Senere denne uken flyr jeg SK983 til Tokyo i pluss, der setevelgeren viser at det er ett ledig sete igjen. Men hvis jeg nå forsøker å bestille strekket i SAS sitt bookingsystem får jeg opp at det er 4 ledige seter i pluss ved poengbestilling, og ingen restriksjon på antall ledige seter ved cashbestilling. Hva er årsaken til dette? Jeg kan forstå at de ikke har restriksjoner på betalte billetter - er vel lønnsomt for dem å selge så mange seter som mulig og heller gi operational upgrades (masse ledig i business). Men hvorfor oppgis det 4 ledige poengbilletter, når det bare er ett ledig sete? All innsikt settes pris på
Er ikke sikkert alle setene slippes for reservasjon, hvis jeg ikke husker feil er første rad i Plus (i alle fall de to setene nærmest vindu på hver side) holdt av til infants frem til siste døgnet før avreise..
Det er en mulighet, men jeg har ett av setene med bassinett (20D), og mener å huske at i hvert fall 20A var ledig på et tidspunkt... Men absolutt beste hypotese så langt!
Jeg syntes det er mye merkeligste er at ett fly som er halvtomt tar av uten å slippe ut seter for bonuskundene sine, mens de slipper ut bonusseter på andre fly flere uker og mnd før avgang uten å kunne se i krystallkula si. Det virker ofte som at flyselskapet bevisst lar flyet ta av med 60% fyllingsgrad fremfor å la bonuskunder kunne bruke poengene på å reise med dem. I lufthansa og andre flyselskaper ser det ut som at praksisen er at de venter, også slipper de setene noen uker før, noen tilfeller dager før, eller timer før, fremfor å slippe dem månedsvis i fremtiden. Lurer på om noen i SAS kunne forklart meg dette.
Mener at systemet stenger seat map når flyet er mer enn så og så mye fullt typ 90% eller noe sånn, dette er for å gi de på innsjekk litt fleksibilitet til å flytte rundt på folk hvis det trengs.