Hei dere, jeg er ny Eurobonus jeger og lærer noe nytt hver dag. Jeg skal bestille flybilletter gjennom Gototgate. Det er med SAS og Qatar. Hvordan kan jeg tjene poeng på denne reisen? Hvor kan jeg registrere min eurobonus nummer? Hvordan kan jeg vite hvilken type billett jeg har via SAS? Tenker med tanke på om det er plus og om vi får lounge tilgang. Finnes det noe enklere måte å bestille billetter på når billetter er med partnere? Håper på tilbakemelding da planen er å bestille i dag
1) Unngå tredjeparter. Book heller direkte hos Qatar Airways. Det gjør livet enklere for deg. Spesielt om noe går galt med flightene, og du har en garantert gjennomgående billett. 2) Legg inn relevant bonusnummer. Så lenge du har en SAS-flight får du den frem i SAS-appen og dermed kan legge til EB-nummer. For Qatar-flightene får du ikke EB-poeng, men du kan få avios-poeng hos Qatar eller andre Oneworld-medlemmer 3) Det står i SAS-appen hvilken reiseklasse du har 4) Hvis målet er å maksimere EuroBonus-poeng ville jeg anbefalt deg å sjekke med feks Turkish Airlines som ofte er konkurransedyktige på pris. (Forutsetter her at destinasjonen er Qatar)
Enig, book direkte hos selskapet du skal fly med. For QR can du jo også for EB på kjøpet hos QR om du handler via ViaTrumf
Er ikke billetten gjennomgående når den bookes via tredjepart? Sluttdestinasjonen er ikke Qatar. Det er SAS til Stockholm også er det videre med Qatar med mellomlanding i Doha. Prisdifferansen med å booke via Qatar uten SAS var på hele 22k da vi er 5 stk, og jeg klarer nok ikke å forsvare den differansen. Må nok tenke litt på den, men siden det er snakk om betydelig sum så får jeg ihvert fall god slump med poeng ved å betale med Amex elite. Tusen takk for svar dere
Problemet er at det vanligvis ikke er enkelt å få tak i kundeservice hos tredjeparter, og det er også vanskelig å få erstattet noe hos de. Hvor er sluttdestinasjon etter Qatar?
For å nyansere bildet litt - joda, selvfølgelig er det best å booke direkte, men samtidig er det jo en del historier her inne der det ikke har vært mye hjelp å få selv om reisen er booket direkte. 22K er jo ebn betydelig sum, så skjønner godt at du vurderer booking via tredjepart.
Spørsmålet er om tredjepart bare er flinkere til å få fram besparelsen ved å reise med SAS til Stockholm for så å reise videre med Qatar og at man like gjerne kunne booket disse som separate billetter direkte. Det er på ingen måte sikkert at det gotogate selger er en gjennomgående reise. Hvis det er sånn er de fortsatt pliktige til å hjelpe deg dersom noe går galt, men det hjelper ikke når man sitter fast et sted og kundeservice er umulig å få tak i. Noe som såklart skjer hele tiden med flyselskapene sin kundeservice også...
Beklager om det slås inn åpne dører: Det skal ikke ha noe å si hvor du bestiller billettene for om du får bonuspoeng eller ikke. Det finnes ofte et felt der du kan legge inn bonusnummeret ditt underveis i bestillinga. I verste fall må bonuskortet registreres i skranke ved innsjekk. Du får også de samme fordelene som reiseklasse og bonusmedlemsskapsnivå tilsier selv om du bestiller via tredjepart (ikke direkte hos flyselskapet). Qatar tilhører Oneworld-alliansen, så da vil eventuelle bonuspoeng registreres i et Oneworld-program, ikke Eurobonus, men jeg er usikker på om du kan få begge deler på samme reise dersom dette er en såkalt 'sammenhengende billett', der må klokere hoder enn mitt avgi et svar. EDIT: Nå ser jeg i etterkant at du allerede har fått gode svar... Jeg er tydeligvis altfor trøtt
Tusen takk for svar, det var nyttig. Da kan jeg i verste fall registrere i skranken ved innsjekk for den ene strekningen med SAS.
Hva er reiseruten din, og hvilke datoer? Booker du via Qatar sine sider, kan du booke direkte fra der du reiser. Qatar selger SAS-billetter som en del av sine gjennomgående reiser. Feks kan du booke Qatar fra Stavanger til BKK, hvor første leg er SAS. Boller du via en tredjepart kan det være at de i praksis booke en t/r SVG-OSL og en t/r OSL-BKK. Her har man ikke fasiten før man har booket. Er prisdifferansen på 22,000 når du har trykket deg gjennom til betaling. OTA’eme er flinke til å legge til gebyrer underveis, som bagasje, kredittkortfester etc.
Reiseruten er Oslo-Dubai/Sharjah, 4.-18.juli. Via gotogate får jeg prisen på ca 28k, da med sas til Stockholm, Qatar videre, samme tilbake. Når jeg søker via Qatar så får jeg kun alternativ Oslo-Doha og er det betydelig dyrere. Vi er for sent ute med å bestille og ser at prisene er helt ville. Dette var det beste alternativet jeg hadde sett på en stund.
Google Flight sier at OSL - FRA - DXB med Lufthansa er en av de raskeste og billigste rutene. Da får du også bonuspoeng på hele flyvningen, ikke bare OSL-ARN. Går du via Viatrumf tjener du 1,1 prosent Trumf på hele utlegget også. (Dette er selvsagt i tillegg til å bruke Amex). Ps - av erfaring har jeg sett at Turkish sine billetter ikke alltid dukker opp i slike søkemotorer og de kan være billige. Verdt å sjekke ut
Finner ikke noe rimeligere enn lavt 6000 med LH/LX, som nevnt under. Finner for øvrig hverken reiserute eller de prisene du refererer til. Uansett, så lange dere har lange mellomlandinger går det nok fint. Det er viktig å ha i bakhodet at flyselskapene kommer til å henvise deg til Gotogate ved kanselleringer og forsinkelser, for du er ikke kunden deres. Du er kunden til GTG og GTG er igjen kunden til flyselskapet. Vær også obs på at det kan være reisen behandles som to enkeltreise, men dere bør likevel kunne sjekke bagasjen helt frem om de i skranken har kontroll på oppgavene.
Kan være verdt å sjekke pris på samme rute via et mer seriøst reisebyrå, f.eks Berg Hansen. De er i hvert fall pålitelige og hjelper til dersom det skjer noe uforutsett underveis.