Asia, endelig. Hvis CRJen kommer seg til ARN i tide for å rekke long-haul connection... Kort transfer (45m), så marginene er ikke enorme - men SAS sin *A billettmotor solgte bonusbilletten (med CT) og ideen med TG direkte fra ARN til BKK. Praktisk talt gratis. Starter ut med et lite hopp på liten tass fra OSL til ARN:
Alt OK med connecting flight. Tilogmed tid til overs etter å ha gjort transfer fra T5 til T5 (gjennom passkontroll, bare) på ARN Der var det absolutt ikke travelt på utenlands piren, verken på innsiden av Schengen eller utenfor.
Super hyggelig å bli møtt rett innenfor flydøren: 2x kvinnelige crew medlemmer med Wai og samstemt Sawasdee Ka Litt Thailand allerede, det å fly TG igjen. A350 kommer som alltid til å bli super behagelig, selv med lang omvei rundt Ukraina og Russland underveis til BKK.
Alltid stas med 350'en, og super hyggelig svensk agent på gate i ARN flyttet meg til en ledig 3-seter. Jeg hadde egentlig funnet meg en slik rad selv, men der fortalte hun at det var dukket opp noen. Vet ikke om grunnen til ekstra service var EBD, men veldig fornøyd uansett grunn Take off 1 time etter rute pga sen loading av bagasje.
Reiser nesten alltid biz på long haul, men denne gangen var tilbudet fra SAS (og en CT som ellers gikk ut) for fristende til å la være turistklasse tur. TG er vel ikke kjent som et selskap som deler ut mye *A bonus biletter i biz i første omgang, heller... Maten kan neppe kalles gourmet, men smakte helt OK til tross for litt suspekt utseende Det er et kyllingbryst innimellom den tomatiserte sausen der:
Liten tilleggsopplysning om TG: De serverer alkohol kun sammen med maten. Fremstår litt gjerrig, særlig når man bare får et lite glass vin som de skjenker fra flaske. Forsøkte meg på en GT, og det laget de gjerne i tillegg. Meeeeen, en annen passasjer hadde sett GTen min og spurte om det samme 1 time senere. Da fikk han høflig beklagelse om at det nok ikke gikk...
Immigrasjon i Thailand nå: De opererer fortsatt med 2 systemer av Thailand pass, ett med Sandbox og ett med Test-and-go. Forskjellen kan søkes opp lett på nettet. Det var satt opp egne skranker som sjekket Thai passet, et stykke foran vanlig immigrasjon. Null kø og masse bemanning der. Litt kø men max 3-4 minutter venting i immigrasjon etterpå. Veldig stille og lite folk på hele BKK, egentlig.
Hadde pre-booket og betalt SHA+ hotell for første natt, slik kravet er for å få Thailand pass. Funket fint - ble kjørt innom drive-in PCR test på et middels stort sykehus litt sør for Sukhumvit. Ingen køer der heller, så hele stoppet var bare 2 minutter mens de sjekket ID og kjørte pinnen i nesen. Svaret skulle komme innen 6 timer, men kom allerede etter ca 3. Man får karantene på hotellrommet inntil svaret har kommet. Men nå er jeg en fri mann med negativt svar Utsikten mot byen er fin, og infinity pool på taket er ikke dumt heller.
Alle kjenner sangen "One night in Bangkok" Men last night in Bangkok er ikke verst heller. I bassenget, I solnedgangen. Skulle selvsagt gjerne vært lenger, men det kommer nye muligheter. Og ofte er de første få dagene den beste biten av annen kultur og omkobling, synes nå jeg
God ettermiddag fra BKK. Flyet går hjem i natt, men har hatt fantastiske dager i 36-38 grader. Og nyter de siste 5 timene i land of the smiles før kursen går mot Suvarnabhumi og Thai flight i 12,5 time (!) til ARN. *A gull access til Royal Orchid lounge mens jeg venter, hvertfall. I dag er varmeste dagen så langt, med 39 som føles som 43 ifølge værvarselet. Selv de lokale blir litt slappe I denne varmen
Bredbåndet er stort sett bra utbygget i sentrale og turist-tunge områder av Thailand Her, for eksempel, har de 80 nett-tilbydere i en helt vanlig liten gate. Og strøm på toppen der Spøk tilside: 5G er også lynraskt og overalt her. Men neppe om man kommer særlig ut av storbyene....
Rask *A gull innsjekk på BKK for retur. Null kø. Den vanlige køen var ca 150 folk, og tok antagelig en del tid. Men TG hadde 10-12 skranker åpne for vanlig innsjekk, og 2 for *A gull. Passkontrollen, security og alt det vanlige var raskt også - men så begynte det jo å nærme seg kl 22 før jeg var der. Så det var ikke super mange flights igjen denne dagen - i alle fall ikke på long haul. Royal Orchid lounge ved D4 gate er den eneste åpne nå, ifølge de i innsjekk. Det er vel ikke 100% riktig, men den andre avdelingen stenger kl 23. Så jeg gikk til den enorme TG loungen - og fikk helt grei mat og drikke. Smart før kl 01.10 avgang til Stockholm, siden planen min nå er å si nei takk til mat på flyet, og heller sove gjennom natten mot vest. Alt fra wonton suppe on demand til et par-tre klassiske thai retter og salater i loungen. Ikke super spennende, men helt ok. En egen avdeling i loungen har en stor bar og kald mat, så jeg tok med litt vin derfra før jeg plukket opp mat i varm-mat sonen. Hva skal man si? Bedre enn gullstuen (og OSLounge, som jeg jo liker godt) men dårligere enn SQ loungen på LHR.
Forlater fuglen nedenfor på Arlanda, etter veldig ok 12 timers tur. Liker virkelig A350 godt. Kan være litt psykisk også, pga reklamen, men føler at man blir mindre sliten av en langtur i det flyet enn tidligere generasjoner fly. Sveriges nasjonal-pålegg Kalles kaviar i SAS gullstuen nå, mens jeg må vente litt før de har neste Oslo-avgang. Avslutter her. Takk for følget!