Beste lojalitetsprogram for USA-tur?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av turbotobben, 13. jan 2020.

  1. turbotobben

    turbotobben Medlem

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei -

    kona og jeg planlegger en 3 ukers til til USA i sommer, med fly, togreise tvers over kontinentet og en roadtrip.

    Jeg lurte på om det er noe spesifikt "lojalitetsprogram"/kredittkort man bør vurdere for en slik tur? Både med tanke på medlemsskap i hotellkjeder, poengsamling og rabatter.

    Jeg har jo mye rart allerede: EBG, Amex SAS Elite, SAS MC Premium og DNB Saga MC (oppgradert med EB), NCC Gold. Det blir noen kroner medlemsavgift men jeg har grei opptjening på EB-poeng og CT.

    Jeg har brukt et par år nå på å teste disse medlemsskapene og sitter og lurer på om noen av disse kanskje kan utgå til fordel for noe annet, da spesielt med tanke på muligheter når vi er på utenlandsreiser.

    Vi reiser mellom 3-6 uker utenlands hvert år men jeg har ikke tenkt så mye på "internasjonale" programmer enda og kunne trenge noen råd.
     
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring er at det er lite igjen for status. En ting er at de enkelte lokale hotellene som oftest er franchise og føler de selv har lite igjen for å gi oppvartning til kjedene de hører til, en annen at de ofte har ditto folk i resepsjonen som ikke kunne brydd seg mindre om hvor mye gull/diamant/platinum/whatever du er, endelig så skjer det ofte når du er på road trip at der du kommer, så er ikke din kjede representert, og da er du like langt.

    Jeg har vært på mange road trips i USA, og har Diamant (nesten topp nivå, var toppnivå inntil for et par år siden) med Best Western. BW er meget godt representert i USA, men jeg har i liten grad opplevd at statusen min har gjort forskjell, selv om jeg har gjort oppmerksom på den. De sier f.eks "We don't do that here" når jeg spør om benefits. Og det står faktisk med fluelort skrift i programmet til BW sitt bonusprogram, at det ikke gjelder alle steder...

    Tilsvarende har jeg til en viss grad opplevd selv, og hørt andre si at f.eks Gold status med Hilton Honours har null verdi i USA.

    Som erfaren roadtrip'er i USA, så vil jeg egentlig anbefale deg å "glemme" kjeder for overnatting. Sank heller erfaring fra andre, reisefora, tripadvisor mm, så finner du småmoteller etc, med lokal forankring som gir deg mye mer valuta for pengene (selv om de kan være dyrere) enn de store.

    Skulle du likevel ønske å gå for en kjede så er jo nevnte BW et alternativ, du har også IHG samt HHonours. Av kjeder uten programmer så kan jeg anbefale Motel6 (primært i de vestlige statene) og Super8. Begge moteller med ganske så bra standard.

    Og du... Ta med deg pulverkaffe fra Norge.
     
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    turbotobben liker dette
  4. turbotobben

    turbotobben Medlem

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Millioner takk for gode tips. Jeg burde ha nevnt at jeg har reist endel i USA, sist var jeg på roadtrip på 5000km rundt Lake Michigan i 2017. Da brukte jeg Hotels.com til å booke oss inn på «dagens mål», det funket stort sett greit. Det førte til en gratis overnatting et eller annet sted i nord-Michigan.

    Vurderer Amex Platinum, men er usikker på om jeg klarer å hente ut nok til å forsvare prisen. Mulig jeg dumper ut Saga EB-oppgraderingen i så fall (tenker at jeg har uansett nok til EBG via Amex, SAS MC og reiser).
     
    RoadKing liker dette
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er det beste reiserådet du finner her inne. Svart kaffe er mangelvare i store deler av det store utland.
     
    RoadKing and turbotobben like this.
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Er det dette som er problemet?

    2020-01-12.jpg
     
    johkon, jonss, turbotobben and 2 others like this.
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    turbotobben liker dette

Del denne siden