Betale utenlandsk studieavgift med SAS MasterCard Premium - Verdt det?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av BendikHa, 14. febr 2018.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Til høsten blir jeg student ved et Amerikansk universitet og er gjort oppmerksom på at studieavgiften kan betales med MasterCard. Beløpet det er snakk om vil være i prisklassen 40-50K USD. Tatt i betraktning at SAS MasterCard tar 2% i valutapåslag, er det verdt å betale 1K i USD i valutapåslag ved betaling av studieavgift?

    Etter betaling vil jeg da sitte igjen med 78 816,9 EB poeng for 401 966,19 NOK dagens kurs tatt i betraktning.
     
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det første jeg ville sjekket er om du kan få poeng for alle pengene, mitt vanlige SAS MasterCard kan jeg kun få poeng for opptil 200 000 kr per år. Hvordan det er med Premium vet jeg ikke.

    Det andre er om du kan overføre så mye penger på en gang, sist jeg sjekket med SEB kunne jeg ikke dra kortet for mer enn kredittgrensen min av gangen.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke glem å regne med hva det koster å overføre beløpet utenom MasterCard verden. Løper jo fort på kostnader og vakutapåslag der også.
     
  4. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, jeg skal sjekke det!

    Hva tenker du på? Det betale fakturaen er jo gratis. Åpenbart noe jeg har gått glipp av.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke faktura i USD?
    Da er det vel ikke gratis..
     
  6. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo nettopp det jeg tok utgangspunkt i. Jeg betaler fakturaen med MasterCard gjennom universitetets egen tjeneste. Transaksjonen blir belastet i USD og faktura kommer fra SAS MasterCard i NOK med valutapåslag.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg forstår ikke helt problemstillingen her åpenbart.
    Trodde spørsmålet var om det var verd å betale 2% valutapåslag for å bruke kort, men skal du bruke kort uansett så må du jo ut med påslaget åkke som.
    Mulig noen har 1.75% men da betaler du jo i realiteten 0.25% for EB opptjening og det er vel egentlig en no-brainer.
     
  8. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Er ingen begrensing på opptjening oppad på SeB SAS Premium.
    Bruker det ikkje å vera dobbelt opptjening i ferietid, så då er det berre å kjøre på då?
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det kom jo på markedet i fjor sommer så er litt tidlig å vite hva som kommer til å skje :)

    Amex har jo ofte dette om sommeren.
     
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har litt kort historie i gamet her, men tydligvis ganske lang med MC premium. Men har sett dobble poeng på sumaren i fjor og nokre dager til jul. Det må vera topp å koble med kampanje.
    Husker eg fekk instalments på min tuition down under, og kunne betale det kvar måned på kort. Kunne då betale alt når eg fekk lån eller løn.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,800
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge du skal betale i US $ så vil det påløpe kostnader enten du betaler en utenlandsbetaling gjennom nettbanken eller med en betalingsløsning og kredittkort.

    Jeg ville prøve å regne på forskjellen mellom billigst mulige betalingsløsning og betalingsløsningen til Universitetet med et kredittkort som gir Eurobonus og så tatt differansen som den reelle kostnaden på Eurobonuspoengene.

    Spørsmålet er jo også om du trenger Eurobonuspoeng, for meg som gjør det hadde det absolutt vært noe jeg hadde gjort.
     
  12. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det tok meg noe tid å forstå hva du mente, men jeg skjønner det nå. Det ville kostet noe og skulle overføre i bank også, den utgiften må jeg også sette opp i regnestykket.
     
  13. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det høres veldig bra ut! Det skal jeg absolutt sjekke ut nærmere. Doble poeng hadde jo også passet bra. Det gir virkelig valuta for pengene.
     

Del denne siden