra sas og se om man får brukt noe mer penger.
Ja, vi snaker om SAS amex platinum Sikker på det at du ikke klarer det? mat+bensin på 5 mnd blir fort litt. Kanskje noe nytt på power eller elkjøp for deg eller venner/familie. Eller bestille en ferietur. Skulle du vøre uheldig og mangle feks 10K før nyåret så kan du jukse deg til det ved og bestille en SAS full flex og avbestille utpå nyåret når du har brukt kortet litt på nyåret. Er ikke noe poeng i og gjøre det om du ikke har nok poeng til årets CT og neste års
Har ingen bensinutgifter før januar når jeg tar over ny bil, men kom på at vi skal ordne den nye leiligheten og da blir det jo 150-200k hos Elkjøp og hos møbelforhandler, så da kan jeg jo dra sas amex kortet. Men jeg har jo ikke mer enn 14400 poeng oppspart, så en CT i år vil jo uansett være bortkastet. (Sett bort fra rundt 150.000 MR poeng) La for øvrig inn en søknad om det isted. Tanken fremover er at samboeren skal få et tilleggskort (DnB saga MC) som hun kan bruke når hun shopper. Tenkte i grunn at hun kunne ta over mitt amex gold kort, men nå er jeg litt usikker på om vi får noe nytte av det kortet hvis jeg får innvilget Sas amex platinum og har aktivert EB på saga MC. Kosten med Shell sitt MC ifht drivstoff er noe dyrere enn å bruke DnB MC, da de er høyere i pris enn ST1 som er 400 meter lenger bort, så det tror jeg ikke at jeg kommer til å bruke. (Hvis det i hovedsak er drivstoff det kortet er bra for).
Shell MC gir deg 1% trumf på alle kjøp, så det er definitivt bra til mer enn drivstoff. Trumfen overføres fra Ikano til trumfkontoen din den 10/11. hver mnd.
Jeg kommer til å beholde det i lommeboka, så får jeg se hva som brukes de neste 3-4 månedene og ta en ny gjennomgang.
Hei Filip, fra en "nykommer" her til en annen - håper det er greit jeg kaster meg på topptråden da jeg ikke fant noen annen passende tråd de siste 3 sidene. Jeg har ikke kastet meg helt over bonusbølgen før for en måned eller to tilbake da jeg fant ut at det kunne være lurt å oppgradere mitt DNB MC til Eurobonus når det allikevel ligger der. Som student med dertil beskjedne årlig omsetning av kroner har jeg ikke tenkt på MC som en løsning før nå (den berømte lyspære), men har hatt et jevnt sig med trumfkroner siden jeg flyttet ut fra opphavet så jeg har noen liggende. Mitt spørsmål er da - med mine studentbeskjedne 10-15k i mnd omsatt på et kredittkort, vil det lønne seg å fortsette med mitt DNB MC, eller burde jeg konvertere til det mye omtalte Shell MC og "dobbeltrumfe" istedet? Det skal sies at jeg flyr type en til to ganger i året, men har en liten drøm om å kunne oppgradere en langreise til C om ikke for mange år Har slått fra meg noe Amex da jeg ikke vil ha omsetning eller råd til en CT på noen år, så får vi heller ta det i fremtiden. PS Filip: Ser du skriver du skal bruke noen hundre laken hos bl.a Elkjøp. Om du befinner deg sør i landet og muligens snuser litt på konkurrentene, kan du ikke sende meg en PM når der nærmer seg?
Om du betaler 49 kr/mnd for kortet ditt og alternativet er 0kr/mnd for Shell MasterCard så er vel det er greit valg. Shell gir 13.89 eller 14.49(periodevis overføringskampanje) poeng per hundrelapp mens DNB gir 15. Forskjellen på 0.51 poeng per krone koster deg 588 kr per år og eksempelvis omsetning på 125k i året gir deg da 637.5 poeng ekstra per år. Om du velger å kjøpe poeng for 588 kr vil du havne på 2352 ekstra poeng. Mao du skal øke omsetninngen ganske betydelig før DnB MasterCard lønner deg over Shell MasterCard. Og på det tidspunktet har du nok omsetning til å dra inn et enda bedre kort.