Bindingstid SAS Amex Elite og statuspoeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gr8, 22. des 2022.

  1. gr8

    gr8 Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Vil tro dette har vært adressert før, men finner ikke klare svar...

    Har aldri hatt Amex. Kan jeg bestille SAS Amex Elite i dag, få 20k statuspoeng innen 28. feb, og deretter si opp kortet, uten å miste statuspoengene?

    Skjønner at jeg da ikke får de 20k ekstrapoengene de annonserer for, mot å handle for 45k.

    Ser forøvrig ut som det dessuten vil lønne seg å først bestille SAS Amex Premium, og så oppgradere til Amex Elite mot 30k ekstrapoeng ved bruk av 45k? Men må oppgraderes innen 31. des, så spørs om jeg rekker å først få Premium. Må ha kortnummeret før det kan oppgraderes.
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,565
    Likes mottatt:
    63,381
    Bonuspoeng:
    293
    Du mister ikke statuspoengene om du sier opp kortet. De trekkes ikke tilbake.
     
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,980
    Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    113
    Merk at om du senere søker/får Elite igjen, vil du alltid få statuspoengene på den datoen som du fikk statuspoengene på 1. gang du fikk Elitekort. Ikke erfart selv da jeg har hatt det hele tiden, men rapportert av andre.
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,237
    Likes mottatt:
    36,866
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du aldri har hatt AMEX før så var det eller er det en 100k kampanje som kan være verdt å sjekke.

    Merk at Amex har hatt med som krav at en må ha kortet når poengene utbetales på de siste kampanjene. Så det kan være greit å sjekk om det gjelder din kampanje om du bestiller.

    Ja, det vil lønne seg å bestille kortene som du beskriver. Men tviler på at du får første kort raskt nok til å få gjennomført forbruk og så bestille nytt før 1/1.
     
  5. gr8

    gr8 Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    100k kampanjen er over såvidt jeg har fått med meg - gikk dessverre glipp av den. Har vært fornøyd med DNB Saga MC, men ser jo nå at jeg fikk de maks 20k statuspoengene (etter 200k forbruk) allerede mars/juni i år, så etter det har det kun vært ekstrapoeng. Burde nok allerede da skaffet og benyttet et annet kort med statusopptjening. Flyr ikke nok til EBG verken på antall reiser eller poeng, men gull gir uansett noen kjekke fordeler kontra sølv, så om man kan skaffe (opprettholde) det på andre måter uten særlig innsats...

    Syns elite har drøy årspris og misliker når det er komplisert å bruke (få brukersteder).
     
  6. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Mange jeg kjenner reagerer på årsprisen på dette kortet. Jeg sparer 20-30000 kroner hvert år med CT fra dette kortet. Pluss ekstra poeng og diverse.
    Om man bare reiser for å reise, så er kanskje følelsen av å spare penger mindre, men vi bruker poeng og CT for sommerferien som går til Asia.
    Vel verdt prisen for oss.
    Siden jeg bruker dette kortet til 90% av mathandelen i familien, så gir det både Trumf og EB poeng.
    Bruker SAS MC premium alle steder jeg ikke kan bruke Amex. Folk klager over prisen på det også, men det brukes til å reise plus for eco poeng på de kortere turene.
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,237
    Likes mottatt:
    36,866
    Bonuspoeng:
    293
    Sparer gjør du vel først hvis alternativet var å betale fullpris for den samme reisen.

    Jeg tror ikke jeg sparer på kort som Amex. Men pengene jeg legger i gebyrer osv muliggjør at jeg i vinter reiser 7 internkontinentale reiser i C og F på 7 måneder. Det hadde jeg ikke hatt råd til skulle jeg betalt direkte med cash.
     
    EndreD and paramberg like this.
  8. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    364
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Alternativet er jo å betale full pris, hva annet skulle det være? Vi reiser uansett, så dette kortet betaler seg selv med god margin. Spesielt med de prisene som er nå om dagen.
     
    paramberg liker dette
  9. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,907
    Likes mottatt:
    8,213
    Bonuspoeng:
    183
    Håper nesten at amex endrer strategien sin til å gi ut status poeng månedlig så man unngår alle de som bestiller seg elite i 1 mnd for å si det opp. Er jo ikke sånn at de statuspoengene er gratis for amex, og vi som betaler på dette kortet årlig får høyere årsgebyr tipper jeg.. Håper de innfører bindingstid eller porsjonerer ut månedlig… Eventuelt trekker tilbake status poengene avregnet ifra hvor mange måneder du har hatt kortet når du sier opp.
     

Del denne siden