Bestilt bonusreise fly premium i C, direkte OSL-MIA t/r sas endre avgang via Arl begge veier

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gzegorz, 06. juni 2018.

  1. gzegorz

    gzegorz Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, (lette i andre tråder, men fant ingen svar på dette)
    har 3 turer liggende tur retur OSL-MIA t/r i jan/feb 2019, kona, jeg og begge svigers, litt forksjellige datoer, men alle var direkte. Alle oppgradert via fly premium. Har fulgt med og vært oppe sent og tidlig for å booke disse.
    Logger inn i dag, og ser at samtlige har blitt endret til å gå via Arlanda uten at jeg har fått beskjed og/eller nye billetter har blitt utstedt.
    OSL-MIA er nå flyttet fra fredager til torsdager, det samme for retur. Ringer 05400 og ber om å få det endret en dag tilbake slik at vi igjen har direkteruter og får beskjed av en danske at det nå ikke er ledige C billetter for bonusbooking på disse datoer, dette visste jeg jo fra før - det VAR ledige billetter for to mnd siden, men da gikk torsdagsruten fra Arlanda.

    Kan SAS bare gjøre dette? Har vi ingen rettigheter? Da vi reiser men eldre og barn var jo hele poenget å få en direktereise på 10 timer. Ikke fly via Stockholm på 14. Skjønner at det et I-lands problem, men det oppleves som slett kundebehandling når de gjør slike endringer, ikke opplyser om det og nekter å gi oss "vanlig" C-billett èn dag tidligere, selv om det er mange ledige.

    Sendte mail til gullmailen nå, venter på svar. Noen tips/råd om hva vi kan gjøre
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    SAS og alle andre flyselskaper har vel alltid med i sine kontrakter når du kjøper billett at de kan forandre eller kansellerer en flyvning.

    Fordelen din er jo at du har boket flyvningene med bonusbilletter sånn at du kan kansellere billettene uten kostnad om dette er en dealbreaker for deg.

    Ellers tror jeg at en svipptur innom Arlanda går fint i praksis, selv om dere sikkert på opp av senga tidligere på morgenen. Så kan jo hele familien få seg frokost i loungen der som bonus:)

    Reiser du med eldre sørger du for å bestille transport på flyplassene hvis avstander er et tema.

    Til slutt oppretter du en expertflyer konto og legger inn detaljerte søk på direkterutene som er alternativer for flyvningene og sørger for å kaste deg på telefonen til SAS direkte når og hvis det blir sluppet flere billetter fremover i tid. For det blir det jo i blant.
     
    NotValid and holmen like this.
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde booket tur for to i C(fikk disse samme dag de ble sluppet 330dager før) og hadde et opphold på 6 dager. Jeg hadde ikke direkte via Oslo. Plutselig, uten å få besked hadde de kortet ned turen en dag i begge ender, tre måneder før vi skulle reise, slik at vi da kun fikk 4 dager i MIA. Hadde også en separat booking i plus for penger som de også hadde endret. Som EBG oppfattet jeg at de ikke var hjelp å få så lenge det ikke var bonus billetter tilgjengelig. Da jeg hadde prøved med med 3-4 chat henvendelser, 4-5 e-poster og 10-15 samtaler så var det ikke hjelp på få.
     
    gzegorz liker dette
  4. flexitravel

    flexitravel Medlem

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Synes det høres veldig provoserende ut at de endrer billetten uten å gi beskjed og uten å følge opp med ledige seter på alternative dager/ruter. Jeg har opplevd dette flere ganger selv, men aldri med bonusbilletter. Problemet er at SAS kundeservice 05400 er ubrukelig. Min erfaring er at det sitter arrogante svenske 20 åringer der som er veldig uerfarne og kun svarer "beklager" eller snakker i mot deg.

    En gang endret de SVG -OSL - EWR -MIA til SVG -OSL -ARN -EWR - MIA med 7 timer lenger reisetid. Fikk bare til svar "at slik var det" og at "jeg måtte skjønne endringer kunne oppstå" hos 05400 de 4 gangene jeg forsøkt å endre til alternativer via CPH. Ringe "gulltelefonen" og kom til Tallinn. Der var tonen en annen og jeg fikk endret til SVG - CHP -IAD - MIA som faktisk var fremme en time før opprinnelig booking samt siste leg med American. Vet ikke om Sas bruker callsenteret i Tallinn lenger, men før måtte man ringe etter 19 for å komme dit.
     
  5. gzegorz

    gzegorz Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, takk for svar, får prøve å ringe etter 19, men har ikke helt troen på at det skal gå i orden. Svigers flyr fra Trondheim og må tydeligvis ha hjelp av en tidsmaskin for å rekke flyet til Miami fra Arlanda, se bilde under. Lurer på hvordan SAS har tenkt å fikse dette.
    Ila natten fikk nye billetter på t/r for mine foreldre, de andre to bookingene har vi fortsatt ikke hørt noe om
     

    Attached Files:

    Last edited: 07. juni 2018
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Endringer skjer jo fra tid til annen.
    Men akkurat den ruten fra TRD til ARN er litt vanskelig, tidsmessig.
    Hvis jeg skjønner deg rett, så får svigers like mange mellomlandinger hvis de får en direkte rute TRD-ARN? Da vil jo det løse seg greit.

    Det er 7 måneder til avreise, litt tidlig å bekymre seg for dette allerede nå.
     
    gzegorz liker dette
  7. gzegorz

    gzegorz Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Ja ordner seg sikkert, men ser ut til at de må reise til Stockholm dagen før
     
  8. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    301
    Likes mottatt:
    331
    Bonuspoeng:
    63
    Du må prøve å stå på kravene og forsøke å endre dag til direktemaskinen OSL-MIA hvis dette er viktig for deg. Hvis det ender med at svigers må reise til STO dagen før skal ihvertfall SAS dekke overnatting der. SAS endret tider på en reise DUB-CPH-GVA for foreldrene mine slik at de måtte fly DUB-CPH dagen før. Da fikk faren min lovnad om at de dekket hotell mot kvittering i etterkant. Faren min sendte inn kravet etter reisen og fikk det også dekket.
     
    gzegorz liker dette
  9. gzegorz

    gzegorz Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Skal prøve, men er tydeligvis ikke mye å få gjort.
    Synes dette underminerer fly premium produktet/opplevelsen.
    - Kjøp alt med kredittkort, som du har betalt 1500 kr året for ; 1500
    - Høyere gebyrer + høye renter hvis du ikke betaler på forfall ; 1000
    - Akkumuler >200 000 poeng = ganske høyt forbruk, oppmot 1 MNOK
    - Følg med på travelhacks, etc for å få booket tur med oppgradering - gratis
    - Bli bytta over til en avgang som gjør at du må stå opp 4 timer før og reise til et annet land som ligger feil vei, uten forvrasel - Priceless
    I tillegg, som nevnt i en annen tråd finnes det omtrent ikke ledige seter i C på lange strekninger annet en 1 og 1 sete i hele 2019...
     

Del denne siden