Bevisst overbooking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av EJN, 29. jan 2018.

1. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Senere denne uken flyr jeg SK983 til Tokyo i pluss, der setevelgeren viser at det er ett ledig sete igjen. Men hvis jeg nå forsøker å bestille strekket i SAS sitt bookingsystem får jeg opp at det er 4 ledige seter i pluss ved poengbestilling, og ingen restriksjon på antall ledige seter ved cashbestilling.

Hva er årsaken til dette? Jeg kan forstå at de ikke har restriksjoner på betalte billetter - er vel lønnsomt for dem å selge så mange seter som mulig og heller gi operational upgrades (masse ledig i business). Men hvorfor oppgis det 4 ledige poengbilletter, når det bare er ett ledig sete?

All innsikt settes pris på :)

2. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    634
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke sikkert alle setene slippes for reservasjon, hvis jeg ikke husker feil er første rad i Plus (i alle fall de to setene nærmest vindu på hver side) holdt av til infants frem til siste døgnet før avreise.. :)

EJN liker dette
  3. EJN

EJN Medlem

Likes mottatt:
    180
    Bonuspoeng:
    43
    Det er en mulighet, men jeg har ett av setene med bassinett (20D), og mener å huske at i hvert fall 20A var ledig på et tidspunkt... Men absolutt beste hypotese så langt!

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg syntes det er mye merkeligste er at ett fly som er halvtomt tar av uten å slippe ut seter for bonuskundene sine, mens de slipper ut bonusseter på andre fly flere uker og mnd før avgang uten å kunne se i krystallkula si. Det virker ofte som at flyselskapet bevisst lar flyet ta av med 60% fyllingsgrad fremfor å la bonuskunder kunne bruke poengene på å reise med dem.

I lufthansa og andre flyselskaper ser det ut som at praksisen er at de venter, også slipper de setene noen uker før, noen tilfeller dager før, eller timer før, fremfor å slippe dem månedsvis i fremtiden. Lurer på om noen i SAS kunne forklart meg dette.

kaijoar liker dette
  5. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Mener at systemet stenger seat map når flyet er mer enn så og så mye fullt typ 90% eller noe sånn, dette er for å gi de på innsjekk litt fleksibilitet til å flytte rundt på folk hvis det trengs.

Del denne siden