Her er vel en skrivefeil. Ordet "synd" skulle vært byttet ut med ordet "flaks". MB må vel være finere enn VW.
Alltid noen som skal ødelegge stemningen ....oftest svensker: "Nu måste ni vara tyste!" ... Odd Børresen sang om det i havnen i Arendal og jeg opplevde det i en BA 747 fra LHR - ERW ......
FRA-PEK-ICN forts.: Da vi gikk av flyet på PEK ble vi møtt av to herremenn i dress som skulle følge oss gjennom sikkerhetskontrollen. De førte oss imidlertid til immigration så vi måtte informere om at vi bare var i transitt og vi ble da sendt i en ny kø, hvor det heldigvis ikke var folk. Sikkerhets- og passkontrollen på PEK var en effektiv avfære og vi var gjennom i løpet av relativt kort tid. Skal sies at jeg hadde vært betydelig mer skeptisk om jeg hadde hatt bagasje. Fikk aller nådigst ta bilder av fuglen av herrene i dress Utvalget av mat i business loungen var labert, men det gjorde forsåvidt ikke så mye all den tid vi var stappmett etter forrige flight. Utvalget av soft drinks var forøvrig bra. Bar med diverse sprit og kinesisk vin Hvis noen har forhåpninger om at Kinesisk vin smaker bra så kan jeg avkrefte det.. spyleveske dukker opp i tankene når man får dette i munnen.. Asiana 767-300 som skal ta oss til ICN. Dette var en gammel maskin, tipper sent 80 eller tidlig 90-tallet. Betjeningen var svært hyggelig og bukket før vi rullet avgårde fra gate Fuglen som tok oss FRA-PEK på vei tilbake. Pga. ekstremt høy trafikk denne morgenen taxet/ventet vi ca. time før take off Servering til Seoul. Smakte minst like godt/dårlig som mye av det cateringen på FRA klarte å trylle frem Arex express inn til Seoul Station anbefales. Kostet ca. 130,- NOK for to stk. Og bruker 43 min på turen Neste; 42 timer i Seoul
Kom hjem fra ICN via MUC LH F her på søndag. Uten å kunne sammenligne med 748, så var det en helt prima opplevelse. Madammen og jeg var de eneste i F på hjemreisen, og også de eneste i F-loungen i MUC ved transfer. Prøvde den ene loungen på utreise, og den andre på hjemreise. Synes det var absolutt mest stas med den jeg mener er i T1, den hadde så store og fine vinduer ut i mot flyene. Ser frem til oppdateringen og mimretider selv så kort tid etter.
42 timer i Seoul: Vi var fremme i Seoul litt ut på ettermiddagen og fra Seoul Station var det ett stopp med metroen opp til hotellet som ligger i Jung-gu. Dette er et området med bra restauranter, kjøpesenter og attraksjoner. Et tips angående metroen er at man ikke kan bruke kredittkort, kun cash så vidt vi kunne se. Da vi hadde Club Room var innsjekk i 27. etasje. Der ble vi møtt av hyggelig personale og fikk rom i etasjen over. Lotte Hotel Seol består av New Wing og Main Wing. Vi bodde i New Wing. Rommet var definitivt ikke nytt og så ut til å være i alle fall 10 år gammelt. Med tanke på at vi betalte vel 5.000,- for to netter var dette noe skuffende og jeg angret på at jeg hadde spart 2.000,- ved å ikke bo på Four Seasons. På den andre siden var det svært rent, aircondition laget ikke et pip samtidig som den kjølte godt ned og utsikten var av det gode slaget. Etter å ha lagt fra oss tingene bar det ut i byens betongjungel. Like ved hotellet ligger begynnelsen på en man made elv som er 8 km lang og kostet 1 milliard dollar og konstruere. Virker som det var verdt pengene for her samlet folk seg i hopetall på kvelden med masse digge food trucks nedover Gaterestsuranter med tradisjonell Koreansk grill Halvfrekk bar på toppen av hotellet med helfrekke priser, men annet er vel ikke å forvente av et 5-stjerner hotell med et rykte å ta vare på Hotellrom Utsikt fra rommet - fint lite slår å titte ut på storbyen etter solen har gått ned Dag to: Våknet 0530 og var sulten som fy! Frokosten åpnet 0630.. Bra utvalg i loungen med egg made to order av en hyggelig kokk. Rett nord for hotellet, ca. 10 min gange ligger det kanskje mest kjente palasset i Seoul. Koreas historie går langt tilbake i tid og det er tydelig at koreanerne er stolte av den. En kopp te i loungen mens fruen pudrer nesen Hotellets fasade med kjøpesenter i de første etasjene Palasset Jenter med tradisjonelle koreanske drakter, snikfotografert mens de poserer for kameraet til noen andre Nytt mot gammelt Ristede nøtter noen? Hadde en tur ned til National War Museum som var en lærerik opplevelse. Statuen under viser to brødre som møter hverandre på slagmarken og sprekken representerer kløften mellom nord og sør. Ønsket om gjenforening er stort hos koreanerne og så mange som 5 millioner ble skilt fra hverandre da grensen ble sperret under krigsutbruddet i 1950. Den dag i dag er nord og sør fremdeles i krig med hverandre mens det eksisterer en våpenhvile B52
42 timer i Seoul forts.: Norge bidro i Koreakrigen med et MASH - ikke ulikt det vi har sett (for de som er gamle nok) i TV-serien med samme navn. På plassen utenfor museumet er det reist slike monumenter for alle de land som bidro i krigen Only in Asia - cat cafe Tradisjonell koreansk grill
Hjemreise... ICN-PEK-MUC-DUS Etter veldig innholdsrike og spennende timer i Seoul var det tid for p reise hjem. Sjekket med Tallin om det var mulig å booke om billettene slik at vi kunne reise direkte ICN-MUC. Svaret var njet. Men, men, desto flere flighter desto bedre egentlig så det gikk forsåvidt veldig greit Biz loungen på ICN løper ringer rundt Air China sin. Etter alt jeg har lest om Air China og opplevelsen av loungen deres tror jeg det er lenge til jeg reiser med dem Greit utvalg, pluss for steking av belgiske vafler Meget behagelig interiør Ingen bukking denne gangen Turbulens - ikke turbulens Flightene fra ICN må et stykke ut før de kan svinge opp mot PEK pga. luftrommet til Nord Korea Kan flere gjøre dette? Asiana støtter Unicef og synes det er en fantastisk måte å bli kvitt et par 100-lapper som likevel ville ligget hjemme i skuffen uten å gjøre nytte for seg Smog Tenkte ikke vi ville slippe inn, men fruen sa vi skulle forsøke så da gjorde vi det, og til min store glede kom vi inn Gleden var imidlertid kortvarig. First Loungen var omtrent prikk lik biz loungen med unntak av bedre mat og tehus PEK er en trafikkert flyplass Neste; First med LH PEK-MUC
Om man skal bruke offentlig transportmiddel en del anbefales det å kjøpe seg et T-money kort som man kan fylle opp. Dette kortet kan brukes på metro, buss, taxi og en del restauranter. Overgang mellom ulike transportmidler tas også hånd om hvis man bruker dette kortet, slik at man slipper å betale to ganger. T-money kommer i ulike varianter, kredittkort størrelse, liten dings man kan feste på mobilen eller nøkkelknippe er noen.
PEK-MUC LH F: Pga. at den innkomne flighten var sen ble også avgang for sen. Jeg har aldri, ALDRI hørt gate personell annonsere så mange ganger at boarding er forsinket. Jeg tuller ikke når jeg sier at de var på hvert 15. sekund for å si akkurat det samme. Uansett, gleden var stor da vi ankom kabinen og ble møtt med store smil og en entusiastisk flyvert ved navn Chris som kunne fortelle at vi var alene i kabinen og at han gledet seg over å ha oss på besøk! Vi gledet oss selvsagt også over dette, av to grunner: 1. Man føler man flyr privat jet (uten at jeg har forsøkt det) 2. Ingen sutring når man er overstadig beruset og ler høylytt Denne veien ble det A340-600 (den med dass i kjelleren) og det var artig for det er en flytype som lever på lånt tid pga. høyt drivstoffforbruk. Vår flyvert kunne informere om at Lufthansa allerede hadde 3 av disse stående i ørkenen i USA da de er så og si umulig å selge. Flott å få krysset den av listen før det ble for sent! Kabinen har bare 8 seter og føles eksklusiv ut, spesielt når man er alene Det ble etterhvert vinsmaking og det av 8 forskjellige viner, 4 røde og 4 hvite! Kvaliteten på vinen må sies å være meget bra, i alle fall ut fra underskrevnes smaksløker Alltid interresant å vite hvilken champagne som serveres. 1998 vintage av Henriot smakte fortryllende Beklager, orket ikke å reise meg for å ta nærbildet av utvalget Etter god drikke og ikke fult så god mat fikk vi redd opp hver vår seng. Sov i 4 solide timer og har aldri sovet så godt på fly noen gang. Dette medførte at da vi landet på MUC var formen fin og etter en kjapp dusj var vi klar for en bedre middag! A340 er forøvrig en svært stille maskin, om fly kan karakteriseres som det, men alt fra motorstøy til aircondition hadde veldig behagelig lydnivå. Da vi landet var det så vidt man hørte motorbremsene og at føyet i det hele tatt tok bakken. I 747 tror man hele flyet er på vei å falle fra hverandre når man lander, men siden 747 er queen of the skies holder jeg en knapp på henne! Biff er aldri feil! Fikk først en og så to til da kelneren mente den var for liten for meg Loungen i MUC er fin, men som @magnusant nevner over, er den ved G-gatene noe innelukket og uten utsikt. Betjening her var heller ikke i NÆRHETEN av FCT i FRA. Når det er sagt så var det vel verdt å booke siste flight til DUS slik at man fikk maksimert tiden her! Etter 4 timer som løp avgårde var det tid for å komme seg til gaten og flighten som skulle ta oss MUC - DUS!
Bra tips! Neste gang blir det et slikt kort! Må forøvrig takke for nyttige tips ift. område å bo i, samt mat i Seoul fra et av dine tidligere innlegg Geddi
Så utrolig heldige dere var som var alene i F, da blir det virkelig en strålende opplevelse. Ser også ut som om turen ellers har vært virkelig flott
Herlig rapportering. Man kan bli sjalu av mindre... Kan bli lenge til det blir min tur, ettersom Amex ikke vil gi meg Platinum. Da er det jaggu godt at noen her inne kan ta meg med på tur
Takker og bukker! Har du forsøkt premium og så bruke det en stund og deretter søke på nytt om platinum. Har du nok forbruk på premium så har jeg inntrykk av at de tilbyr oppgradering. Men det kan hende dette er like vilkårlig som når gjengen i Tallinn sier ja og nei til ting