Beste business class og first i Star Alliance til Asia?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Gullars, 29. nov 2017.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes vel noen bedre alternativer, ja. Jeg ville sett på NH, SQ, BR og kanskje TG. Har bare forsøkt SQ selv, men det virker som om alle disse får forholdsvis bra feedback på biz-produktet.

    På returen er det bra tilgjengelighet på TG C BKK-OSL de fleste dagene. Det synes også å være bra tilgjengelighet på SQ C, både fra TYO til SIN, SIN til BKK og SIN til Europa. Noen muligheter kan jo dermed være TYO-SIN-BKK-OSL eller TYO-SIN-FRA/LHR/CDG/AMS/MUC/CPH/ARN-OSL. Jeg tror jeg hadde gått for BKK-OSL, så får dere wide-body hele veien :)

    På utreisen finner jeg umiddelbart ikke noe veldig bra. Dere kommer dere til SIN via AMS, men sliter med å komme dere videre. Her tror jeg imidlertid dere har bra sannsynlighet for å lande TG F noen dager før utreise. Det er 7 ledige seter i F-kabinen fra FRA og 6 ledige i F-kabinen fra LHR. Da blir det altså oppgradering til OSL-LHR/FRA-BKK-HND-NRT når det nærmer seg.

    Edit: United viser denne utreisen 23/10:
    LH C OSL-FRA 0950-1135
    CA F FRA-PEK 1355-0515 (773)
    NH C PEK-HND 0820-1250 (787)

    Ville gått for den og TYO-SIN-BKK-OSL på returen. Utreisen kan oppgraderes til TG F via BKK. Du får neppe LH F FRA-HND direkte (F0-F2 aktuelle dager), men kan f.eks. få FRA-PEK, altså samme rute som du har men der CA F erstattes med LH F.
     
    Last edited: 18. aug 2019
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Dobbelpost
     
  3. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    herlig, takk for utfyllende svar og tips.

    Skal ringe Tallin på mandag og sjekke muligheter, men regner vel med at jeg må vente til ca 14 dager før avreise for å få tilgjengelige F på LH og TG.

    Kan kun fly F en retning pga manglende bonuspoeng. Ettersom jeg ser det er åpnet for C på TG sin rute fra NRT-BKK-OSL så høres det ut som en behagelig og effektiv returreise, og så heller håpe på noe ledig F fra Osl til HND/NRT med diverese connections.

    Dette er jo gøy.. (og litt frustrerende)... nå må jeg bare lære meg å bli en skikkelig poengjeger også så jeg kan ta flere slike turer:)
     
  4. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg burde vel strengt tatt funnet en annen tråd for disse spm, men klarer ikke helt finne en som passer - link meg om det er noe jeg har gått glipp av så fortsetter jeg i korrekt tråd..

    Anyway; viktig spm:
    Jeg kan nå booke TG C fra BKK til OSL - avreise 00.20 tirsdag 29.10.
    Det er p.t ikke noen ledige direkteavg fra NRT/HND - BKK mandag 28.10, noe vi foretrekker. Er det normalt sett stor sjanse for at slikt vil komme tilgjengelig nærmere avreise? TG har et fly som går fra NRT i 17-tiden den 28, og gir oss 2,5 timer på BKK før avreise OSL, noe som hadde vært helt ideelt for oss, men den står ikke som tilgjengelg på SAS sine sider.

    Har en returrute som tidsmessig passer oss bra nå, men den innebærer air china, så har lyst til å kaste meg på TG C, men vet ikke om jeg tørr satse på at en åpning på direkte HND/NRT - BKK vil dukke opp.

    EDIT: Hoppet på BKK-OSL med TG C. En smule lang reiseveg fra NRT til BKK, da vi må innom PNH, men får da oppleve ANA sin C fra NRT til PNH, så det kan jo være greit.
    Håper uansett det dukker opp en bra direkterute NRT-BKK innen reisedato så vi slipper å dra fra Tokyo så tidlig på mandagen.
     
    Last edited: 19. aug 2019
  5. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis jeg har forstått det riktig så er det ikke bare flyselskapet det står på når det kommer til kvaliteten på C og F klasse, men også flytype?
    Stemmer dette?

    I så fall, er det noen som har en rangering av flytyper med C og F på L/H ?

    Hva bør man helst finne og hva bør man unngå?
     
  6. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Her må du nesten bare gjøre research på de konkrete rutene du vurderer, siden dette varierer både mellom ruter og flyselskap.

    Ta Air China for eksempel - utdatert 2-2-2 config i C på de fleste flytyper, men splitt ny og superlovende 1-2-1 reverse herringbone kabin i A350. Eller ANA - potensielt bransjevinner i C i ny 777-config, halvslapp 2-2-2 i 787 på regionale ruter. Vanskelig å komme opp med en klar fasit her uten at du snevrer inn søket litt.
     
    Snublefot liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 20. aug 2019
    Snublefot liker dette
  8. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Det er forskjellige innad i selskapenes flytyper også. Hadde en tur-retur Maldivene i C med TK, noen år siden men muligens fortsatt relevant. 330-200 hadde angle flat mens 330-300 hadde lie flat, litt forskjell på lenge turer syns vi.

    Lufthansa i C er ikke den beste jeg har opplevd og det trekker litt ned at det er 2-2-2 på nesten alle fly. Har selv prøvd C i 747-8,340-600. Var «nedtur» fra LH F til LH C på så mange måter #godtvant

    TG C har vel store ganske variable C på flytypene, gamle 747-400 mot nye 350-900 f.eks.

    Virker som at BR, SQ og ANA er gode på C.

    F er vel stort sett ganske likt, min erfaring. Har ikke så altfor store sammenligningsgrunnlag ennå.
     
    Snublefot liker dette
  9. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    Har aldri opplevd å være på et fly med en "bar-lounge" ombord, men ser at det er noen operatører som har dette til sin F.

    Er det noen av selskapene i Star Alliance som dere har erfart har det ombord?
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel bare sandkasseselskapene som har det. Det er vel dessuten ikke begrenset til F, men F og Biz. Jeg har ingen personlig erfaring med det. Når jeg reiser i de eleverte klasser, da skal jeg serveres, ikke stå barheng :)
     
    Arvid1410, Shyneno, Gullars and 6 others like this.
  11. Snublefot

    Snublefot Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    18
    hahaha:) herlig:)
     
    Shyneno and RoadKing like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste flyselskap har i Business Class en liten bardisk/oppdekt plass i galley med mat og drikke for selvbetjening. I perioder når det er stille og ingen matservering, spesielt på nattflyvning, kan du fint henge der med en venn og ta en drink.
     
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Virgin Atlantic har også bar, med bartender, i alle fall på A346.
    LRM_EXPORT_123151552718741_20190823_171214563.jpeg
     
    Edvard, Eddie47, drsyk and 2 others like this.
  14. TrondTK

    TrondTK Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Neste juli er det mange muligheter med business til Bali. Jeg kan velge mellom Turkish Airlines og Singapore Airlines. TK er med ny dreamliner fra Istanbul direkte til Bali. Med SQ kan jeg velge mellom A380 fra London, A350 fra Munchen og 777 fra Frankfurt.
    Hvilket fly ville du valgt for best setekomfort?
     
  15. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    SQ og 350 høster svært gode kritikker
     
    TrondTK and magnusha like this.
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Har sett litt på tur dit selv neste sommer. Dessverre er jo Tk sine rutetider helt forferdelig selv om det går raskere. Ut 0120 om natta ifra IST og lander 1930 i DPS.. Oppskriften på ødelagt døgnrytme det..

    Hjem igjen er ikke TK helt ute å kjører. 21.00 ifra DPS, lander 06 i IST.

    Prøv SQ nedover til DPS også TK hjem?
     
    TrondTK liker dette
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Kan også routes OSL-IST-SIN-DPS som meg.
    IST-SIN avgang kl 1825- ankomst kl 1015 (TK)
    SIN-DPS avgang kl1610- ankomst kl 1905(SQ)
    :)
     
    TrondTK liker dette
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes ikke det er så gærnt egentlig. Man kan slappe av lenge og godt i lounge på IST, og være våken til landing på DPS. Etter hotellinnsjekk, så er det bare å sove til neste morgen.
     
    ChrisTW and TrondTK like this.
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    reiser FRA asia i november og har booket TG BKK-CPH.

    kommer til BKK på kvelden fra SIN og lurer på om jeg heller bør velge noe derfra?
    LH til MUC eller FRA (FRA er vel øøøørlite håp om F oppgradering?)
    LX til ZRH
    TK til IST
    SQ til en rekke destinasjoner i europa for connection videre.

    Til info er det første virkelige CT med foreløpig CA first FRA-PEK(håper på LH), SQ suites PEK-SIN og TG biz BKK-CPH
     
  20. TrondTK

    TrondTK Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tipset. Jeg booket GOT-IST-BKK-DPS i business hele veien og ca. 2 timers venting på loungene :)
     

Del denne siden