Betaling af vin/øl på SAS Go på long haul

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HEO, 11. febr 2014.

  1. HEO

    HEO Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Ja før var det slik at man fikk fem enheter drikke til maten og måtte betale utover det.
     
  3. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Det er nytt ja....
     
  4. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til det at de som har kjøpt dyre billetter i Plus må betale for alt annet enn juice og vann mellom måltidene! (Ikke nytt, men overraskende)
     
  5. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Virker som det også er forandret:
    SAS GO på IC:
    SAS Plus på IC:
     
  6. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Voksenbrus (jeg fikk gin & tonic, øl og vin) var tilgjengelig gratis med maten for to dager siden i GO... Det eneste de tok betalt for ved matserveringen i GO var musserende.
     
    SASDC8 liker dette
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Når du betaler 2 til 4 ganger, 9k til 16Kmer enn for Economy og konkurrentene har bedre servering, er det ikke akkurat rette tiden å kutte på.

    Jeg har fått rapporter om at de nå tar seg betalt for alkohol mellom måltidene på Plus ex Economy Extra. Det er timelig dårlig stemning.
     
    Trety, Islending and Jørgen like this.
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette var sørgelige greier. Synes SAS var i en fin drev nå med mye positivitet. Og så skjuler de inn en sånn liten rakker i det med liten skrift som bare er for å irritere sine passasjerer. Og det verste er at det sannsynligvis koster dem penger. For kostnaden for drikkevarene er ikke store, men de som velger andre selskaper pga dette kan føre til større tapte inntekter for SAS. Og det er dårlig forretningssans.
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har gjort mange rare grep på longhaul, det ene er nedskjæringene på serveringen i GO og i Plus, men også at det er samme EB-opptjening i Business som i Plus. I tillegg har Plus fått fasttrack og lounge, så man kan jo lure på om de ønsker å bli kvitt hele businessclass på longhual.
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Men med all respekt å melde Ljodmila: Jeg er også veldig glad i SAS og flyr dem gjerne fremfor andre i mange tilfeller. Men jeg føler du klarer å gjøre noe negativt til noe positivt hver gang SAS endrer noe. Det er forsåvidt en topp holdning, men man må jo også forstå at en del endringer er negative for brukeren (les: den gj. snittlige passasjeren). Dette er en slik endring dessverre. Kanskje tjener SAS penger på det i det korte løp, men jeg føler at de nærmer seg en del low-cost carriers uten at de klarer å reflektere det i billettprisen.. Da tror jeg de taper i det lange løp..
     
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Til og med Southwest har gratis alkohol i økonomi! Riktig nok bare på Thanksgiving, jul og St Pattys day :p
     
    Dash liker dette
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Nå startet denne tråden med at de har kuttet all gratis alkohol i GO, mens andre aktører går motsatt vei (US-carriers er på vei tilbake til mer gratisservering på longhaul). I Plus får man drikke og gratis snacks m.v. på alle ruter untatt longhaul (der det kun er gratis drikke til maten).

    På den ene siden jobber SAS hardt med å standardisere merkenavnene på produktene, på den andre siden greier de jo aldri å få det konsistent. Ja, noen ganger virker det som de trekker tilfeldige lapper opp av hatten.
     
    Hickok, tommy777 and Jørgen like this.
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he he.. Du har ikke levd igjennom de xxxx antall prøv og feil prosjektene SAS har gjort igjennom årene. Det er jaggu mange. Start med SAS IT og websidene. Say no more. Og at SAS er bedre enn andre legacyselskaper på teknisk, crew, kompetanse etc etc. skal du dra lengre ut på landet med. Jeg har 100% tillit til alle selskapene jeg setter føttene mine ombord hos. Ellers hadde du ikke funnet meg der. SAS er ikke noe bedre enn noen andre.

    De har regnet på EN ting: Hvor mye de kommer til å spare. Konsekvensene kommer når kunder velger vekk SAS fordi de gjør store, drastiske endringer (som å eliminere komfort ombord for forretningsreisende) Det forsøkte KLM og feilet fantastisk på det og blokkerte igjen midtsetet og oppgraderte cateringen. Så er det strategien om å kutte-endre produktet litt av gangen. Helt til kundene får nok. Er det en revolusjon at SAS har kuttet ut biz på shorthaul som de påstår. Definitivt ikke.

    Nå betaler jo du ikke akkurat så mye til SAS kassen at det gjør noe. Det har *jeg* gjort gjennom årene. Tusenvis av flighter. Hundrevis av flighter over atlanteren og har vært SAS kunde igjennom godt og vondt. Flyselskapet har en spesiell plass i mitt hjerte. Og jeg er ikke akkurat noen typisk Norwegiankunde. SAS konkurrerer med Norwegian på hjemmebane, men over atlanteren som vi her snakker om, har SAS andre konkurrenter i ett helt annet segment enn det Norwegian er. Norwegian kommer aldri til å bli en fullverdig konkurrent til SAS eller andre fullserviceselskaper på langruter. De har ikke frekvens eller samarbeide med noen, så det vil aldri funke.

    Det er ett faktum at jeg unngår SAS innen Europa dersom jeg kan. Alltid. Det er også ett faktum at jeg for første gang brukte over 90K på BA i fjor, penger som SAS kunne ha fått en stor andel av. Jeg har flere valg. SAS er dårligst av alle konkurrenter over atlanteren i Business og Premium Economy. Slik nickel and diming at du må frem med lommeboka for å få en drink på enkelte deler av flighten når du har betalt 15K er smålig og utrolig irriterende.

    Du ligger i nedoverbakke i biz, du får eplejuice på bakken mens ALLE andre serverer Champagne. Maten er god hos SAS, men søvnen er dårlig. Når jeg har en helt flat og privat seng hos BA, Swiss eller UA, hvorfor skal jeg da velge SAS? Når jeg får en skikkelig Premium Economy med kjempepitch, USB ladere, skikkelig AVOD, businessmåltid og alt er gratis, hvorfor skal jeg betale MER for å fly med SAS? Og for the record, Norwegian sin Premium Economy har ett MYE bedre sete enn det SAS har i Plus langt.

    Og når jeg lander i Europa, har jeg ett leg til der pitchen er 30 og alt som serveres er tørre sandwicher og potetgull, midtsetet ledig når det er plass, men ikke garantert. Men med ett belegg totalt sett på litt over 60% er det ikke akkurat noe problem for tiden hos SAS

    Hadde SAS ikke dillet med dette og tilbydt det samme som konkurrentene, har jeg valgt dem, så enkelt er det. Det er en grunn til at så mange frekvente reisende tar turen via en av verdens verste flyplasser for å unngå SAS langt. Se Fnate, se AndersB, se Martin Foss, se Hickok osv osv. Og se undertegnede.

    Hva er resultatet, får dette innvirkning? Se på loadfactor og yield for forrige måned. Det fosser ikke akkurat fremover.
     
    Last edited: 12. febr 2014
    Zzzindre, Trety, Islending and 4 others like this.
  14. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Betaling for børst i Go - helt ok.
    Betaling for børst i Plus - hjernedødt.

    Det er så komisk å se hvordan SAS snakker om å forenkle produktet sitt på den ene siden, mens de alltid ender opp med å gjøre det motsatte. La oss skru tiden tilbake noen måneder. SAS lanserer Go og Plus. Alt skulle bli så mye lettere for passasjerene. Nå skulle det bli slutt på gratis kaffe på den avgangen, men ikke den neste. Den røde tråden skulle trekkes gjennom samtlige fly over hele rutenettet.

    ...og hva har vi fått?

    Begrepet SAS Plus bruker på to helt forskjellige produkter (longhaul og shorthaul), men det overlates til kundene - og liten skrift gjemt bort på nettsiden - å vite om forskjellene. Dumme meg trodde f. eks. at chips var gratis i Plus på OSL-EWR. Den er jo gratis på OSL-CPH. Men neida, det var den ikke. Frem med pengene. Og jeg er en som flyr mer enn gjennomsnittet og som bruker altfor mye tid på å følge med på det som skjer i luften. Nå får vi det samme rotet med alkohol. Hjernedødt.

    SAS må selvsagt få lov til å kutte kostnader. Tallknuserne i Stockholm vet behovet bedre enn meg. Problemet er at de samtidig knuser hele tankegangen bak Go/Plus-prosjektet - forenklingen for kunden. Blåst bort! Hvor mye penger har de ikke brukt på å fortelle oss kunder om hvor enkelt og likt alt skulle bli med Go og Plus? Trolig vesentlig mer enn de nå sparer på å ta betaling for børst i Plus. Legg til at de terger på seg noen av de mest betalingsvillige kundene de har - en irritasjon avholdsmennesker aldri vil forstå - så skjønner man at dette bare blir tull.

    Det er for øvrig ikke lenge siden folk i SAS-ledelsen ble overrasket over at kaffe ikke var gratis over hele rutenettet da de selv var ute og fløy. De hadde ikke fått med seg den vidunderlige forskjellen i produkter mellom innenriks og intraskandinavisk/europeisk. Mitt stalltips er at de neppe er klar over hva som er i ferd med å skje nå...
     
    Zzzindre, Trety, Dash and 6 others like this.
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi trekke pusten her, girls & boys?
     
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, vent litt! Jeg sitter bare å venter på at de Nordnorske kraftutrykkene skal hagle her.... :eek:
     
    HEO, Islending and Bjørn Helge like this.
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe bannskap enda?? Jøsses! ILS guidet oss rimelig rett mot rullebanen i sitt forrige innlegg, men ett par ting til

    Rimelig god trekk i sjefskontorene til SAS, men det gjelder selvsagt ikke bare SAS, men uten å gå for mye inn i historien, kan man jo være enig i at det kanskje ikke var det beste trekket å bruke xx antall titallls millioner for å flytte fra Frøsundavik til nytt kontor på Arlanda og investere i generatorer, infrastruktur mm for kort tid etter å flytte tilbake til Frøsundavik. Det var forrige SAS ledelsen. For ca. 4 direktører siden, valgte man å innføre 25% regelen på opptjening av Eurobonuspoeng, akkurat samtidig som det ble forbudt med bonuspoeng innenriks i Norge og Norwegian startet med 737 operasjon. Ikke akkurat verdens beste sjakktrekk og garantert grunnen til at mange ikke så poenget med å fly SAS siden man bare mottok en brøkdel bonuspoeng. Det har vi gjort mange studies på og det kan lett dokumenteres at endringene i Eurobonus i 2003 fikk dramatiske konsekvenser for SAS ifm lojalitet. Og jeg kan fortsette i det uendelige med forvirrende endringer og feilskjær i produkt som ILS sier har forvirret kundene gjennom årene. Og SAS har feilet med Go og Plus. De lovte at produktene skulle være lett forståelig og forenkle ting, noe som ikke har skjedd. Innenriks er produktet blitt marginalt forbedret, mens utenfor landets grenser er produktet rett og slett en Economy Class med gratis bob uten fokust på komfort og annet. Det som er positivt er opptjening av bonuspoeng som har blitt mye enklere for en billigere penge, men det koster selvsagt SAS mye å utstede alle disse poengene og gi disse folkene tilgang til lounger, mye mer enn det lommerusket de sparer på å kutte ut gratis børst på 15K billetter mellom ti og to på dagen. ;)

    Jeg er ihvertfall skråsikker på at gjennomsnittsprisen folk betaler for en Plus billett er lavere enn Extra og Business. Revolusjon er det ikke. KLM prøvde å selge midtsetet i biz først, men beholdt ihvertfall mat foran potetgull og tørre blinger. De kuttet ut dette ganske raskt og begynte igjen å tilby midtsetet blokkert. Hadde det vært en revolusjon, hadde de andre fulgt etter.

    Belegget på SAS longhaul er uendret siden Norwegian kom inn i markedet. SAS og Star tilbyr noe helt annet enn det Norwegian gjør. Norwegian tilbyr en blindvei der du må shoppe billett videre, noe som gjør tilbudet til Norwegian rimelig begrenset. Svakhetene i operasjonen har vi alle vært vitne til. Tipper det som på short haul er en økning i antall nye reisende som fyller opp de veldig begrensede Norwegianflightene som går nå. De selger masse av setene via reisebyråer, sydenfirmaer, cruisefirmaer etc, så jeg hadde ikke brukt så mye tid og energi på Norwegian Long Haul dersom jeg hadde vært i SAS ledelsen. Spørsmålet blir dog hvor mye SAS får inn i snitt for setene ombord på long haul. Bare i denne tråden er det flere som har flydd SAS veldig mye som nå velger andre selskaper pga det bambuset de diller med nå. Hvor representativt det er vet jeg ikke, men du kan banne på at gjennomsnittsomsetningen i SAS Plus og Business langt har gått betraktelig. Jeg ser fra USA at de oftere enn vanlig har salg i disse to klassene, fra 1300 dollar t-r.

    Prøv BA eller Qantas sine PE seter og sammenlign. Jeg har testet ut setet på DY sin 787 mellom Oslo og København og setet har veldig bra pitch og fotstøtte.

    Det er en stor forskjell på policy og enkeltflighter der ting ikke blir levert. Policyen til SAS er å ikke servere Champagne i longhaul biz på bakken. period. Ja, LH har nedoverbakke i biz, men har ihvertfall startet implementeringen med lie flat for lenge siden. De er ferdige lenge før SAS er ferdig med å konvertere kun 11 fly. Når det er sagt, reiser jeg heller ikke i biz med Lufthansa for tiden heller. Det setet er grusomt og maten er elendig

    Januar er selvsagt den verste måneden i året for alle selskaper, sånn er det. Men ett belegg på kun over 60% og en kraftig kapasitetsøkning i tillegg, er meget svake tall sett i verdenssammenheng.

    Ingen flyselskaper er perfekt, det er en meget vanskelig bransje. Sånn er det bare.
     
    wilhelm, vegardg, Fly med oss and 2 others like this.
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Sånn back to topic… Betaling for alkohol i økonomi er da mer eller mindre bransjestandard nå det da? Ihvertfall i USA. Ser ikke helt dramatikken i det.

    Litt mer merkelig med betaling mellom måltidene i økonomi ekstra. Et produkt som flere andre Europeiske bolag tvert om oppgraderer. For eksempel AF og BA. Virker som de prøver å finne seg en plass midt imellom alt mulig. Men jeg synes det er teit å kutte sånt i PLUS. Kan ikke være mye å spare.

    Mine 5 cent.
     
    view liker dette
  19. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Tiltredes! Jeg forsøker å bruke SAS på IC når det er mulig på mine jobbreiser siden vi kan reise i Plus/extra og har avtalepriser for dette. Å begynne å dra opp pengboka for chips og GT underveis blir for meg helt feil. Om jeg hadde vært på IC tur i Plus nå og ikke lest websidene og blir bedt om å dra opp pengboka tror jeg at jeg hadde blitt j#$|ig sur og grinete.

    Det blir lettere å se etter alternativer, heller ikke AVOD og skjermer er noe å rope hurra for idag. Lufthansa kommer jo etterhvert også med extra.
     
    Trety, tommy777 and Fly med oss like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det var bransjestandard, trenden går altså motsatt vei enn SAS. For to år siden, innførte AA gratis øl og vin på intercont. Delta har alltid hatt gratis øl og vin på intercont, men i fjor innførte de gratis brennevin i tillegg.

    http://www.cntraveler.com/daily-traveler/2013/12/get-drunk-for-free-on-delta

    Det er kun United som holder tilbake.
     

Del denne siden