Kom over denne svært interresante artikkelen om Miles og profitt hos flyselskapene.. Og viktigheten av kredittkort miles på bunnlinjen for flyselskapene.. Med hovedfokus på US carriers, men det samme kan nok sies om vårt kjære SAS også.. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-31/airlines-make-more-money-selling-miles-than-seats C
Da kan man godt forstå at Norwegian har startet sin egen bank. Det er nok mye penger å hente her. Vil tro at kredittkort bransjen er mindre og ikke like pågående her i Norge som i USA, men som de står skrevet de går etter kundene med høyt forbruk og god betalingsevne. Det er ganske tydelig når man er på platinum kortet der lønnskravet er høyt og ikke minst en gulerot i form av CT for å få et minimums forbruk, samt at man må ha et høyt forbruk for å kunne forsvare å bruke 1700kr i året(ikke EBD og over).
Bank Norwegian er vel verdt meir enn Norwegian, so det er ingen tvil om at kredittkortsatsing er viktig for flyselskapa. Norwegian gjorde noko veldig lurt når dei valde å starte eigen bank, istaden for å innleie samarbeid med ein annan bank. Kjos har skrive litt om dette i boka si, Høyt og lavt.
Interessant å lese at man mener flyselskapene vil være ivrig etter at kundene skal bruke poengene fordi det er å betrakte som en belastning i regnskapet. I lys av det burde SAS økt tilgjengeligheten i biz for eb billetter.
Men samtidig har de jo, ifølge en artikkel jeg leste, uttalt at kabinene i biz er fulle på samtlige flygninger mot US.. så de tjener vell mest på å selge Go/plus, og så ta betalt for upgrades.. doubble dip på sett og vis... C