Betaling af vin/øl på SAS Go på long haul

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av HEO, 11. febr 2014.

1. HEO

HEO Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    28
  2. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Ja før var det slik at man fikk fem enheter drikke til maten og måtte betale utover det.

3. Dash

Dash Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Det er nytt ja....

4. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    I tillegg til det at de som har kjøpt dyre billetter i Plus må betale for alt annet enn juice og vann mellom måltidene! (Ikke nytt, men overraskende)

5. Dash

Dash Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Virker som det også er forandret:
    SAS GO på IC:
    SAS Plus på IC:

6. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker på hvorfor du legger føringen "dyre billetter", det er vel helt avhengig av øyet som ser?
    Either way, PLUS, det er det samme som ECO EXTRA in the old days?

At ting faller utenfor inkludert-konseptet er en uungåelig respons til kniven mot strupen fra LCC-toget som kommer kjørende uten bremser (og mye annet). Dessverre :( What else can you do? Heldigvis ikke noe stort tap for frøken juice, vann og en-og-annen cola.

7. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Voksenbrus (jeg fikk gin & tonic, øl og vin) var tilgjengelig gratis med maten for to dager siden i GO... Det eneste de tok betalt for ved matserveringen i GO var musserende.

SASDC8 liker dette
  8. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,524
    Bonuspoeng:
    113
    Når du betaler 2 til 4 ganger, 9k til 16Kmer enn for Economy og konkurrentene har bedre servering, er det ikke akkurat rette tiden å kutte på.

Jeg har fått rapporter om at de nå tar seg betalt for alkohol mellom måltidene på Plus ex Economy Extra. Det er timelig dårlig stemning.

Trety, Islending and Jørgen like this.
  9. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette var sørgelige greier. Synes SAS var i en fin drev nå med mye positivitet. Og så skjuler de inn en sånn liten rakker i det med liten skrift som bare er for å irritere sine passasjerer. Og det verste er at det sannsynligvis koster dem penger. For kostnaden for drikkevarene er ikke store, men de som velger andre selskaper pga dette kan føre til større tapte inntekter for SAS. Og det er dårlig forretningssans.

10. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har gjort mange rare grep på longhaul, det ene er nedskjæringene på serveringen i GO og i Plus, men også at det er samme EB-opptjening i Business som i Plus. I tillegg har Plus fått fasttrack og lounge, så man kan jo lure på om de ønsker å bli kvitt hele businessclass på longhual.

11. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    For å være ærlig, får jeg litt flyprat-spekulant-wibes av dette. Med all respekt for alle, tror dere at SAS er så teite at de ikke har regnet på dette? Tror dere at de er så innmari maroder i huet at de ikke har gjort økonomisk analyse og både i tiden før og i tiden etter innføring av noe nytt? Som du sier, de er i et positivt driv. Det er mulig at jeg har jobbet litt for mye med å ha tillitt til ansatte i flyselskap (ifht flyskrekk og piloters, kabincrews og teknisk ansattes kompetanse) - men jeg har nå tillitt til at ikke bare det operative crewet er kompetente. Også de i administrasjonen.

Hvis *jeg* hadde betalt 2 til 4 ganger mer for eco+ så gjorde jeg det for å få beinplassen, maten, bedre seter, bedre underholdning, ekstra baggasje og bedre plassering i flyet. Alkoholen er liksom bare noe på siden, som jeg ikke en gang benytter meg av. Men det er mitt synspunkt da. Jeg tror ikke jeg er alene om det, men det er også de som er krasst uenig. Spørsmålet er jo bare om de som gir inntekter til SAS føler det som slutten av verdens eksistens at de ikke får gratis booze ombord mellom måltidene de gangene de flyr på eco+, eller om de i administrasjonen har vurdert dette godt nok og ringvirkningene ikke blir som det proklameres i denne tråden. Man ser jo bare hvordan man som fly-interessert tenker "Norwegian innfører det og det?! Herregud, folk kommer IKKE til å fly de nå". Også flyr folk med Norwegian enda mer enn før. Det er rart med det. Nå er det jo ikke noen som har fasiten før tiden har passert, men jeg håper du ser hvor jeg vil.

12. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Men med all respekt å melde Ljodmila: Jeg er også veldig glad i SAS og flyr dem gjerne fremfor andre i mange tilfeller. Men jeg føler du klarer å gjøre noe negativt til noe positivt hver gang SAS endrer noe. Det er forsåvidt en topp holdning, men man må jo også forstå at en del endringer er negative for brukeren (les: den gj. snittlige passasjeren). Dette er en slik endring dessverre. Kanskje tjener SAS penger på det i det korte løp, men jeg føler at de nærmer seg en del low-cost carriers uten at de klarer å reflektere det i billettprisen.. Da tror jeg de taper i det lange løp..

13. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Er veldig klar over at jeg har en sikkert i overkant positiv holdning. Forsøker å moderere meg, men så sant som det kan sies så føles det bare som det mest rasjonelle og mest logiske å tenke slik jeg gjør. Hvorfor skulle de IKKE ha tenkt igjennom det? De sitter jo ikke på bakrommet med forslag i en hatt som de plukker ut tilfeldig, ler litt, også smeller ut nyheten på internett. Det er vanskelig for meg å tro noe annet enn at det er et valg de har gjort med en årsak, som de har tenkt over. Noe annet blir for urealistisk for en stor internasjonal bedrift.

Det er ting jeg irriterer meg over med SAS, så det er sagt, bl.a at de har outsourcet telefonservicen sin og at kundeservicen har alt for lang ventetid. Ting jeg mener ikke koster så mye, og er noe som påvirker mange. Iallefall å korte ned kundeservicetiden, slik at man VIRKELIG opplever hva god kundeservice hos et nettverksselskap er. Ikke bare "nesten" :) Men igjen: her har nok administrasjonen også tenkt over det. Callcenters i Europa er jo nesten en saga blott i alle bransjer (don't even get me started på hvor absurd det er å ringe callcenteret til programvaren jeg bruker på jobb, det ligger i India...), antakeligvis har de rett i at det lønner seg å outsource.

"Kanskje tjener SAS penger på det i det korte løp, men jeg føler at de nærmer seg en del low-cost carriers uten at de klarer å reflektere det i billettprisen.." - enn så lenge de har: beinplassen, maten, bedre seter, bedre underholdning, ekstra baggasje og bedre plassering i flyet, i tillegg til faste ansatte på skandinaviske arbeidsvilkår og nettverksselskapenes trygghet i bakhånd - så er vel ikke kutt i alkoholen mellom måltidene på SAS PLUS et steg mot LCC-operatør akkurat... hehe. Jeg skjønner hvor du vil, men jeg vil heller si at det er et tap mot andre sammenliknbare selskaper i samme prisklasse. Det er ikke et steg mot LCC enn så lenge gratis alkohol ikke er det som makes or breaks a LCC.... ;)

Jørgen liker dette
  14. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Til og med Southwest har gratis alkohol i økonomi! Riktig nok bare på Thanksgiving, jul og St Pattys day :p

Dash liker dette
  15. AndersB

AndersB Reisende

Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Nå startet denne tråden med at de har kuttet all gratis alkohol i GO, mens andre aktører går motsatt vei (US-carriers er på vei tilbake til mer gratisservering på longhaul). I Plus får man drikke og gratis snacks m.v. på alle ruter untatt longhaul (der det kun er gratis drikke til maten).

På den ene siden jobber SAS hardt med å standardisere merkenavnene på produktene, på den andre siden greier de jo aldri å få det konsistent. Ja, noen ganger virker det som de trekker tilfeldige lapper opp av hatten.

Hickok, tommy777 and Jørgen like this.
  16. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Men US-carriers går jo stortsett motsatt av Europa nå generelt. Ikke bare service-konsept, men også krav til piloter, arbeidstider og arbeidsforhold går "rette vegen". Europa ser ut til å danse rundt i LCC-rus og ingen ende ta skal desentraliseringen ta. USA virker å ha tatt tak etter diverse hendelser, og jeg er veldig positivt overrasket :)

Vi har hatt GO/PLUS i et knapt/drøyt år nå, med en skikkelig close-to-death-encounter som bakteppe. Parallellt eksisterer diverse andre selskap som omtrent ikke betaler skatt eller avgifter til nordiske land, og leier inn arbeidskraft fra singaporeanske vikarbyråer - derfor er produktet i endring. Markedet endrer seg, som det så ekkelt heter. Jeg liker det ikke, og bærer et utpreget nag mot selskap som ødelegger det jeg vil ha (nå er det jeg *egentlig* vil ha; stabile arbeidsforhold og en tett dynamisk selskapsstruktur som gjør sveitserost-hullene færre, ihht flyskrekktrollet - men stabile arbeidsforhold og en samlet struktur går gjerne hånd i hånd med et klassisk solid produkt til kunden også, såleis ser jeg på det som et "felles ideal" for oss alle :) ).

17. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,524
    Bonuspoeng:
    113
    He he he.. Du har ikke levd igjennom de xxxx antall prøv og feil prosjektene SAS har gjort igjennom årene. Det er jaggu mange. Start med SAS IT og websidene. Say no more. Og at SAS er bedre enn andre legacyselskaper på teknisk, crew, kompetanse etc etc. skal du dra lengre ut på landet med. Jeg har 100% tillit til alle selskapene jeg setter føttene mine ombord hos. Ellers hadde du ikke funnet meg der. SAS er ikke noe bedre enn noen andre.

De har regnet på EN ting: Hvor mye de kommer til å spare. Konsekvensene kommer når kunder velger vekk SAS fordi de gjør store, drastiske endringer (som å eliminere komfort ombord for forretningsreisende) Det forsøkte KLM og feilet fantastisk på det og blokkerte igjen midtsetet og oppgraderte cateringen. Så er det strategien om å kutte-endre produktet litt av gangen. Helt til kundene får nok. Er det en revolusjon at SAS har kuttet ut biz på shorthaul som de påstår. Definitivt ikke.

Nå betaler jo du ikke akkurat så mye til SAS kassen at det gjør noe. Det har *jeg* gjort gjennom årene. Tusenvis av flighter. Hundrevis av flighter over atlanteren og har vært SAS kunde igjennom godt og vondt. Flyselskapet har en spesiell plass i mitt hjerte. Og jeg er ikke akkurat noen typisk Norwegiankunde. SAS konkurrerer med Norwegian på hjemmebane, men over atlanteren som vi her snakker om, har SAS andre konkurrenter i ett helt annet segment enn det Norwegian er. Norwegian kommer aldri til å bli en fullverdig konkurrent til SAS eller andre fullserviceselskaper på langruter. De har ikke frekvens eller samarbeide med noen, så det vil aldri funke.

Det er ett faktum at jeg unngår SAS innen Europa dersom jeg kan. Alltid. Det er også ett faktum at jeg for første gang brukte over 90K på BA i fjor, penger som SAS kunne ha fått en stor andel av. Jeg har flere valg. SAS er dårligst av alle konkurrenter over atlanteren i Business og Premium Economy. Slik nickel and diming at du må frem med lommeboka for å få en drink på enkelte deler av flighten når du har betalt 15K er smålig og utrolig irriterende.

Du ligger i nedoverbakke i biz, du får eplejuice på bakken mens ALLE andre serverer Champagne. Maten er god hos SAS, men søvnen er dårlig. Når jeg har en helt flat og privat seng hos BA, Swiss eller UA, hvorfor skal jeg da velge SAS? Når jeg får en skikkelig Premium Economy med kjempepitch, USB ladere, skikkelig AVOD, businessmåltid og alt er gratis, hvorfor skal jeg betale MER for å fly med SAS? Og for the record, Norwegian sin Premium Economy har ett MYE bedre sete enn det SAS har i Plus langt.

Og når jeg lander i Europa, har jeg ett leg til der pitchen er 30 og alt som serveres er tørre sandwicher og potetgull, midtsetet ledig når det er plass, men ikke garantert. Men med ett belegg totalt sett på litt over 60% er det ikke akkurat noe problem for tiden hos SAS

Hadde SAS ikke dillet med dette og tilbydt det samme som konkurrentene, har jeg valgt dem, så enkelt er det. Det er en grunn til at så mange frekvente reisende tar turen via en av verdens verste flyplasser for å unngå SAS langt. Se Fnate, se AndersB, se Martin Foss, se Hickok osv osv. Og se undertegnede.

Hva er resultatet, får dette innvirkning? Se på loadfactor og yield for forrige måned. Det fosser ikke akkurat fremover.

Last edited: 12. febr 2014
    Zzzindre, Trety, Islending and 4 others like this.
  18. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,451
    Bonuspoeng:
    113
    Du må ikke ta så hardt i :p

Jeg har ikke sagt at SAS er bedre enn noen andre legacyselskaper, så der har du lest meg feil. What I meant var at - likt som man skal ha tillitt til crew ombord og medarbeiderene - så skal man jo og ha tillitt til administrasjonen. De som har gjort disse avgjørelsene, hvorfor skal vi ikke stole på de? :p Uansett om det er i United eller SAS.
    Har ikke opplevd alle prøv og feil, men det kommer jo litt an på personen man spør hva som ble feil og hva som ble rett? :)

Har du tilgang på tallene som viser spart inntekt og tapt inntekt? Sånn, siden du rimelig skråsikkert sier det ikke er en revolusjon for SAS? :p De har jo vist til svarte tall for første gang på lenge (nei, jeg mener ikke kuttet av bizclass intra Europa er alene skyld i det).

Nøyaktig hvor mye penger jeg legger igjen hos SAS via den ene eller andre kanalen er vel strengt tatt min private sak, bare det at de har gjort sånn at jeg har sittet på den svenske landsbøgda i 2 mnd arbeidsledig og vigdis venneløs gir meg rimelig høy kreditt IMO ;) :p
    Håper du har rett og at Norwegian aldri blir en fullverdig konkurrent, men når jeg sitter på universitet, diverse fora og facebook og ser mine medstudenter, folk i leisure-sjiktet og generelt alt-for-mange som tidligere har reist SAS/United (jada, jeg heier på United også :p ) til USA nå velger Norwegian. Det liker jeg ikke, det er tydelig at selv om folk har HATT penger til dyrere billetter og enda har det, så velger de alltid det billigste. Og de er så mange... Med mindre jeg klarer å bore meg inn i AP/SV-hjertene deres med litt arbeiderrettighetspropaganda.

De rapportene jeg har lest om Norwegian Long Haul har beskrevet economysetet som bedre enn premium economy. Forøvrig synes jeg eco+ setet til SAS er skikkelig digg, men det er kanskje bare meg det :p

Jeg lå i nedoverbakke i biz og fikk limejuice på bakken hos Lufthansa biz, den ene vegen fikk jeg ikke hverken juice eller noe før avgang. Så nei, ALLE andre serverer ikke champagne på bakken.

Hva får du som svar når du forteller det er småtteri og småting, til dem?

Forrige måned var da en begredelig måned for stort sett de fleste flyselskap jeg har sett tall fra, forøvrig en av de roligste månedene med mye ekstrakapasitet (noe som gjorde at SAS bl.a fikk flydd en tomflyvning med extra cargo til Sochi på egen regning).

19. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,099
    Bonuspoeng:
    93
    Betaling for børst i Go - helt ok.
    Betaling for børst i Plus - hjernedødt.

Det er så komisk å se hvordan SAS snakker om å forenkle produktet sitt på den ene siden, mens de alltid ender opp med å gjøre det motsatte. La oss skru tiden tilbake noen måneder. SAS lanserer Go og Plus. Alt skulle bli så mye lettere for passasjerene. Nå skulle det bli slutt på gratis kaffe på den avgangen, men ikke den neste. Den røde tråden skulle trekkes gjennom samtlige fly over hele rutenettet.

...og hva har vi fått?

Begrepet SAS Plus bruker på to helt forskjellige produkter (longhaul og shorthaul), men det overlates til kundene - og liten skrift gjemt bort på nettsiden - å vite om forskjellene. Dumme meg trodde f. eks. at chips var gratis i Plus på OSL-EWR. Den er jo gratis på OSL-CPH. Men neida, det var den ikke. Frem med pengene. Og jeg er en som flyr mer enn gjennomsnittet og som bruker altfor mye tid på å følge med på det som skjer i luften. Nå får vi det samme rotet med alkohol. Hjernedødt.

SAS må selvsagt få lov til å kutte kostnader. Tallknuserne i Stockholm vet behovet bedre enn meg. Problemet er at de samtidig knuser hele tankegangen bak Go/Plus-prosjektet - forenklingen for kunden. Blåst bort! Hvor mye penger har de ikke brukt på å fortelle oss kunder om hvor enkelt og likt alt skulle bli med Go og Plus? Trolig vesentlig mer enn de nå sparer på å ta betaling for børst i Plus. Legg til at de terger på seg noen av de mest betalingsvillige kundene de har - en irritasjon avholdsmennesker aldri vil forstå - så skjønner man at dette bare blir tull.

Det er for øvrig ikke lenge siden folk i SAS-ledelsen ble overrasket over at kaffe ikke var gratis over hele rutenettet da de selv var ute og fløy. De hadde ikke fått med seg den vidunderlige forskjellen i produkter mellom innenriks og intraskandinavisk/europeisk. Mitt stalltips er at de neppe er klar over hva som er i ferd med å skje nå...

Zzzindre, Trety, Dash and 6 others like this.
  20. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Skal vi trekke pusten her, girls & boys?

Del denne siden