Betalt oppgradering med Lufthansa

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av LaDuden, 15. febr 2020.

  1. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    1,423
    Bonuspoeng:
    93
    Hei kjære forumister!
    Har fått en fin fin mulighet til å oppgradere fra økonomi til premium økonomi / business med Lufthansa inne på "My bookings" (for en ikke alt for stor sum).

    Det jeg lurer på er om det fortsatt er slik at man får den nye poengklassen hvis man oppgraderer og om dette også gjelder for Eurobonus?

    Ref. https://insideflyer.no/lufthansa-tester-betalte-upgrades-ogsa-til-first-class/
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,408
    Likes mottatt:
    29,224
    Bonuspoeng:
    183
    Du får ikke den nye klassen poengmessig med Miles&More lengre så tviler på at de gir ti EB.
     
  3. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    1,423
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Var dessverre som fryktet.
     
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,843
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du oppgraderer med Lufthansa for cash før reisen så vil du få endret booking klassen til den høyere kabinen du oppgraderer til med tilhørende poengopptjening.

    Lufthansa er flere typer cash oppgraderinger, i forkant tilbys både bud (MyOffer) hvor du byr og får beskjed noen dager før avreise om du lykkes (a la Plusgrade) eller en fastsum hvor du kjøper deg opp per flyvning for en gitt sum.

    Selve logikken for hvilken bookingklassen man blir oppgradert til har forandret seg siden 2016, så man får ikke lenger automatisk Z i business men den laveste tilgjengelig klassen når man blir oppgradert. Denne kan være f.eks. P og som da kun gir 100% Eurobonus opptjening på longhaul. Z gir 150% på longhaul.

    En liten digresjon, jeg gjorde selv et bud sist uke innen Europa (MAD-FRA) hvor jeg la inn laveste bud 80 Euro og ble oppgradert fra K til P ca 3 dager før avreise, opptjening gikk fra 125 poeng til 750 poeng. Jeg vil ikke si at det er verdt det i Europa selv om det ble varm middag, blokkert midtsete og litt mer poeng. På langdistanse er det jo noe helt annet å få seg et bedre sete naturligvis.
     
    LaDuden and Shyneno like this.
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,843
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Forresten verdt å legge til at om man kjøper oppgradering på avreisedagen, ved innsjekk eller i gate typisk, så beholder man sin opprinnelige bookingklasse.
     
  6. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg flyr en del Lufthansa i jobb, men det var først på en booking for noen uker siden jeg fikk tilbud om å legge inn bud. Før det har jeg bare opplevd at det er en fastpris på oppgradering som har vært ganske mye høyere enn laveste bud. Noen som vet om dette har vært mulig lenge eller om det er ganske nytt?
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,843
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Det har hatt MyOffer bud i en del år nå ja, siden 2014 eller 15 mener jeg. Det er en hel del regler knyttet til det, som at det kun er Lufthansa billetter (220-). Du skal i teorien kunne finne det når du logger inn på bookingen din hos Lufthansa.com så snart billett er utstedet og den oppfyller øvrige krav.

    Are all my flights eligible for an upgrade?
    In principle, upgrade offers can be made on all Lufthansa flights up to 72 hours before departure.

    However, an upgrade is unfortunately not possible for technical or legal reasons in the following cases:

    • Tickets that have not yet been issued
    • Tickets that are part of a group booking
    • Tickets whose booking includes a child under 2
    • Tickets for other airlines or tickets that have not been issued on a Lufthansa document
    • Tickets for journeys from India, as well as all flights to and from Japan
    • Passengers with animals (pets carried in the cabin and/or in the hold)
    • Extra seats for more comfort and/or for medical reasons or for carry-on baggage (e.g. musical instruments)


    https://www.lufthansa.com/us/en/bid-upgrade
     
    Reiseglad liker dette
  8. Reiseglad

    Reiseglad Medlem

    Innlegg:
    142
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svaret! Merkelig at dette har gått meg hus forbi...
     
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,138
    Likes mottatt:
    7,880
    Bonuspoeng:
    183
    Vil en familiereise regnes som gruppereise i slike tilfeller?
     
  10. kfly

    kfly Nytt Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    116
    Bonuspoeng:
    33
    Spielhaug liker dette
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har gjort dette et par ganger og alltid fått poeng for ny klasse. Det er riktignok mer enn et år siden sist.
     
    Edvard and LaDuden like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47, Upsaker, RoadKing and 2 others like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Premium Economy, Business or First Class:

    Until 31 October 2020, a fixed-price upgrade (booking classes: N, P, Z and A) is now available for up to 30% less – on all flights worldwide. Kilde: lufthansaexperts.com
     
    LaDuden and RoadKing like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Oppgraderte noen Europeiske Lufthansa flyvninger til Business Class (Z).

    Kostet 669 NOK per leg, noe jeg følte var en hyggelig pris.

    https://www.lufthansa.com/no/en/upgrade-options

    With an upgrade to Business Class, you will benefit from the following additional amenities and services:
    • Use of the Fast Lane at security, provided this is available at the respective airport
    • Access to the Lufthansa Business Lounges at the respective departure airport
    • Priority boarding, provided that a passenger bridge is in use
    • A seat in the front rows of the cabin and the guarantee of an empty adjacent seat
    • A full meal and a large selection of beverages
    • A selection of periodicals and glossy magazines
    • An additional item of carry-on baggage
    • A higher mileage credit under the Miles & More frequent flyer programme
    • Status and award miles are credited. Further information is available at: Miles & More
    • All other conditions of the originally booked ticket remain unchanged.
     
    Rscott, mrt, holmen and 1 other person like this.
  15. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,226
    Likes mottatt:
    786
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man oppgradere fra EB billetter, eller det kun kjøpt direkte hos LH?
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vet ikke. Det eneste jeg bruker EuroBonus poeng til er flyvninger innenriks i Norge.
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har noen CT-bonus-fly med Lufthansa og vi har mulighet til å oppgradere på lufthansa sine websider.
    FRA-MIA eco til premium eco: $175, eco til biz: $540
    Dette er da minstebudet, per person, per strekning.
    Så tur/retur havner på nesten 10.000 kr per person.
    Til sammenligning har jeg sett Lufthansa companion business class offers, Oslo-Miami for 2 personer for 25.000 kr.

    Lufthansa har tidligere vært så dyrt å oppgradere, at men måtte ha dyreste eco-billetter for å kunne oppgradere, og prisen ville vært den samme som å kjøpe business-billett fra starten. Med poeng-flyvninger så er det litt mer spisbart, men fortsatt er det nesten like greit å da bare kjøpe business på kampanje og tjene poeng samtidig.
     
    Rscott liker dette
  18. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,434
    Likes mottatt:
    3,251
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så det samme i dag. Kastet meg rundt da jeg så førsteposten for å oppgradere en enveis fra CPH til BUD via FRA som jeg har bestilt i februar. De skulle ha 760 per leg, noe som gjorde at totalprisen inkludert det jeg allerede hadde betalt kom på ca 3450. En vanlig businessbillett på samme strekning koster i dag 3623.
     
    Spielhaug liker dette
  19. Candy

    Candy Nytt Medlem

    Innlegg:
    33
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Kan jeg bruke EB-poeng for å oppgradere med Lufthansa (long-haul)?
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    I teorien ja. Problemet er at det vanligvis bare er de dyreste bookingklassene som kan oppgraderes på den måten og da kan man ofte bare kjøpe den klassen man ønsker med en gang. Men viss du f.eks. har en dyr økonomiklassebill. så kan det være at du kan oppgradere.

    Update: Ser nå at *A oppgradering med EB-poeng er midlertidig (?) stengt:
    https://classic.sas.no/misc/my-profile-container/mine-eurobonus-sider/Bestill-oppgradering/
     
    Candy liker dette

Del denne siden