Bestilling av MacBook til fysisk apple store i usa - erfaringer?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av awt, 19. okt 2018.

  1. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Som kjent er det fort noen kroner å spare på Apple-produkter over fjorden. Når det kommer til de bærbare variantene er amerikansk tastaturoppsett (og dermed også frafallet av @-tasten) en ulempe etter mitt syn.

    På Apple sine amerikanske nettsider kan man derimot spesifisere andre tastaturoppsett, der dansk for tiden er det som er nærmest, og for min del, mer enn godt nok. Tidligere var også norsk en mulighet, men dette er borte av en eller annen grunn.

    Uansett, dette kan bestilles med henting i en fysisk Apple Store, og man får bekreftet leveringsdato med en gang.

    ...men er det noen som har gjort dette, og har erfaring? Det skal ofte ikke så mange dagene med forsinkelse til før man plutselig sitter på flyet hjem igjen, uten noe PC. Jeg ser ikke for meg at man får pengene igjen om man ikke plukker den opp akkurat.

    Om noen skulle lure så kjenner jeg til tollbestemmelser, reklamasjonsrettigheter, sales tax, valutapåslag, Trumf på (norsk) Apple store, studentsidene til Apple, Amex på Elkjøp og det som enn er. :D
     
  2. kalleballer

    kalleballer Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke at jeg kan bidra noe .. men kunne man virkelig bestille i USA med norsk tastaturoppsett før?
    Hadde en bare visst ...
     
  3. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har gjort det som du beskriver.
    Befant meg i Houston når jeg bestilte en Samsung Laptop hos B&H, med pickup i butikk en uke frem i tid i New York. Husker ikke helt hvor mange dager den var forsinket, men fikk den samme dag som flyet gikk.

    Var litt nervøs, så kommer nok til å tenke meg om to ganger, før jeg bestiller noe frem i tid. Jeg hadde ikke noen Plan B, om den ikke kom til jeg skulle hjem.
    (var forhånds betalt på nett).

    Skal tilbake på jobb, til neste år, men kommer ikke til å forhånds betale noe.
     
  4. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,307
    Likes mottatt:
    1,473
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke bare til å bestille i forkant da og planlegge litt nøye? Jeg hadde en lignende tanke nå da jeg var i USA, men slo det fra meg. Jeg så da for meg å bruke General Delivery (en tjeneste som minner om posten her i norge - mye bedre enn det rælet de vanligvis bedriver i Unaiten). Man kan da bestille den til et postkontor hvor som helst som godtar "general delivery". De vil så holde den på postkontoret i 14 dager. Tenkte da å bestille ca 1 uke i forveien med amazon prime (som pleier å være max 2 dager så er pakken fremme). Så kunne den ligge 5 dager ca + et par hvis jeg tok en annen vei eller ble lenger noen plass (Var på roadtrip).

    Vil ikke tro en butikk har så sabla mye kortere tidsfrist akkurat, spesielt ikke om du sender dem en mail og avklarer på forhånd.
     
  5. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Naa bor jeg i USA og bruker aa bestille Apple Produkter aa hente dem i Portland naar vi er der (sparer ca. 9% Sales Tax). Naar betaling etc er paa plass faar jeg et Passbook Card som jeg legger i Wallet paa iPhone og som scannes, sjelden tar det mer enn 5 minutter.
    Det er jo en forskjell - mine produkter er jo paa lager i butikken, du maa soerge for at det er nok tid til aa faa sendt spesial bestillingen til butikken du oensker aa hente den i. Apple er hjelpsomme paa Chat og Telefon - saa det boer ikke vaere noe problem, vil ogsaa spoerre paa telefon om de har Norsk tastatur tilgjengelig.
     
  6. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar, får se litt hva det blir til. Kommer uansett til å vente på hva som evt. blir lansert senere i måneden, da jeg synes dagens MacBook Pro blir hakket for dyr.
     
  7. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har bestilt fra apple.de til hoteller i Hamburg, og fra Amazon og B&H Photo til bra hoteller som Park Hyatt og Le Meridien i USA (for å spare sales-tax). Dersom du har en booking der kan du la varene ankomme noen dager i forkant, hotellene holder på dem dersom du ringer og sier fra.

    Legg merke til at bruktverdien i Norge av de importerte varene uten norsk tastatur ville være tilnærmelsesvis null, så i tilfelle du selger ting på finn.no før du kjøper nytt vil du bare tape down the road. Søker du ellers på finn.no etter nye varer er det overraskende mye til salgs der som fremdeles er forseglet til ok pris, og som du kan selge til omtrent samme pris neste år:

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=130470269

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129288386

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111894311

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=131227147
     
    Last edited: 20. okt 2018
  8. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt så var hele poenget å kjøpe med nordisk tastatur, så den hadde nok vært salgbar (jeg bruker de riktignok stort sett opp). :)

    Uansett, Apple lanserte ny Macbook Air etter at jeg laget tråden, men så glemte jeg det litt ut, og når jeg skulle sjekke var tidligst levering i en Apple Store dagen etter vi forlot landet. Jeg kunne fått levering til annen adresse tidligere (f.eks. hotellet), men da har man plutselig enda et ledd å forholde seg til.

    Videre så ble ikke besparelsen mer enn ca. 2500,- NOK om man sammenligner med studentprisene i Norge, samt tar med tax (må bestille fra Apple om man skal endre tastatur) og valutapåslag, og da risikerer man (i teorien riktignok) fortsatt å måtte betale moms om man er litt "uheldig". Legger man så til reklamasjonsretten man har her til lands blir det rett og slett ikke verdt det...

    Uansett, takk for tips og svar, kanskje en gang. :p
     
  9. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Ankommer USA på Black Friday, og undersøke om Apple kan levere nye MAcBook Air med Norsk tastatur på en uke. I Apple Store kan jeg konfigurere den med dansk tastatur men ikke norsk. Men jeg tenker (håper) at kan de levere dansk i USA klarer de nok Norsk også.
     
  10. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Eneste(?) forskjell på norsk og dansk er at plasseringen av Æ- og Ø-tastene har byttet plass, så det overlever man nok i verste fall. :)

    Godt mulig man bare kan nappe ut tastene og bytte de om også.
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
  12. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Det hadde fungert, men det er forskjellig layout på et amerikansk og norsk/skandinavisk tastatur, så man hadde bl.a. ikke fått egen @-tast (som er helt fantastisk forøvrig) som man har her hjemme.
     
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenkt tanken, og allerede spurt de om de kommer med norsk cover til nye MBA
     

Del denne siden