Blir det mangel på jet fuel?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av indahla, 03. mai 2026 kl 15:28.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,201
    Bonuspoeng:
    293
    Satt å tenkte på en ting:
    En i den svenske regjeringen(?) gikk ut for en liten uke siden og sa det kanskje blir mangel på flybensin.
    Også kommer både Norwegian og spesielt Ryanair på banen og sier det absolutt ikke kommer til å skje. Mens SAS (hvis jeg husker rett) er litt mer tilbakeholdende.

Jeg tenker her at flyselskapene vel har en egeninteresse av å bagatellisere denne frykten.

Hvem skal en høre på?
    Hva tenker folk?

2. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,509
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, tror ikke det er noen fare i Europa og de fleste langruter enda.

Konsensus virker å være at de største landene har reserver for mange måneders forbruk. Leser også at tapet i leveranser fra midtøsten til europa i stor grad er erstattet med leveranser fra USA og Nigeria.

Tror også det i praksis regulerer seg selv, dvs. prisen vil øke så mye at få vil betale den før det går tomt. Kanselleringer så langt har vel bare vært hos SAS og andre selskaper som i liten grad har sikret fuelprisen. Norwegian og Ryanair kan gå høyt ut fordi de har sikret fuelpris.

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,269
    Bonuspoeng:
    293
  4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,416
    Bonuspoeng:
    293
    Som er en kuriositet: Norge er vel eneste landet i Europa som selv rafinerer jetfuel, diesel og bensin, på Mongstad.

Kapasiteten er begrenset, men sørger worst case for at Norge har fuel nok uten forsyninger utenfra. I tillegg eksporteres en god del. Til og med UK, med olje fra Nordsjøen utenfor Skottland, har sluttet å rafinere selv - og selger kun råolje.

Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre. Mongstad kostet jo så mye å bygge (6 mrd i 1980-kroner) at de alltid siden har slitt med økonomien. Men selve driften går rundt nå, etter all at gammel moro er avskrevet og tapt.

Del denne siden